زیرصد سنجش

تاثیر دروس در کنکور رشته های مختلف

تاثیر دروس رشته‌های مختلف در کنکور

ریاست مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، در رابطه با میزان تاثیر دروس در کنکور رشته های مختلف توضیحاتی را ارائه کرد.

محسن زارعی ضمن تاکید بر برگزاری امتحانات پایه دهم و یازدهم و دوازدهم به صورت نهایی، در رابطه با میزان تاثیر هریک از دروس رشته های مختلف برای ایجاد سابقه تحصیلی گفت: «سابقه تحصیلی دانش آموزان بر مبنای نمرات کسب شده در امتحانات نهایی ایجاد می شود. شیوه طراحی سوالات آزمون‌های نهایی سال تحصیلی جاری برای هر سه پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم مبتنی بر ارزشیابی از «یادگیری» و با تاکید بر محتوای کتاب‌های درسی و بر اساس جدول بارم بندی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی است.»

وی تاکید کرد :«سوالات امتحانات نهایی به گونه‌ای طرح می‌شوند که دانش آموزانی که مطالب را به صورت مفهومی یاد گرفته‌اند در پاسخگویی مشکلی نخواهند داشت. از همین رو به دانش آموزان توصیه می کنم از مطالعه صرف جزوات و سوالات پر تکرار پرهیز کرده و حتما به کتاب‌های درسی و معلمان  خود رجوع کنند، چرا که سوالات مبتنی بر کتب درسی طراحی می‌شوند.»

زارعی همچنین گفت: « برای آشنایی دبیران و دانش آموزان با شیوه طراحی سوالات امتحان نهایی، الگوهای طراحی سوالات با همکاری دبیرخانه‌های کشوری راهبری دروس، اطلاع رسانی می شود. همچنین اطلاعات تکمیلی و موضوعات مرتبط با میزان و نحوه تاثیر نمرات دروس مختلف در کنکور به عنوان سابقه تحصیلی، در پایگاه اطلاع رسانی مرکز ارزشیابی قرار دارد و از دانش آموزان خواهش می‌کنیم حتما به این دستورالعمل‌ها و جداول رجوع کنند.»

میزان تاثیر دروس در کنکور رشته های مختلف

تاثیر دروس در کنکور رشته های مختلف ممکن است به صورت مستقیم باشد – دروس تخصصی که به عنوان منابع اصلی آزمون سراسری تلقی می شوند- یا به صورت غیر مستقیم و در قالب نمره کل سوابق تحصیلی تاثیرگذار باشند. – دروس عمومی و تخصصی رشته ها که امتحانات نوبت پایانی آنها به صورت نهایی برگزار می شود –

بر همین اساس محسن زارعی میزان تاثیر دروس در کنکور سراسری به تفکیک رشته های تحصیلی را تشریح کرد.

  • میزان تاثیر دروس عمومی و تخصصی در کنکور رشته ریاضی

زارعی با اشاره به شرایط برگزاری کنکور 1403 گفت: «سهم سابقه تحصیلی دروس عمومی برای آزمون سراسری سال تحصیلی جاری و در پایه دوازدهم گروه علوم ریاضی و فنی 28 درصد و برای دروس اختصاصی 22 درصد است.»

سهم سابقه تحصیلی دروس عمومی برای کنکور گروه ریاضی شامل درس فارسی پایه دوازدهم با تاثیر 9.32 درصد، درس عربی و زبان قرآن پایه دوازدهم با میزان تاثیر 3.90 درصد، درس دین و زندگی پایه دوازدهم با میزان تاثیر 7.12 درصد، درس زبان خارجی پایه دوازدهم با میزان تاثیر 5.8 درصد، درس سلامت و بهداشت با میزان تاثیر 1.48 درصد و درس علوم اجتماعی با میزان تاثیر 1.10 درصد است. و در مجموع تاثیر نمرات دروس عمومی مربوط به رشته ریاضی 28 درصد از سهم 50 درصد سابقه تحصیلی در کنکور سراسری را تشکیل می‌دهند.

سهم دروس اختصاصی رشته ریاضی در سابقه تحصیلی دانش آموزان این رشته 22 درصد از سابقه تحصیلی را در بر می گیرد و شامل درس حسابان پایه دوازدهم با میزان تاثیر 4.93 درصد، هندسه 3 با میزان تاثیر 2.91 درصد، ریاضیات گسسته با میزان تاثیر 2.46 درصد، فیزیک 3 با میزان تاثیر 6.99 درصد و در نهایت شیمی 3 با میزان تاثیر 4.71 می باشد.

  • میزان تاثیر دروس عمومی و تخصصی در کنکور رشته تجربی

بر اساس توضیحات معاون وزیر آموزش و پرورش، در گروه علوم تجربی نیز سهم دروس عمومی در تولید سابقه تحصیلی 28 درصد و دروس اختصاصی 22 درصد است.

سهم دروس عمومی در رشته تجربی، درس فارسی 3 میزان تاثیر 9.32 درصد، عربی و زبان قرآن 3 میزان تاثیر 3.90 درصد، تعلیمات دینی 3، دینی و اخلاق و قرآن میزان تاثیر 7.12 درصد، زبان خارجی 3 میزان تاثیر 5.8 درصد، سلامت و بهداشت میزان تاثیر 1.48 درصد و علوم اجتماعی میزان تاثیر 1.10 درصد را دارا می باشند؛ مجموع تاثیرات دروس عمومی 28 درصد از کل 50 درصد سهم سوابق تحصیلی رشته تجربی را در کنکور 1403 شامل می شوند.

دروس اختصاصی رشته تجربی که امتحانات نوبت پایانی آنها به صورت نهایی بوده و نمرات آنها موثر در تولید سابقه تحصیلی هستند نیز، شامل ریاضی 3 با میزان تاثیر 4.32 درصد، زیست شناسی 3 با میزان تاثیر 7.56 درصد، فیزیک 3 با میزان تاثیر 3.89 درصد، شیمی 3 با میزان تاثیر 6.23 درصد است؛ در نهایت جمع درصد تاثیرگذاری نمرات این دروس اختصاصی 22 درصد از کل سهم ۵۰ درصدی سابقه تحصیلی برای گروه آزمایشی تجربی را در بر می گیرند.

  • میزان تاثیر دروس عمومی و تخصصی در کنکور رشته انسانی

برای گروه علوم انسانی، از 50 درصد سهم سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور 1403، دروس عمومی 23 درصد و دروس اختصاصی 27 درصد سهم دارند.

دروس عمومی برای سوابق تحصیلی رشته انسانی شامل درس فارسی 3 با میزان تاثیر 9.32 درصد، تعلیمات دینی 3 با میزان تاثیر 7.12 درصد، زبان خارجی 3 با میزان تاثیر 5.8 درصد، سلامت و بهداشت با میزان تاثیر 1.48 است.

دروس تخصصی موثر در نمره کل سوابق تحصیلی گروه علوم انسانی نیز شامل درس ریاضی و آمار 3 با میزان تاثیر 3.68 درصد، علوم و فنون ادبی با میزان تاثیر 4.79 درصد، عربی 3 (تخصصی رشته انسانی) با میزان تاثیر 3.13 درصد، تاریخ 3 با میزان تاثیر 4.30 درصد، جغرافیای 3 با میزان تاثیر 3.68 درصد، جامعه شناسی 3 با میزان تاثیر 4.30 درصد و فلسفه 2 با میزان تاثیر 3.13 درصد می باشد.

برای گروه های هنر و زبان خارجی نیز سوابق تحصیلی صرفا بر مبنا نمرات دروس عمومی تعیین می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب