زیرصد سنجش

بهترین منابع فیزیک کنکور

بهترین منابع فیزیک کنکور

یکی از دروس مشترک در کنکور رشته‌های تجربی و ریاضی درس فیزیک است. با توجه به ماهیت محاسباتی و مسئله‌محور فیزیک، این درس از سوی داوطلبان کنکور با کم توجهی مواجه شده و اغلب از مطالعه آن طفره می روند. از همین رو شناخت بهترین منابع فیزیک کنکور می تواند یکی از راه حل های این مسئله باشد.

برای موفقیت در کنکور، کسب رتبه خوب و قبولی در رشته های برتر و دانشگاه های تراز اول، کسب درصد بالا در کلیه درس های تخصصی از جمله فیزیک ضروری است. حذف یا کم توجهی به مطالعه درس فیزیک هم در نتیجه کنکور و هم در ادامه تحصیلات دانشگاهی می تواند تبعات منفی زیادی برای دانش آموزان داشته باشد.

کارشناسان آموزشی و اساتید فیزیک کنکور، علت این بی علاقه‌گی دانش آموزان به یادگیری درس فیزیک را در 3 امر کلی می دانند. اول شیوه تدریس مباحث پایه، دوم ضعف در محاسبات ریاضی و در نهایت انتخاب منابع نامناسب.

در سال منتهی به کنکور به دلیل محدودیت زمانی، امکان برطرف کردن دو مورد اول به صورت پایه ای کمی سخت است. اما با انتخاب بهترین منابع آموزشی و تدریس فیزیم کنکور می توانید بر دو ایراد اول نیز به راحتی غلبه کنید.

ویژگی های بهترین منابع فیزیک کنکور

سوالات فیزیک در کنکور سراسری از 3 منبع کتاب فیزیک 1 در پایه دهم، فیزیک 2 در پایه یازدهم و فیزیک 3 در پایه دوازدهم طرح می شود. یکی از نکات مثبت در درس فیزیک استقلال مباحث آن از یکدیگر است. آنچه در کتاب های درسی فیزیک پایه های مختلف می خوانید از لحاظ ماهیت علمی هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. بنابراین داشتن ضعف در یک مقطع اختلالی در یادگیری و تسلط بر مفاهیم سایر مقاطع ایجاد نخواهد کرد.

البته مهم ترین ویژگی بهترین منابع فیزیک کنکور این است که برای برطرف کردن کلیه نقاط ضعف درسی و آزمونی دانش آموزان بهترین روش های تدریس فیزیک را به کار گرفته باشد.

اگر شما از آن دسته دانش آموزانی هستید که در پایه های دهم و یازدهم برنامه ریزی و مطالعه برای موفقیت در کنکور را با جدیت شروع نکرده اید و در پایه دوازدهم و سال منتهی به کنکور، برای کسب بهترین نتیجه در کنکور مصمم شده اید، مهم ترین چالشی که با آن مواجه هستید انتخاب منابع آموزشی از جمله بهترین منابع فیزیک کنکور است.

منابع اصلی طرح سوالات فیزیک در کنکور

همانطور که پیشتر گفته شد سوالات درس فیزیک در کنکور از کتابهای درسی فیزیک سه سال دبیرستان طرح می شود.پیش از معرفی ویژگی های بهترین منابع فیزیک کنکور، بهتر است مروری بر مباحث فیزیک 3 سال دبیرستان و سهم هریک در کنکور رشته های تجربی و ریاضی داشته باشیم.

مباحث فیزیک دهم در کنکور

کتاب فیزیک دهم برای رشته تجربی از 4 فصل تشکیل شده است. به طور میانگین از کلیه مباحث فیزیک دهم 8 تست در کنکور تجربی طرح می شود. اما فیزیک دهم برای رشته ریاضی با یک فصل بیشتر از رشته تجربی، یعنی 5 فصل 12 تست در کنکور رشته ریاضی سهم دارد.

در بهترین منابع فیزیک کنکور، تدریس فیزیک دهم بیشتر بر آموزش و تثبیت مفاهیم پایه تمرکز دارد و اصول و تکنیک های محاسبات سریع و افزایش سرعت تست زنی در این بخش از پکیج فیزیک کنکور ارائه می شود.

سرفصل های کتاب فیزیک دهم به شرح زیر است:

  1. فصل اول – فیزیک و اندازه گیری
  2. فصل دوم – ویژگی های فیزیک مواد
  3. فصل سوم – کار، انرژی و توان
  4. فصل چهارم – دما و گرما
  5. فصل پنجم – ترمودینامیک (این فصل اختصاصی مربوط به فیزیک دهم رشته ریاضی است.

مباحث فیزیک یازدهم در کنکور

مباحث مطرح شده در کتاب فیزیک یازدهم برای هر دو رشته تجربی و ریاضی یکسان است، اما نوع تقسیم بندی و سرفصل‌گذاری برای این دو رشته با یکدیگر تفاوت دارد. سهم فیزیک یازدهم در کنکور گروه تجربی 9تست و در کنکور گروه ریاضی 13 تست می باشد.

شیوه تدریس فیزیک یازدهم در بهترین منابع فیزیک کنکور، تثبیت مفاهیم مهم در مباحث الکتریسیته و مغناطیس و ارائه روش های محاسباتی سریع به همراه روش های ساده سازی مدارات پیچیده است. 

سرفصل های کتاب فیزیک یازدهم تجربی به شرح زیر است:

  1. فصل اول الکتریسیته ساکن
  2. فصل دوم الکتریسیته جاری
  3. فصل سوم مغناطیس و القای الکترومغناطیسی

سرفصل های کتاب فیزیک یازدهم ریاضی نیز به شرح زیر است:

  1. فصل اول اللکتریسیته ساکن
  2. فصل دوم الکتریسیته جاری
  3. فصل سوم مغناطیس
  4. فصل چهارم القای الکترومغناطیس

مباحث فیزیک دوازدهم در کنکور

کتاب فیزیک دوازدهم بیشترین سهم را در سوالات کنکور رشته های تجربی و ریاضی دارد. مباحث فیزیک در ترم اول که به فیزیک حرکت شناسی موسوم هستند، بیشتر مسئله محور و محاسباتی می باشند و مباحث مطرح شده برای نیمسال دوم تحصلی موسوم به فیزیک نوین، بر پایه تعاریف و مفاهیم حفظ کردنی بنا شده اند.

سهم فیزیک دوازدهم در کنکور تجربی 14 تست و در کنکور ریاضی 20 تست می باشد.

سرفصل های فیزیک دوازدهم برای رشته تجربی عبارتند از:

  1. فصل اول حرکت بر خط راست
  2. فصل دوم دینامیک
  3. فصل سوم نوسان و امواج
  4. فصل چهارم آشنایی با فیزیک اتمی و هسته ای

سرفصل های فیزیک دوازدهم برای رشته ریاضی نیز عبارتند از:

  1. فصل اول حرکت بر خط راست
  2. فصل دوم دینامیک و حرکت دایره ای
  3. فصل سوم نوسان و موج
  4. فصل چهارم برهم کنش های موج
  5. فصل پنجم آشنایی با فیزیک اتمی
  6. فصل ششم آشنایی با فیزیک هسته ای

مباحث مطرح شده در کتاب فیزیک 3 برای هر دو رشته تقریبا یکسان است و تنها در رشته ریاضی برخی مفاهیم به طور اختصاصی آموزش داده می شود.

منابع جامع آموزشی فیزیک کنکور چیست؟

با توجه به نحوه تقسیم بندی مطالب درس فیزیک در کتاب های سه سال دبیرستان، پکیج تدریس فیزیک کنکور باید با تقسیم بندی به صورت کتابی (پایه‌ای) آماده شود. یعنی پکیج جامع فیزیک باید از 3 بخش مجزا تشکیل شده باشد که در هر بخش، مباحث فیزیک یکی از پایه های دبیرستان به طور کامل و از صفر تا صد آموزش داده شوند.

بهترین منابع فیزیک کنکور باید شامل ویژگی های زیر باشند:

  • تفهیم کامل مفاهیم و تعاریف پایه دانش فیزیک در چارچوب کتاب های درسی سه سال دبیرستان
  • آموزش خط به خط کتاب های درسی 
  • بررسی کلیه فعالیت ها و آزمایش های مطرح شده برای ثبیت مفاهیم پایه
  • بررسی و حل مثال های کاربردی و تمرینات تشریحی
  • ارائه کلیه نکات کلیدی و تکنیک های حل تست و محاسبات سریع
  • جمع بندی و مرور نکات اصلی
  • بانک تست های برگزیده از کنکورهای سنوات قبل
  • ارائه تست های طبقه بندی شده شبیه ساز

در واقع هدف از تهیه بهترین منابع فیزیک کنکور، بی نیازی داوطلبان کنکور رشته های ریاضی و فیزیک از هر نوع کتاب، جزوه و کلاس کمک آموزشی و همچنین صرفه جویی در صرف زمان و انرژی و در نهایت دست یافتن به بهترین نتیجه در درس فیزیک است.

 

 

 

 

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب