زیرصد سنجش

بهترین روش مطالعه زیست کنکور

بهترین روش مطالعه زیست کنکور

مهم ترین و تاثیرگذارترین درس در کنکور رشته تجربی، زیست شناسی است. در واقع پایه و اساس علوم تجربی بر علم زیست شناسی بنا شده است، بنابراین داشتن بهترین روش مطالعه زیست شناسی هم برای موفقیت در کنکور و هم برای رسیدن به ذهنی باز و توان علمی ایده آل برای ورود به رشته های تخصصی گروه تجربی الزامی‌ست.

زیست شناسی از پایه دهم تا سال کنکور همراه شماست. ضریب این درس در کنکور 12 است! و بر اساس این ضریب می توانید به میزان اهمیت بالای آن در سرنوشت کنکور خود پی ببرید. از سوی دیگر نمره ای که در امتحان نهایی از درس زیست کسب می کنید، تاثیر بسیار زیادی در نمره کل سابقه تحصیلی شما دارد. حتما می دانید که سوابق تحصیلی در نتیجه نهایی کنکور تاثیر مستقیم دارد!

با توجه به اهمیت درس زیست و میزان تاثیر آن در موفقیت تحصیلی و شغلی دانش آموزان رشته تجربی در این مقاله به بررسی بهترین شیوه مطالعه و برنامه ریزی برای تسلط بر زیست کنکور می پردازیم.

بهترین روش مطالعه زیست برای کنکور

گفتیم که زیست شناسی به عنوان یک درس مستقل و تخصصی از پایه دهم تجربی با شما همراه می شود. بخش زیادی از سوالات زیست شناسی به صورت ترکیبی از مباحث هر سه پایه طرح می شود. بنابراین برای تسلط کامل بر این مباحث و رسیدن به مهارت بالا در حل تست های زیست، مطالعه و یادگیری زیست شناسی از پایه ضروری است.

بررسی کارنامه نفرات برتر کنکورهای گذشته نشان می دهد درصد کمی از این افراد موفق به کسب درصد بالای 80 در زیست شده اند. علت این امر در گستردگی و تنوع موضوعی مباحث زیست و طرح سوالات هوشمندانه در کنکور است که پاسخگویی به این سوالات نیازمند تسلط همه جانبه بر مفاهیم سه سال دبیرستان و همچنین مهارت صد در صدی در تحلیل سوالات کنکور است.

رسیدن به این سطح از تسلط و مهارت نیازمند به کارگیری بهترین روش مطالعه زیست برای کنکور است. 

بسیاری از دانش آموزان گمان می کنند زیست شناسی حفظ کردنی‌ست! شاید دلیل اصلی اینکه بسیاری از دانش آموزان علیرغم اختصاص ساعات طولانی مطالعه به زیست، نتیجه خوبی از این درس در کنکور نمی‌گیرند. به جرات می توان گفت حتی 5 درصد مطالب زیست شناسی هم حفظ‌کردنی نیست!

چند نکته مهم در مطالعه زیست کنکور

برای مطالعه زیست شناسی باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. این برنامه ریزی باید هوشمندانه و اصولی باشد تا به عنوان بهترین روش مطالعه زیست برای کنکور، شما را به کسب نتیجه دلخواه برساند. اما پیش از شروع رنامه ریزی و مطالعه، اطلاع و مرور چند نکته کلیدی در رابطه با شیوه برنامه ریزی مطالعاتی زیست شناسی ضروری است:

1. زیست شناسی فهمیدنی است!

گفتیم که زیست شناسی حفظ کردنی نیست. خط به خط و کلمه به کلمه زیست را باید بفهمید و درک کنید. برای خواند متن درس وقت بگذارید و صبورانه و با دقت کامل تمام جزییات را تفسیر کنید و عمیقا یاد بگیرید.

2. از پایه بخوانید

گفتیم که بسیاری از سوالات زیست شناسی در کنکور ترکیبی است. بنابراین بهترین روش مطالعه زیست شناسی برای کنکور، مطالعه پایه ای مباحث آن است.

3. ترتیب سرفصل ها را رعایت کنید

با توجه به این که بخش قابل توجهی از مباحث زیست شناسی پیوسته و وابسته به مطالب قبل هستند، بنابراین توصیه اکید بر این است که ترتیب کتاب ها و سرفصل ها را رعایت کنید تا در فهم کامل مطالب به مشکل بر نخورید.

اینجا بخوانید: بودجه بندی زیست شناسی در کنکور

4. به شکل ها و جدول های کتاب درسی توجه ویژه داشته باشید

این نکته نیاز به توضیح ندارد. اصل آموزش موضوعات مهم زیست شناسی یعنی تسلط کامل بر شکل های مهم کتاب درسی. سوالات زیادی در کنکور از این شکل ها طرح می شود، پس اگر می خواهید در زیست به نمره بالا و درصد عالی برسید شکل ها را در راس هرم یادگیری خود قرار دهید.

چگونه در زیست کنکور به درصد بالا برسیم؟

به عنوان دانش آموز رشته تجربی، زیست شناسی بیشترین تاثیر را در موفقیت شما ایفا می کند. برای درک بیشتر میزان تاثیرگذاری زیست کافیست بدانید حتی یک تست را بیشتر از سایرین درست بزنید، رتبه شما چندین پله ارتقا پیدا می کند. بنابراین بیشترین و بهترین تلاش خود را برای رسیدن به بالاترین میزان تسلط در زیست به کار گیرید.

در برنامه ریزی درسی برای مطالعه زیست شناسی، باید چند عامل کلیدی را رعایت کنید:

  • استقامت و تلاش: حجم مطالب زیست شناسی بسیار زیاد است. مطالب سرشار از نکات کلیدی و جزییات بسیار مهم است. تسلط بر زیست نیازمند صرف ساعات مطالعه زیاد است. هرچه ساعات مطالعه بیشتر باشد، احتمال خستگی نیز بیشتر خواهد بود، اما به خود یادآور شوید که کلید موفقیت و برد شما در ناامید نشدن، استقامت در حرکت و استمرار در تلاش و تمرین است. 
  • درصد مدنظر خود را به عنوان هدف تعیین کنید: مهم است که از ابتدا بدانید برای چه درصدی می خواهید تلاش کنید. یعنی برنامه ریزی خود را بر اساس هدفی که تعریف کرده اید بنا کنید و بر اساس همین هدف میزان تلاش و تمرین خود را مشخص کنید.
  • انتخاب منابع مطالعاتی را جدی بگیرید: منابع آموزشی برای مطالعه و یادگیری مهم ترین عامل برای کسب موفقیت است. منبعی را انتخاب کنید که جامع و فراگیر باشد. به تمام مباحث به یک اندازه و بر اساس میزان اهمیتی و درجه سختی پردازد. جزییات را به طور کامل آموزش داده باشد، نکات تستی و راه های حل سریع تست را تدریس کرده باشد و تست ها و تکنیک های حل تست ها را به شما آموزش دهد.

بهترین ترفندهای کاربردی در شیوه مطالعه زیست کنکور

زیست شناسی درس شیرینی است. در واقع محبوب ترین درس بین دانش آموزان رشته تجربی است. اما به همان اندازه که جذاب و محبوب است، یادگیری و تسلط بر آن سخت و وقت‌گیر است. برای رسیدن به بهترین روش مطالعه زیست برای کنکور، به کارگیری چند ترفند کاربردی و موثر می تواند کمک کننده باشد:

  1. کتاب درسی مهم ترین مرجع طرح سوال است: بیشترین سوالات زیست کنکور از کتاب های سه سال دبیرستان طرح می‌شوند. خط به خط کتاب‌های درسی را با دقت بخوانید. شکل های کتاب‌های درسی را بارها و بارها مرور کنید. از فعالیت های کتاب درسی غافل نشوید. شما بر تسلط کامل بر کتاب درسی بیش از 50 درصد مسیر موفقیت در درس زیست را طی کرده اید.
  2. برای یادگیری شکل های کتاب درسی وقت زیادی صرف کنید: گفتیم که شکل ها بسیار مهم هستند. در فرآیند یادگیری جزییات شکل ها، بهترین روش رسم شکل هاست. ابتدا از روی کتاب شکل را بکشید و جزییات ان را همانند کتاب بر روی شکل مشخص کنید. چندبار اینکار را تکرار کنید تا حفظش کنید، بعد بدون نگاه کردن به شکل داخل کتاب و از حفظ شکل را باجزییاتش رسم کنید. به یاد داشته باشید که شکل ها در واقع یک خلاصه خیلی خوب از آن بخش و مبحث نیز به حساب می آید.
  3. منابع آموزشی استاندارد و دقیق انتخاب کنید: در بخش قبل تاکید کردیم که منبع مطالعاتی موثرترین عامل بیرونی در رسیدن به موفقیت در هر آزمون است. منبع آموزشی شما باید بهترین روش تدریس زیست کنکور را ارائه نماید. تمام مباحث سه سال دبیرستان را به صورت موضوعی با جزییات آموزش دهد، خط به خط کتاب های درسی را تفسیر کند، شکل ها را آنالیز و تحلیل کند و به موازات آن نکات مهم کنکوری و روش های حل تست را نیز آزموزش دهد.

سخن آخر

زیست شناسی مهم ترین و موثرترین درس در کنکور رشته تجربی است. در واقع رسیدن به رتبه دلخواه و قبولی در رشته های علوم پزشکی و پیراپزشکی، بدون رسیدن به درصد بالا در درس زیست تقریبا غیرممکن است. بنابراین به عنوان یک داوطلب کنکور تجربی، اطلاع از بهترین روش مطالعه زیست کنکور برای شما ضروری است.

برای رسیدن به نمره و درصد بالا در امتحانات و کنکور گروه تجربی باید زیست شناسی را عمیقا بفهمید و با مرور، تمرین و تکرار بر حل تست ها مسلط شوید:

  • خط به خط کتاب درسی را بخوانید.
  • تعاریف و مفاهیم را دقیق و با دقت کامل بر جزییات، بخوانید و یاد بگیرید.
  • خلاصه نویسی کنید و نکات و فرمول ها را برای خود دسته بندی کنید.
  • شکل ها را بادقت و وسواس زیاد یاد بگیرید.
  • به جای استفاده از چند منبع مختلف، از یک منبع آموزشی جامع و استاندارد استفاده کنید.
  • منبع آموزشی خود را چند بار مرور کنید.

به منظور کسب بهترین نتیجه طی فرآیند مطالعه زیست کنکور، باید سرفصل‌ها و بودجه بندی موضوعی زیست در کنکور را بشناسید و برنامه ریزی خود را مطابق با آن طراحی کنید.

خودتان را بشناسید و تمرین‌های زیاد برای افزایش سرعت مطالعه و تسلط بر حل تست های زیست را در دستور کار خود قرار دهید. منابع آموزشی مناسب را انتخاب کرده و از آن‌ها بهره‌برداری کنید. همچنین ترفندهای کاربردی مانند مطالعه گام به گام، هدف‌گذاری روشن و حفظ پشتکار و تلاش را در مطالعه زیست کنکور به کار ببرید.

به توانایی خود برای رسیدن به هدفتان ایمان داشته باشید؛ ه اجرای برنامه مطالعاتی خود پای‌بند باشید. در میانه راه ممکن است خسته و دلسرد شوید، اما ناامید نباشید؛ کمی استراحت کنید و با قدرت به مسیرتان ادامه دهید.

قطعا پایان این مسیر سخت، موفقیت در انتظار شماست.

 

 

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب