زیرصد سنجش

بارم بندی شیمی دهم در امتحانات نوبت اول، نوبت دوم و شهریورماه

بارم بندی شیمی دهم در امتحانات نوبت اول، نوبت دوم و شهریورماه

اکثر دانش آموزان رشته های ریاضی و تجربی در پایه دهم شیمی را شیرین ترین درس تخصصی می دانند. اما در کنار جذابیت و شیرین بودن، این درس نیز چالش های خاص خود را دارد. با توجه به نهایی شدن امتحانات پایه دهم، برای داشتن یک برنامه ریزی درسی مناسب، اطلاع از بارم بندی شیمی دهم در امتحانات نوبت اول، نوبت دوم و شهریورماه برای دانش آموزان یک نیاز ضروری است.

چندی پیش شورای سنجش وزارت آموزش و پرورش طی بخشنامه ای خبر از نهایی شدن امتحانات پایه دهم و یازدهم داد. از آنجایی که نمرات کسب شده در امتحانات نهایی و نمره سوابق تحصیلی سهم زیادی در نتیجه نهایی کنکور ایفا می کند، یادگیری دقیق دروس حاضر در امتحانات نهایی و کسب بالاترین نمره در آنها تبدیل به یک امر حیاتی برای دانش آموزان شده است.

از همین رو برنامه ریزی جامع و تلاش و پشتکار در اجرای آن باید تبدیل به یک فرآیند ثابت در امر مطالعه و یادگیری دانش آموزان شود. در ادامه این نوشته قصد داریم تا ضمن معرفی مختصر سرفصل های کتاب شیمی 1، بارم بندی شیمی دهم در امتحانات نوبت اول، نوبت دوم و شهریورماه را بررسی نماییم.

بارم بندی شیمی دهم در امتحانات

شیمی از آن دسته درس های تخصصی است که در کنکور رشته های ریاضی و تجربی نقش تاثیرگاری دارد. نکته مهم در رابطه با شیمی این است که سوالات و بودجه بندی آن در کنکور بر اساس کتاب ها و پایه های درسی نیست، بلکه طرح تست ها به صورت مبحثی و موضوعی است. در واقع مباحث شیمی با یک برنامه ریزی دقیق آموزشی در کتاب های سه سال دبیرستان تقسیم شده اند و یادگیری مباحث جدید نیازمند تسلط بر مباحث پیش نیاز سال های قبل است.

شیمی دهم نقطه آغازین مفاهیم جامع و اساسی درس شیمی است. از همین رو برنامه مطالعاتی مبتنی بر بارم بندی شیمی دهم در امتحانات به نوعی می تواند سرآغاز مسیر مطالعه شیمی برای کنکور باشد.

کتاب شیمی دهم سه فصل دارد:

  • فصل اول – کیهان، زادگاه الفبای هستی
  • فصل دوم – ردپای گازها در زندگی
  • فصل سوم – آب، آهنگ زندگی

تقسیم بندی مباحث و بارم بندی شیمی دهم در امتحانات نوبت اول، نوبت دوم و شهریورماه به صورت زیر می باشد:

بارم بندی امتحانات نوبت اول (دی ماه):

  • فصل اول:کیهان، زادگاه الفبای هستی – 12 نمره
  • فصل دوم: ردپای گازها در زندگی (تا صفحه 64) – 8 نمره

بارم بندی امتحانات نوبت دوم (خردادماه):

  • فصل اول:کیهان، زادگاه الفبای هستی – 5 نمره
  • فصل دوم: ردپای گازها در زندگی (تا صفحه 64) – 2 نمره
  • فصل دوم: ردپای گازها در زندگی (از صفحه 6 تا پایان فصل) – 5 نمره
  • فصل سوم: آب، آهنگ زندگی – 8 نمره

بارم بندی امتحانات نوبت شهریور ماه:

در نوبت شهریورماه امتحانات دهم تجربی و ریاضی نیز سوالات درس شیمی از کل فصل های کتاب درسی طرح می شوند:

  • فصل اول:کیهان، زادگاه الفبای هستی – 6.5 نمره
  • فصل دوم: ردپای گازها در زندگی  – 6.5 نمره
  • فصل سوم: آب، آهنگ زندگی – 7 نمره

جایگاه شیمی دهم در کنکور

مطالبی که در کتاب شیمی دهم گفته می شود مقدمه و پایه مباحث مهم شیمی یازدهم و دوازدهم است و سوالات درس شیمی در کنکور ممکن است به صورت مستقیم و یا ترکیبی طرح شود. از همین رو لازم است تا کلیه مفاهیم و مطالب کفته شده در شیمی دهم به صورت مفهومی آموخته شود.

از کتاب شیمی دهم به طور میانگین 10 تست در کنکور طرح می شود. از همین توجه به بودجه بندی آن در کنکور بسیار حائز اهمیت است.

از سوی دیگر اطلاع از بارم بندی شیمی دهم در امتحانات نوبت اول، نوبت دوم و شهریورماه و بودجه بندی آن در کنکور، به همان اندازه که در برنامه ریزی مطالعاتی دانش آموزان اهمیت دارد، برای طرح درس و زمان بندی و انتخاب شیوه آموزشی دبیران و اساتید نیز دارای اهمیت است.

برای اطلاع از بهترین شیوه تدریس شیمی دهم می توانید به قسمت محصولات پایه دهم زیر 100 سنجش مراجعه فرمایید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب