زیرصد سنجش

بارم بندی فیزیک دوازدهم تجربی در امتحانات نوبت اول، نوبت دوم و شهریور ماه

بارم بندی فیزیک دوازدهم تجربی

فیزیک پایه دوازدهم از آن دسته دروس تخصصی رشته تجربی است که همواره دانش آموزان این رشته و داوطلبان کنکور تجربی را با چالش های جدی مواجه می کند. یکی از مهم ترین اطلاعاتی که دانش آموزان برای برنامه ریزی باید به آن اشراف داشته باشند بارم بندی فیزیک دوازدهم تجربی در امتحانات نوبت اول (دی ماه)، نوبت دوم (خردادماه) و نوبت شهریور ماه است که به صورت نهایی برگزار می شود.

مباحث فیزیک در پایه دوازدهم به دو بخش فیزیک کلاسیک و فیزیک نوین تقسیم می شود. در بخش کلاسیک که در نیمسال نخست سال تحصیلی مورد بررسی قرار می گیرند، مباحث مهم و تست خیزی مانند فیزیک مکانیک، دینامیک و حرکت شناسی مطرح می شود و در بخش دوم نیز که جز مباحث نیمسال دوم تحصیلی است، مباحث فیزیک اتمی و فیزیک هسته ای را در بر می گیرد.

مباحث فیزیک دوازدهم، در سوالات فیزیک کنکور تجربی، سهمی معادل 40 درصد دارند و این خود تاییدی بر اهمیت بالای این کتاب در سرنوشت کنکور است. از آنجایی که بخش زیادی از سوالات فیزیک دوازدهم، علاوه بر مهارت محاسباتی بالا، نیازمند تحلیل مفهومی است. این توان تحلیل مفاهیم فیزیک تنها با مطالعه و تثبیت تعاریف پایه و تمرین و حل مسائل تشریحی به دست می آید.

مطالعه و تسلط بر مفاهیم و تعاریف پایه فیزیک دوازدهم، در واقع همان مطالعه و ایجاد آمادگی برای امتحانات مدرسه و نهایی به دست می آید. برنامه ریزی مطالعه تشریحی و تحلیلی باید بر اساس بارم بندی فیزیک دوازدهم تجربی در هریک از نوبت های امتحانی این درس صورت گیرد تا دانش آموزان ضمن آموزش مفهومی و تسلط بر مفاهیم پایه کنکوری، برای کسب بالاترین نمره در امتحانات درس فیزیک نیز آماده شوند.

به یاد داشته باشید که امتحان درس فیزیک پایه دوازدهم در نوبت خردادماه به صورت نهایی برگزار می شود و نمره کسب شده در این امتحان در سوابق تحصیلی دانش آموز ثبت می شود. این موضوع و همچنین اهمیت بالای فیزیک در کنکور سراسری باعث می شود تا توجه به این درس به صورت خاص صورت پذیرد.

در ادامه این نوشته بارم بندی فیزیک دوازدهم رشته تجربی در امتحانات نوبت دی ماه، خردادماه و شهریور ماه ارائه می شود.

بارم بندی فیزیک دوازدهم تجربی

کتاب فیزیک دوازدهم برای رشته تجربی دارای 4 فصل است و عناوین و مباحث مطرح شده در این 4 فصل به شرح زیر می باشد:

  1. فصل اول- حرکت بر خط راست که مباحث شناخت حرکت، حرکت با سرعت ثابت و حرکت با شتاب ثابت در این فصل ارائه می شوند.
  2. فصل دوم – دینامیک که در این فصل قوانین حرکت نیوتن، معرفی برخی از نیروهای خاص، تکانه و قانون دوم نیوتن و نیروی گرانشی مطرح شده است.
  3. فصل سوم – نوسان و امواج که شامل 8 بخش نوسان دوره‌ای، حرکت هماهنگ ساده، انرژی در حرکت هماهنگ ساده، تشدید، موج و انواع آن، مشخصه های موج، بازتاب موج و شکست موج می باشد.
  4. فصل چهارم – آشنایی با فیزیک اتمی و هسته ای که شامل عناوین اثر فوتوالکتریک و فوتون، طیف خطی، مدل اتم رادرفورد بور، لیزر، ساختار هسته و پرتوزایی طبیعی و نیمه عمر می باشد.

بارم بندی فیزیک دوازدهم تجربی در امتحان نوبت اول (دی ماه)

سوالات امتحانی فیزیک پایه دوازدهم رشته تجربی در امتحان نوبت اول که در دی ماه برگزار می شود، از دو فصل اول و بخشی از فصل سوم به شرح زیر طرح می گردد:

  • فصل اول 8 نمره
  • فصل دوم 8.5 نمره
  • فصل سوم تا ابتدای مشخصه های موج 3.5 نمره

بارم بندی فیزیک دوازدهم تجربی در امتحان نوبت دوم (خردادماه) و نوبت شهریور ماه

امتحان درس فیزیک پایه دوازدهم رشته تجربی در نوبت دوم خردادماه و نوبت شهریورماه که به صورت نهایی برگزار می شود برگزار می شود، از کل مباحث کتاب درسی به شرح زیر طرح می گردد:

  • فصل اول 4 نمره
  • فصل دوم 4.25 نمره
  • فصل سوم 6.75 نمره
  • فصل چهارم 5 نمره

با توجه به نحوه بارم بندی فیزیک دوازدهم تجربی در امتحانات سه نوبت مشخص می شود که میزان اهمیت هر 4 فصل کتاب درسی در امتحانات به یک میزان است. اما نکته قابل توجه در طرح سوالات کنکور از فیزیک 3 این است که سوالات مربوط به فصل های اول و دوم کاملا محاسباتی و تحلیلی است و سوالات فصل سوم و چهارم تشریحی و تحلیلی و با تاکید کمتری بر طرح مسئله صورت می گیرد.

به منظور اطلاع از بهترین روش تدریس فیزیک دوازدهم رشته تجربی نیز می توانید به صفحه محصولات پایه دوازدهم تجربی زیر 100 سنجش مراجعه فرمایید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب