زیرصد سنجش

بعد از تعطیلات عید چگونه درس بخوانیم؟

بعد از تعطیلات عید چگونه درس بخوانیم؟

تعطیلات همیشه سریع‌تر از روزهای عادی به پایان می رسد، تعطیلات نوروز هم همین طور است. مطمئنم تا چشم بر هم زدید به 13 فروردین و آخرین روز تعطیلات رسیدید و صرف نظر از اینکه در عید موفق به درس خواندن شده اید یا نه، حتما این سال را از خود پرسیده اید که بعد از تعطیلات عید چگونه درس بخوانیم؟

در این نوشته قصد داریم تا چند راهکار مناسب و قابل اجرا برای برنامه ریزی دوران بعد از تعطیلات را به شما ارائه کنیم.

نوبت اول کنکور 1402 کمتر از یک ماه دیگر برگزار می شود. انتظار ما این است که از فرصت طلایی تعطیلات نوروز برای مرور و جمع بندی مطالب درسی به خوبی استفاده کرده باشید. اما در هر صورت، لازم است بدانید که یک ماه حساس و سرنوشت ساز را در پیش دارید. بنابراین تنظیم یک برنامه فشرده و جامع برای این مدت زمان کمک بسیار زیادی در انسجام مطالعه شما خواهد داشت.

بعد از تعطیلات عید چگونه درس بخوانیم؟

گذار از تعطیلات نوروز در هیچ دوره و سالی به اندازه امسال برای دانش آموزان چالش بر انگیز نبوده است. سال های قبل پایان تعطیلات به خودی خود ناراحت کننده بود، اما امسال، پایان تعطیلات یعنی ورود به آخرین ایستگاه قبل از کنکور و این نزدیکی به زمان برگزاری آزمون به نوعی موجب افزایش استرس خواهد شد.

به طور کلی دانش آموزان را در زمان بعد از تعطیلات می توان به 3 دسته تقسیم کرد:

  1. یک برنامه اصولی و منسجم برای تعطیلات خود تنظیم کردند و این برنامه را به بهترین شکل اجرا کرده اند.
  2. برنامه ریزی مناسبی برای درس خواندن در عید داشتند، اما بنا به دلایل مختلفی مانند مسافرت و مهمانی و … موفق نشده اند این برنامه را به خوبی اجرا کنند.
  3. برای عید هیچ برنامه درسی نداشتند و تمام زمان خود را صرف استراحت و تفریح کرده اند!

در نوشته های پیشین زنگ مشاوره از اهمیت و تاثیرگذاری مطالعه در دوران عید به طور مفصل صحبت کردیم؛ گروه دوم و سوم صرف نظر از دلایلی که دارند، از این فرصت طلایی نتوانسته اند به خوبی بهره گیرند؛ اما نگران نباشید، درست است که فرصت خوبی را از دست داده اید، اما هنوز همه چیز به پایان نرسیده است.

قرار است در ادامه یاد بگیریم که بعد از تعطیلات عید چگونه درس بخوانیم؟

گفتیم که بعد از تعطیلات عید، کمتر از یک ماه فرصت داریم تا خود را برای موفقیت در کنکور آماده کنیم. برای این کار نیازمند مواد اولیه‌ی هدف، اراده، برنامه ریزی و پشتکار هستیم.

در این راه دو نکته مهم را در نظر داشته باشید:

  • اردیبهشت ماه نوبت اول کنکور برگزار می شود؛ هر نتیجه ای که در این آزمون کسب می کنید به یاد داشته باشید یک فرصت دیگر هم در تیرماه در پیش دارید.
  • این آزمون 50 درصد از نتیجه کنکور شما را رقم می زند، 50 درصد باقیمانده شامل نمراتی است که در امتحانات خردادماه کسب می کنید.

توجه به این دو نکته بخش زیادی از فشار روانی شما را کاهش خواهد داد و با آرامش بیشتری می توانید به برنامه ریزی و اجرای آن در این مدت بپردازید.

حقیقت این است که در زمان کمتر از یک ماه، معجزه اتفاق نمی افتد. یعنی اگر پیش از این برنامه خوبی نداشته اید و مطالب را در حد مطلوب نخوانده اید، برای این یک ماه خیلی رویاپردازی نکنید. اما مهم تر از این واقع بینی، امیدواری است. تا لحظه امید خود را از دست ندهید.

حتما از گزارشگران فوتبال شنیده اید که تاکید می کنند “فوتبال 90 دقیقه است و تا زمانی که داور سوت پایان را نزده، هر دو تیم فرصت گل‌زنی و تغییر نتیجه به نفع خود را دارند.”

شما هنوز فرصت دارید و همین فرصت -به هر اندازه ای که باشد- کافیست برای شروع کردن و تلاش! بنابراین تا آخرین لحظه دست از تلاش کردن نکشید و بهترین برنامه را در این فرصت باقیمانده اجرا نمایید تا شانس موفقیت خود را افزایش دهید.

  • آرامش ذهنی خود را بسازید

میزان تشویش و آشوب ذهنی با فاصله زمانی تا آزمون نسبت عکس دارند. هرچه فاصله تا زمان آزمون کمتر می شود، استرس و تشویش ذهنی بیشتر می شود. در گام اول تحت هر شرایطی سعی کنید آرامش ذهنی خود را افزایش دهید. استرس و نگرانی را نمی توانید حذف کنید، اما می توانید با بکارگیری تکنیک های مدیریت استرس تا حد زیادی این نگرانی را کنترل کنید.

حفظ آرامش و مدیریت استرس باعث می شود تا انرژی خود را برای تلاش و مطالعه بیشتر حفظ کنید و با تمرکز بیشتری به یادگیری مباحث انتخابی خود بپردازید و نتیجه بهتری کسب کنید.

  • مباحث را انتخاب کنید

بدیهی است که در فرصت کوتاه مطالعه حجم زیاد درس ها امکان پذیر نیست. برای زمان پیش رو، مباحثی را انتخاب کنید که می دانید یادگیری آن ها برای شما راحت تر است. تمرکز و زمان خود را برای یادگیری این مباحث صرف کنید و در تمام بخش های این موارد منتخب به طور کامل مسلط شوید.

  • برنامه ریزی کوتاه مدت داشته باشید

زمان زیادی ندارید. هدف‌گذاری های خود را به صورت روزانه تنظیم کنید. برنامه ریزی کوتاه مدت داشته باشید و برای هر روز خود در همان روز برنامه مطالعاتی مشخص کنید.

  • کیفیت را فدای کمیت نکنید

ساعات طولانی مطالعه و تلاش برای یادگیری حجم زیاد مطالب در فرصت کوتاه باعث می شود، سطح یادگیری شما به شدت کاهش یابد. اصطلاحا کیفیت مطالعاتی شما پایین می آید و در نهایت تلاش زیاد شما هیچ نتیجه ای در پی نخواهد داشت.

برنامه ریزی را معقول انجام دهید، میزان حجم مطلبی که در یک بازه زمانی باید بخوانید، به گونه ای انتخا کنید که قطعا تمام آن مطلب را با کیفیت عالی می توانید یاد بگیرید.

  • نکته خوانی کنید

می خواهیم بدانیم که بعد از تعطیلات عید چگونه درس بخوانیم؟ در عمل بهترین راهکار نکته خوانی است. در دروس مفهومی مانند زیست یا مباحث تعریفی شیمی از نکته خوانی استفاده کنید. از نمودارها و تصاویر برای سرعت بخشیدن به یادگیری خود استفاده کنید و روابط و فرمول های محاسباتی را برای خودتان دسته بندی و خلاصه نویسی کنید.

این تکنیک ها باعث می شوند سرعت مطالعه شما افزایش یابد.

  • تست زیاد حل کنید

بخش زیادی از مهارت های ازمونی با حل تست به دست می آید. برای مطالبی که حتی در سطح متوسط خوانده و یاد گرفته اید هم تست های طبقه بندی زیاد حل کنید و با کمک حل تست، مهارت پاسخ‌گویی خود را بهبود ببخشید.

جمع بندی

فرصت زمانی تا نوبت اول کنکور که در اردیبهشت برگزار می شود، از بعد از تعطیلات نوروز، آخرین فرصت زمانی برای مطالعه و جمع بندی مطالب درسی است. در این نوشته سعی کردیم تا بیاموزیم که بعد از تعطیلات عید چگونه درس بخوانیم؟ و از چه راهکارهایی برای جمع بندی مطالب در این فرصت کوتاه استفاده کنیم.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب