زیرصد سنجش

برنامه ریزی درسی برای کنکور 1402

برنامه ریزی درسی برای کنکور

با توجه به تغییر روند برگزاری آزمون سراسری، برنامه ریزی درسی برای کنور 1402 یکی از پایه های رسیدن به موفقیت محسوب می شود که در این زنگ مشاوره زیر 100 سنجش به بررسی اصول برنامه ریزی می پردازیم.

داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور سراسری را دارند، با داشتن برنامه ریزی اصولی و دقیق و پیگیری مستمر آن می توانند با سایت برنامه ریزی درسی، موفق به کسب رتبه ای مناسب شوند. آگاهی از اصول اولیه برنامه ریزی کنکور، مشخص کردن هدف، انتخاب منابع مفید، مدیریت زمان و آشنایی با روش های تست زنی از گام های مهم در داشتن یک برنامه ریزی موثر و مفید می باشد.

برنامه ریزی نه تنها به شما کمک می کند از وقت تان حداکثر استفاده را داشته باشید، علاوه بر این برای یافتن نقاط قوت و ضعف تان نیز بسیار سازنده خواهد بود. از سوی دیگر توجه به اصول برنامه ریزی کنکور باعث می شود تا دیگر احساس کلافگی یا اتلاف وقت نداشته و قادر خواهید بود با انرژی بهتر و فهم دقیق تر مطالب را بازنگری یا خلاصه نویسی کنید. با توجه به اهمیت برنامه ریزی اصولی و دقیق در هنگام آمادگی برای شرکت در کنکور سراسری، در ادامه برخی از ویژگی ها و اصول برنامه ریزی کنکور را ارائه خواهیم کرد.

برنامه ریزی درسی برای کنکور

در حال حاضر آزمون سراسری یکی از مهم ترین آزمون ها است که اکثر افراد حداقل یک بار در آن شرکت کرده و خود را محک می زنند.

اما اهمیت برنامه ریزی جهت کسب موفقیت در آزمون سراسری چیست؟ برنامه ریزی درسی برای کنکور 1402 از مهم ترین عناصری است که داوطلبان باید در سال برگزاری کنکور برای همه لحظات خود داشته باشند و با تکیه به برنامه ریزی درسی مناسب و اصولی برای کنکور و اطلاع از نحوه مطالعه مناسب، بتوانند از رقبای خود سبقت بگیرند.

با توجه به برگزاری نوبت اول کنکور در دی ماه و زمان باقیمانده تا برگزاری نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ در تیرماه، داوطلبان بر اساس وضعیت تحصیلی خود لازم است برنامه ای هدفمند داشته باشند.

تعیین هدف در برنامه ریزی کنکور 1402

برنامه ریزی درسی برای کنکور یکی از مهم ترین ابزارها برای رسیدن به موفقیت به حساب می رود. بیشتر افراد داوطلب در برنامه ریزی خود به میزان ساعت مطالعه خود توجه می نمایند و سعی دارند ساعات مطالعه خود را به عدد قابل ملاحظه ای در بازه 8 الی 11 ساعت در روز برسانند.

اما از سوی دیگر کیفیت مطالعه برجسته ترین جنبه برنامه ریزی و مطالعه دروس به شمار می آید که چیزی غیر از روش مطالعه صحیح نمی تواند آن را تضمین نماید. اما اینکه داوطلب در برنامه ریزی درسی برای کنکور ۱۴۰۲ صرفا ساعت مطالعه کافی داشته باشد و کمیت مطالعه را به استاندارد خوبی برساند موفقیت خود را تضمین نخواهد کرد.

برنامه ای استاندارد است که کیفیت و کمیت به صورت توامان و مطابق با استاندارد داشته باشد. جهت رسیدن به برنامه ریزی استاندارد باید هدف اصلی فرد تعیین شده و هدف های فرعی در راستای هدف اصلی تعیین شوند.

مشخص کردن هدف نهایی موجب افزایش انگیزه و اشتیاق برای درس خواندن می شود. اما توجه کنید که تعیین کردن هدف نهایی به تنهایی برای کسب موفقیت موثر نیست. بلکه فرد باید مسیر رسیدن به هدف را ترسیم کند و در این راه هدف های کوتاه تری را برای خود در نظر بگیرد و با رسیدن به هر کدام از اهداف جزئی تر به هدف اصلی خود یک گام نزدیک تر شود.

برای مشخص کردن هدف در برنامه ریزی کنکور سراسری 1402 با سوالاتی از جمله موارد زیر روبرو هستیم:

  • به چه رشته و دانشگاهی علاقه مند هستید؟
  • نحوه پذیرش در این رشته محل و رسیدن به آن از چه طریقی امکان پذیر می باشد؟
  • ضرایب و زیرگروه های کنکور سراسری در رشته مورد نظر چگونه می باشد؟
  • وضعیت تحصیلی فرد چگونه می باشد؟

برنامه ریزی درسی استاندارد برای کنکور چگونه است؟

پاسخ  کوتاه به این سوال این است: یک برنامه ریزی استاندارد باید انعطاف پذیر باشد و تمام برنامه های روزانه، هفتگی و ماهانه را پوشش دهد.

هر ساله شاهد حضور تعداد زیادی داوطلب در آزمون سراسری هستم، اما تعداد کمی از شرکت کنندگان به نتیجه دلخواه خود در کنکور دست می یابند.

دلایل عدم موفقیت را نمی توان فقط در یک جمله یا یک مقاله خلاصه جای داد. اما با مطالعه روش های برنامه ریزی، با توجه به وضعیت تحصیلی و شرایط فرد برنامه ریزی جامع بر طبق اهداف مورد نظر فرد داشت.

گام های مهم در برنامه ریزی کنکور

واضح است که برنامه ریزی درسی صحیح برای آزمون و درس خواندن بدون آگاهی امکان پذیر نخواهد بود، اما با این وجود در اکثر مواقع برنامه ریزی مناسب مشتمل بر اصولی می باشد که ثابت و علمی هستند.

اولین گام در برنامه ریزی درسی برای کنکور این است که باید منطقی و قابل دسترسی باشد. اگر برنامه ریزی درسی برای کنکور خارج از توانایی و استعداد دانش آموز باشد، نه تنها کمکی به ادامه مسیر وی نمی کند، بلکه به تدریج انگیزه و تلاش را از داوطلب می گیرد و مانع پیشرفت او می شود.

گام بعدی داشتن یک برنامه ریزی درست و صحیح برای کنکور سراسری، قرار دادن اهداف میان مدت برای رسیدن به سر فصل هایی از دروس و البته به وسیله داده هایی است که از نتایج سرعت مطالعه دانش آموز در دو هفته اول به دست آوردیم. بدین شکل که باید برنامه ریزی درسی خودمان را با برنامه ریزی درسی استاندارد مقایسه نماییم.

برنامه ریزی درسی استاندارد برای کنکور سراسری برنامه ای است که از تقسیم کل مباحث هر فصل بر زمانی که تا کنکور داریم به دست می آید. بهتر است از زمانی که تا شرکت در کنکور وقت داریم 1 ماه کسر کنیم، چرا که 1 ماه قبل از کنکور دیگر زمانی برای مطالعه دروس جدید نیست و فقط و فقط وقت جمع بندی و مرور است.

تا اینجا برنامه ریزی درسی استاندارد برای کنکور را داریم و از مقایسه سرعت مطالعه مان در دو هفته و برنامه ریزی درسی استاندارد برای کنکور می توانیم تخمین بزنیم که آیا می توانیم تا 1 ماه پیش از کنکور سر فصل هایی که نخواندیم را مطالعه کنیم یا نه.

توجه کنید که اگر در درسی سرعت مطالعه مان بالاتر از برنامه ریزی درسی استاندارد بود، باید همین روند را حفظ نماییم، زیرا آزمون سراسری غیر قابل پیش بینی است و نمی توانیم از سرعت پیشرفت مان در یک هفته نتیجه بگیریم که در طول سال هم بدین شکل ادامه خواهیم داد.

بر همین اساس اگر می خواهیم برنامه ریزی درسی مناسبی برای آزمون داشته باشیم، باید برای مقابله با پیشامدهای ناگهانی در دوران کنکور از جمله مریضی های ناگهانی یا هر گونه اتفاق دیگر خود را آمده سازیم. منطقی است که با وجود داشتن سرعت بالا در یک درس از زمان آن درس کم نکنیم.

در دروسی که سرعت ما با برنامه ریزی درسی استاندارد برای آزمون تقریباً یکسان است، فعلا احساس خطر نخواهیم کرد، اما باید به طور مداوم در نظر داشته باشیم که آیا سرعت درس خواندن ما مثل گذشته است یا خیر. در برنامه ریزی کنکور پیشرفت واژه ای است که در زمان کنکور باید در همه زمینه ها به آن برسیم.

سرعت مطالعه نیز از دیگر مواردی است که باید به آن توجه کرد. دقت داشته باشیم که در برنامه ریزی درسی برای آزمون سراسری منظور از سرعت مطالعه تایمی نیست که برای خواندن یک فصل صرف می کنیم، بلکه زمانی است که برای تسلط به مباحث یک سر فصل صرف می نماییم که این زمان شامل مطالعه، حل تمرین، تست زنی و مطالعه مجدد برای رفع اشکال می شود.

برنامه ریزی مبحثی کنکور

برنامه ریزی برای کنکور حتما باید به صورت مبحثی باشد. برنامه ریزی مبحثی کنکور تعیین می کند در انتهای هر هفته یا هر ماه چه مباحثی را باید مطالعه کنیم.

اینکه برای خود برنامه ریزی درسی هفتگی یا برنامه ریزی درسی ماهانه داشته باشیم که در آن سر فصل های دروسی که باید بخوانیم مشخص شده باشد، به پیشرفت میان مدت ما کمک شایانی خواهد کرد. به عبارت دیگر باید هدف گذاری را با همین برنامه ریزی مبحثی مشخص نمود.

اهمیت برنامه ریزی مبحثی به اندازه ای است که می توان با یک برنامه ریزی درسی صحیح برای کنکور کلیه مباحث را تا تایمی مشخص تمام کرد و یا به هفته قبل از کنکور رسید و کوله باری از از درس های ناخوانده! ناگفته نماند که نمی توان بدون در نظر گرفتن سرعت مطالعه در هر درس، برنامه ریزی مبحثی کنکور درستی داشت. باید دقت کنید که برنامه ریزی های مبحثی کنکور را باید با درستی انتخاب کنیم، اما زمانی که انتخاب کردیم، دیگر به سختی باید آن را تغییر دهیم.

هنگامی که در برنامه ریزی کنکور برای یک ماه، هدف های میان مدتی از سر فصل های کتاب تعیین می شود، بسیار مهم است که بتوانیم خودمان را به این اهداف برسانیم. چرا که عدم موفقیت در این اهداف به معنی شکست در برنامه ریزی کنکور است. البته در صورتی که اتفاقات غیر قابل پیش بینی پیش نیاید.

برنامه ریزی مبحثی کنکور از این لحاظ بر همه داوطلبان ضروری است که داوطلب را وادار می کند تا اگر در یک روز کم درس خواند یا به هر دلیلی نتوانست به آنچه که از خود انتظار دارد دست یابد، در عوض در روزهای دیگر ضعف و یا کم کاری خود را جبران کند.

در واقع شما یک ماه یا یک هفته را به عنوان زمانی که برای رسیدن به هدف خود لازم دارید انتخاب کرده اید. پس در برنامه ریزی صحیح برای کنکور منطقی است که کم کاری یک روز خود را باید در روزهای دیگر جبران کنید تا تعادل را برقرار کنیم. اما بیشتر اوقات داوطلبان به چیزی فراتر از برنامه ریزی مبحثی نیاز دارند و می خواهند یک برنامه ریزی روزانه برای آزمون که دقیقا کارهای روزانه را مشخص کنند. زیرا سردرگمی که داوطلب در برنامه ریزی روزانه برای کنکور خود دارد منجر می شود روزها پشت سرهم بگذرد و نتواند از پس برنامه ریزی مبحثی بر بیاید.

بهترین زمان برای تنظیم برنامه ریزی کنکور

حال چطور می توان برای خود برنامه ریزی روزانه صحیح انجام داد؟ برای پاسخ به این سوال باید یک سوال دیگر پرسیده شود! اینکه چه زمانی از روز نسبت به کم کردن زمان مطالعه و عقب ماندن از برنامه ریزی مبحثی تان بیشتر از سایر اوقات مطلع هستید؟ پاسخ این سوال یک کلمه بیشتر نیست: شب قبل از همان روز!

در واقع در برنامه ریزی شما هیچ زمانی بهتر از شب قبل از هر روزی نمی توانید وضعیت خود را ارزیابی نمایید. اگر امروز بد درس خوانده اید، اگر ساعت مطالعه تان ناکافی بوده است، یا حتی مهمان برایتان آمده است و به هر دلیلی نتوانسته اید، آنگونه که از خود انتظار داشته اید درس بخوانید، در هیچ زمانی بهتر از ساعات پایانی همان روز نمی توانید برای خود برنامه ریزی مناسبی برای فردایتان انجام دهید.

از همین رو هیچ زمانی بهتر از فردا یا یا روز بعدش نیست. بدین صورت که دانش آموز در برنامه ریزی درسی صحیح برای کنکور چون امروز را به هر دلیل مطابق انتظار درس نخوانده، باید فردا و پس فردا این اشکال را رفع کند. نتیجتاً باید زمان بیشتری درس بخواند یا حتی می تواند زمان خود را مدیریت نماید. بدین شکل که اگر یک روز توانسته درسی را زودتر از تایمی که در نظر گرفته است تمام کند، می تواند اشکالات خود را در دروسی که نتوانسته است در روزهای قبل تمام کنید رفع کند.

پس نتیجه می گیریم برنامه ریزی برای کنکور زمانی صحیح است که با آگاهی نسبت به وضعیت روزانه صورت گیرد و هیچ زمانی به اندازه ساعات پایانی هر روز از شرایط خود آگاه نیستیم. فراموش نشود که برنامه ریزی برای کنکور باید در خدمت برنامه ریزی های مبحثی باشد، به شکلی که برنامه ریزی برای کنکور همان قطعات کوچک شده برنامه مبحثی مان باشد.

حال به تعدادی از فوت و فن های برنامه ریزی برای کنکور اشاره خواهیم کرد تا داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ بتوانند برنامه بهتری را تدوین کنند:

اگر دانش آموز هستید با توجه به زمانی که دارید در برنامه ریزی روزانه برای کنکور حداکثر 2 درس اختصاصی و یک درس عمومی برای آمادگی امتحانات نهایی قرار دهید. فراموش نکنید کیفیت مطالعه قطعا از کمیت مهم تر است.
اگر فارغ التحصیل هستید، به راحتی می توانید در برنامه ریزی روزانه برای آزمون 2 درس اختصاصی مطالعه کنید. ترجیحا به جای آنکه تعداد دروس را اضافه کنید، زمان بیشتری را برای هر درس قرار دهید تا کیفیت بالاتر رود یا می توانید تست دروس اختصاصی هم همان روز بزنید البته به شرطی که فاصله کافی بین درس و تست گذاشته شود.
وقتی برنامه ریزی روزانه برای کنکور را شب قبل انجام می دهیم در واقع می توانیم حتی از پیشرفت خود در روزهای قبل استفاده کرده و با قرار دادن سرفصل های کمتر در روز آینده اصطلاحا به خود جایزه دهیم!
فراموش نکنیم همیشه باید در برنامه ریزی های روزانه برای آزمون و برنامه ریزی مبحثی بدبینانه ترین حالت ممکن را پیش فرض بگیریم. اینگونه اگر هر اتفاق بدی افتاد از قبل پیش بینی کرده بودیم و اگر هم مشکلی پیش نیامد همیشه جلوتر از برنامه خود بوده ایم.
در برنامه ریزی درسی برای کنکور همیشه پیشرفت در ساعات مطالعه را در دستور کار خود قرار دهید زیرا هرچقدر هم که کیفیت درس خواندن شما بالا باشد و برنامه ریزی مداوم داشته باشید درصورت نداشتن ساعت مطالعه کافی نمی توانید به هدف خود برسید.
اینکه از چه تاریخی شروع می کنید یا برنامه ریزی درسی برای کنکور می کنید مهم نیست، مهم این است که از زمان باقیمانده خود به چه نحوی استفاده می کنیم. پس به جای اینکه زمان خود را جهت حذف کردن مطالب از دست بدهیم بهتر است از هر زمان و از هرجایی که فکر می کنیم شروع کنیم. با خیال راحت حداقل تا یک ماه قبل از کنکور وقت داریم که با برنامه ریزی درسی برای کنکور مباحث جدید را مطالعه کنیم.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب