زیرصد سنجش

برنامه ریزی درسی دهم تجربی | مزایا + اصول + معرفی بهترین برنامه

برنامه ریزی درسی دهم تجربی

با ورود به مقطع جدید تحصیلی و چالش های پیش رو، اطلاع از تکنیک های برنامه ریزی درسی دهم تجربی جهت هماهنگی بین دروس مدرسه و آغاز فرآیند مطالعه برای رقابت نفس‌گیر کنکور برای دانش آموزان هدفمند ضروری است.

می دانیم که سخت ترین و پررقابت ترین رشته در کنکور سراسری، گروه آزمایشی علوم تجربی است. به همین دلیل، دانش آموزانی که در فرآیند هدایت تحصیلی مسیر دبیرستان خود را بر اساس ورود به رشته تجربی انتخاب می کنند، برای موفقیت در کنکور و قبولی در رشته و دانشگاه دلخواه خود، باید رنامه ریزی درسی را از همین پایه دهم تجربی آغاز نمایند.

به جرات می توان گفت، پایه دهم تجربی، مهم ترین مقطع تحصیلی دوره دوم متوسطه است. با توجه به تخصصی شدن دروس، تغییرات گسترده در محتوای درسی و ناآشنایی دانش آموزان با شیوه مطالعه در دوره دبیرستان، این مقطع تحصیلی را تبدیل به پرچالش ترین مقطع تحصیلی در دبیرستان کرده است.

از سوی دیگر پایه دهم سرآغاز فرآیند برنامه ریزی درسی برای کنکور تجربی محسوب می شود. دروس تخصصی این پایه مستقیما در کنکور حضور دارند. علاوه بر آن، مباحث موجود در کتاب های دهم تجربی، پایه و اساس مباحث پایه های بعد است. در واقع سر رشته ارتباط موضوعی و پیوستگی مطالب در دروس تخصصی و مهم رشته تجربی، در پایه دهم قرار دارد.

به بیان ساده اگر دانش آموزی مطالب درسی پایه دهم را به طور دقیق و مفهومی یاد نگیرد، با درک و یادگیری مطالب مرتبط با آن در مقاطع بعدی به مشکل بر خواهد خورد.

بهترین روش برنامه ریزی دروس دهم تجربی

با توجه به مطالبه گفته شده، اهمیت داشتن یک برنامه ریزی خوب درسی در پایه دهم بسیار مهم و حیاتی است. اگر تصمیم دارید در کنکور درصدهای بالا از دروس تخصصی کسب کنید و در نهایت با رتبه عالی از کنکور عبور کنید، برنامه ریزی را باید از پایه دهم تجربی آغاز نمایید و در اجرای این برنامه متعهد و پیگیر بمانید.

در نظر داشته باشید که تعداد دروس در پایه دهم افزایش یافته، هر درس ماهیت کاملا اختصاصی و مستقل به خود گرفته و در مجموع در مقایسه با دوره متوسطه اول، سخت تر شده است.

برنامه ریزی درسی دهم تجربی گام اول در تقابل با چالش های این پایه تحصیلی است. با اجرای برنامه ریزی درسی در پایه دهم تجربی، شما از همین ابتدای مسیر، ذهن خود را به ایجاد ساختار منظم درسی عادت می دهید.  این ساختار چون از ابتدا درست و اصولی ایجاد شده است، تا زمان کنکور به درستی ایفای نقش خواهد کرد.

مزایای برنامه ریزی درسی در پایه دهم تجربی

بارها در کارهای مختلف از مزیت های داشتن برنامه ریزی صحبت شده و مفید بودن این مسئله در هر فعالیت و برنامه ای ثابت شده است. اما برنامه ریزی درسی برای دانش آموزان پایه دهم، دارای یک سری مزیت های خاص است که در اینجا به برخی از آن ها اشاره می شود:

ایجاد ساختار منظم ذهنی برای یادگیری مطالب درسی

کاهش نگرانی های آغاز پایه تحصیلی جدید

مرور مطالب پایه هفتم، هشتم و نهم که برای یادگیری مطالب پایه دهم پیش‌نیاز هستند (مانند برخی مباحث ریاضی)

پیش مطالعه دروس دهم، به منظور کسب آمادگی برای شروع مبحث جدید در کلاس درس

افزایش اعتماد به نفس و تقویت روحیه در طول سال تحصیلی

ایجاد نظم در کارهای روزانه و تاثیر مثبت این موضوع در تمام ابعاد زندگی فردی و تحصیلی

آغاز حرکت در مسیر موفقیت کنکور با گام هایی مستحکم 

تقویت اراده و استمرار در حرکت به سمت هدف

مدیریت زمان مطالعه در سال آخر دبیرستان، از هم اکنون

بهبود سرعت و قدرت یادگیری مقاطع بالاتر به کمک تقویت پایه درسی در پایه دهم

ایجاد انگیزه بیشتر برای اجرای برنامه و پیشرفت تحصیلی

اصول برنامه ریزی پایه دهم تجربی

برای اینکه برنامه ریزی درسی در پایه دهم تجربی کارآمد و استاندارد باشد، باید یک سری اصول را در تنظیم آن رعایت کنید. در واقع این برنامه ریزی باید به گونه ای باشد که دانش آموز برای اجرای آن رغبت و اشتیاق داشته باشد و خود را به انجام این برنامه متعهد بداند.

برخی ویژگی ها و تکنیک های برنامه ریزی پایه دهم تجربی به شرح زیر است:

برنامه ریزی باید واقع گرایانه باشد

یک برنامه ریزی استاندارد بر اساس شرایط فردی، موقعیت عمومی و پایه درسی هر داوطلب باید تنظیم شود و متناسب با واقعیت های فردی او باشد. نه خیلی ساده و بی اثر باشد و نه خیلی سنگین و فراتر از امکان اجرا

شخصی و منحصر به فرد باشد

استفاده از برنامه ای که دیگران استفاده کردند و به نتیجه دلخواه رسیدند، بزرگترین اشتباه در برنامه ریزی درسی است. برنامه باید به گونه ای باشد که با شرایط و امکانات و توانمندی های شخص شما سازگار باشد و شما از پس انجام آن بر بیایید.

مدت زمان مطالعه در آن مشخص باشد

بر اساس ساعات آزاد، سرعت مطالعه و یادگیری و حجم مطالب درسی، ساعات مورد نیاز و مورد انتظار برای هر درس در روز را مشخص کنید و خود را ملزم به اجرای این میزان ساعت کنید. تجربه نشان داده است که برای اجرای دقیق برنامه ریزی درسی پایه دهم به طور میانگین روزی 5 ساعت مطالعه نیاز است.

این میزان ساعت ممکن است برای یک دانش آموز با سرعت مطالعه و قدرت یادگیری بالا 4 ساعت باشد اما برای دانش آموز دیگر که پایه ضعیف تری دارد تا 6 ساعت افزایش یابد.

توصیه اکید می شود که در برنامه ریزی درسی پایه دهم تجربی حتما مدت زمان مورد نیاز برای مطالعه هر مبحث را یادداشت کنید و در پایان هر روز نتیجه را ثبت کنید. (آیا مدت زمان پیش بینی شده برای مطالعه مبحث کافی بود یا خیر؟)

به همه درس ها به نسبت استاندارد زمان اختصاص دهید

یک برنامه ریزی اصولی، همه درس ها را در خود جا می دهد. قطعا زمان مورد نیاز برای مطالعه هر درس با سایر دروس متفاوت است اما در هر صورت هر یک از درس ها باید دارای جایگاه مختص به خود در رنامه باشند.

اینکه شما به درس زیست دهم علاقه دارید دلیل بر این نیست که کل زمان برنامه ریزی یک روز خود را به مطالعه آن اختصاص دهید. حتما اصل تنوع درسی را در برنامه ریزی مطلعاتی خود رعایت کنید.

رعایت زمان فلات یادگیری

بیایید نگاهی به تعریف فلات یادگیری کنیم. فرض کنید قرار است 5 کیلومتری را بدوید. مطمئنا کل مسیر را یک نفس و با سرعت ثابت نمی توانید طی نید. درقسمت هایی از مسیر توان جسمی شما برای ادامه راه کاهش می یابد و ه استراحت و تجدید قوا نیاز دارید.

فلات یادگیری هم همین است. ذهن شما برای یادگیری مطالب درسی یک توان مشخص دارد. وقتی شروع به درس خواندن می کنید میزان یادگیری ذهن شما با گذشت زما افزایش می یابد و در یک ساعت مشخص به اوج خود می رسد؛ به این نقطه اوج اصطلاحا فلات یادگیری گویند. بعد از این زمان، هرچه بخوانید تغییری در آموخته های ذهن شما ایجاد نمی شود و فقط زمان و انرژی خود را تلف می کنید.

مدت زمان رسیدن به فلات یادگیری بین 45 دقیقه تا یک ساعت و نیم است. بعد از این مدن زمان حتما یک زمان استراحت بین 15 تا 30 دقیقه در نظر بگیرید و عد از آن به مطالعه ادامه دهید.

تعادل میان مطالعه تشریحی و تستی را رعایت کنید

درس ها را مفهومی و تشریحی بخوانید. مفاهیم را درک کنید و برای تثبیت مطال حتما نمونه سوالات امتحانی حل کنید. اما از آنجا که شما در ابتدای مسیر موفقیت در کنکور هستید، حتما در برنامه ریزی درسی پایه دهم تجربی، حل تست های کنکوری از هر مبحث را در برنامه خود قرار دهید و از همین امسال مطالعه نکته و تست را هم آغاز کنید.

سخن پایانی

دروس تخصصی پایه دهم تجربی جزو منابع اصلی و بسیار مهم کنکور هستند. بررسی و تحلیل سوالات کنکور تجربی 1402 نشان می دهد که بخش قابل توجهی از سوالات کنکور تجربی از دروس پایه دهم طرح شده بودند.

بنابراین دقت در برنامه ریزی درسی دهم تجربی و استفاده از منابع درسی و پکیج آموزشی دهم تجربی برای تقویت و ارتقا دانش و توان پاسخگویی به سوالات امتحانی و کنکوری بسیار حائز اهمیت و تاثیر گذار است.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب