زیرصد سنجش

بهترین روش درس خواندن | چگونه درس بخوانیم تا کامل یاد بگیریم؟

بهترین روش درس خواندن

درس خواندن کار سختی نیست؛ مشکل از آنجایی شروع می شود که دانش آموزان بهترین روش درس خواندن را بلد نیستند و برای یادگیری درس ها از شیوه های نامناسب، زمان‌بر و انرژی‌گیر استفاده می کنند. استفاده از این شیوه ها به مرور زمان فرسایشی و آزاردهنده می شود و باعث می شود دانش آموز از درس خواندن گریزان باشند و با کراهت و از سر اجبار مطالعه کنند.

بدیهی است که اگر در انجام کاری مهارت داشته باشید و از رسیدن به نتیجه مطلوب مطمئن باشید، انجام آن کار برای‌تان لذت‌بخش خواهد بود. درس خواندن هم از همین قاعده تبعیت می کند.

یعنی اگر در فرآیند آموزش و مطالعه برای یادگیری دروس، با استفاده از بهترین روش های درس خواندن، بتوانید به سوالات و تست های هر درسی به راحتی و درستی پاسخ دهید، علاقه و اشتیاق شما برای مطالعه مستمر افزایش می یابد.

در این نوشته قصد داریم تا به بررسی بهترین روش درس خواندن، به ویژه برای دانش آموزان دبیرستانی و داوطلبان کنکور بپردازیم.

بهترین روش درس خواندن

وظیفه و کار اصلی شما به عنوان یک دانش آموز درس خواندن در طول دوره تحصیل است. برای انجام صحیح یک وظیفه باید بهترین روش های آن را بدانید. در ادامه برخی از تجربیات و توصیه های مشاوران زیر 100 سنجش را در رابطه با کلیات بهترین روش های درس خواندن مورد بررسی قرار می دهیم:

  • زمان را تقسیم بندی کنید

ساعاتی که در مدرسه نیستید را به بازه های 1 تا 1.5 ساعته تقسیم کنید. برای هر یک از این بازه های زمانی یک کار مشخص را تعیین کنید. این کارها شامل برنامه ریزی درسی و فعالیت های غیر درسی است.

  • زمان های مرده را پیدا کنید

در طول ریز فرصت های زیادی به صورت زمان مرده ایجاد می شوند که با سهل انگاری و بی توجهی ممکن است از دست بروند. برای مثال در مسیر رسیدن به جایی در اتوبوس یا مترو از این دست زمان ها بسیار پیش می آید. این زمان ها را مشخص و در جایی یادداشت کنید.

  • ساعات استراحت و خواب را مشخص نمایید.

خوابیدن شما باید در ساعاتی ثابت و به صورت منظم باشد. به همان اندازه که درس خواندن منظم مهم است، استراحت منظم نیز ضروری است. شما برای افزایش تمرکز و بهبود یادگیری احتیاج به استراحت و خواب کافی دارید.

  • درس ها را در زمان مناسب بخوانید

یکی از بهترین روش های درس خواند به ویژه برای دانش آموزان، خواندن و مرور هر درس بلافاصله بعد از آموزش آن است. هر روزی که در مدرسه یا دوره های اموزشی مبحثی به شما تدریس می شود، همان روز یک مرور سریع بر آن مبحث داشته باشید. با اینکار مطالب آموخته شده از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلندمدت منتقل می شود و تثبیت آن برایتان راحت تر می شود.

یکی دیگر از توصیه های مشاوران ما پیش‌خوانی مطالب درسی است. مطالبی را که قرار است امروز در کلاس درس به شما تدریس کنند، یک مرور کلی داشته باشید تا در زمان تدریس ذهن شما برای یادگیری مطالب درسی آمادگی داشته باشد.

  • گروهی درس بخوانید.

برای بسیاری از دروس به ویژه درس های مفهومی و محاسباتی، بهترین روش درس خواندن تشکیل گروه مطالعه است. مباحث را بین خود تقسیم کنید. هر کس مسئول خواندن یک بخش و یاد دادن آن به سایر اعضای گروه باشد.

  • خودتان را تشویق کنید. 

هر مطلب یا بخشی را که به خوبی یاد می گیرید به خودتان جایزه بدهید. برای مثال برنامه ریزی می کنید که درس 4 کتاب عربی را به طور کامل بخوانید و یاد بگیرید، بعد از انجام دادن آن می توانید با دوستتان برای صرف قهوه به یک کافه بروید.

در رابطه با برنامه ریزی درسی و اصول و تکنیک های موفقیت و افزایش معدل و … زیاد صحبت شده است. در کنار تمام این توصیه ها، اطلاع از بهترین روش درس خواندن قطعا برای رسیده به بهترین نیجه موثر خواهد بود.

چند نکته کوتاه برای درس خواندن

  1. متن کتاب درسی را با دقت و کامل بخوانید.
  2. نکات مهم و فرمول ها و روابط را در یک لیست به صورت نکته یادداشت کنید.
  3. مثال ها و تمرینات پایان فصل کتاب های درسی از منابع بسیار مهم آموزش نکات و تکنیک های پاسخ‌گویی به سوالات امتحانی و تست های کنکور هستند.
  4. برای درس هایی مثل زیست و شیمی از شکل ها و جدول های موجود در کتاب درسی به هیچ وجه غافل نشوید.
  5. در بازه های زمنی کوتاه درس بخوانید.
  6. برای هر مطلب یک داستان بسازید و برای خود تعریف کنید.
  7. هر مفهموم را با یک مثال ساده‌ی عینی و قابل فهم تثبیت کنید.
  8. در برنامه ریزی درسی تنوع موضوع لحاظ کنید. مثلا درس ادبیات و ریاضی را کنار هم قرار دهید.
  9. یادداشت کنید. یکی از بهترین روش های درس خواندن، نوشتن مطالب در هنگام مطالعه است.
  10. مواد غذایی سالم و پر انرژی مصرف کنید.

نتیجه گیری | بهترین روش های درس خواندن برای یاد گرفتن کامل مباحث

هر دانش آموزی حق دارد تا بهترین روش درس خواندن را بشناسد. اگر ساعات طولانی زمان صرف درس خواندن کنید، حتی اگر بهترین منابع آموزشی را در اختیار داشته باشید، تا زمانی که با شیوه های صحیح به برنامه ریزی و مطالعه دروس اقدام نکنید، نتیجه دلخواه را نخواهید گرفت.

در این نوشته سعی کردیم تا مهم ترین تکنیک ها و بهترین توصیه هایی که در فرآیند برنامه ریزی و روش های درس خواندن کمتر به آنها پرداخته شده است را به شما ارائه نمایید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب