زیرصد سنجش

بارم بندی زیست دوازدهم در امتحانات نوبت اول، نوبت دوم و شهریورماه

بارم بندی زیست دوازدهم

زیست شناسی پایه دوازدهم یه عنوان مهم ترین درس تخصصی رشته تجربی، هم در امتحانات نهایی پایه دوازدهم و هم در کنکور سراسری این رشته شناخته شده است. با توجه به جایگاه بسیار تاثیرگذار این درس در نتیجه نهایی کنکور سراسری، در این نوشته به بارم بندی زیست دوازدهم در امتحانات نوبت اول در دی ماه، نوبت دوم در خردادماه که به صورت نهایی برگزار می شود و نوبت شهریور ماه می پردازیم.

از آنجایی که زیست شناسی در کنکور گروه تجربی مهم ترین و موثرترین درس تخصصی محسوب می شود و زیست دوازدهم نیز با سهمی معادل 35 درصد در سوالات زیست کنکور از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است، آماده سازی یک برنامه مطالعاتی جامع برای تسلط بر کلیه مباحث این درس ضروری و حتی حیاتی است.

آماده سازی برنامه جامع مطالعاتی مستلزم اطلاع از بودجه بندی کنکوری و بارم بندی امتحانات زیست دوازدهم در تمامی نوبت های امتحانی است. در واقع با توجه به ماهیت صد در صد مفهومی درس زیست شناسی، برنامه مطالعاتی برای امتحانات مدرسه پیش نیاز ضروری برای تسلط آزمونی و کنکوری بر این درس است. از همین رو برنامه ریزی درسی برای آمادگی امتحانات جدا از برنامه مطالعاتی کنکوری این درس نخواهد بود.

بارم بندی امتحان زیست دوازدهم در هر نوبت می تواند به نوعی میزان اهمیت هر فصل یا مبحث را به طور نسبی مشخص کند و همین شناخت از اهمیت سرفصل ها می تواند تا حد زیادی در مطالعه کنکوری این درس نیز تعیین کننده باشد.

بارم بندی زیست دوازدهم

کتاب زیست شناسی پایه دوازدهم دارای 8 فصل می باشد. بخش قابل توجهی از مباحث این کتاب به موضوع مهم ژنتیک و وراثت می پردازد و در بخشی از آن نیز به موضوع زیست شناسی نوین و زیست فناوری اشاره می شود.

  • بارم بندی زیست دوازدهم در امتحان نوبت اول (دی ماه)

در امتحان نوبت اول که در دی ماه به صورت داخلی برگزار می شود، سوالات از 4 فصل ابتدایی کتاب درسی طرح می شود:

  1. فصل اول  – مولکول های اطلاعاتی 6 نمره
  2. فصل دوم – جریان اطلاعات در یاخته 5 نمره
  3. فصل سوم – انتقال اطلاعات در نسل ها 4 نمره
  4. فصل چهارم – تغییر در اطلاعات وراثتی 5 نمره
  • بارم بندی زیست دوازدهم در امتحان نوبت اول (دی ماه)

در امتحان نوبت دوم که در خرداد ماه و به صورت نهایی برگزار می شود و همچنین نوبت شهریور ماه سوالات از کل کتاب درسی طرح می شود و نحوه نمره گذاری این دو نوبت امتحان به صورت زیر می باشد:

  1. فصل اول  – مولکول های اطلاعاتی 2.5 نمره
  2. فصل دوم – جریان اطلاعات در یاخته 2.5 نمره
  3. فصل سوم – انتقال اطلاعات در نسل ها 2.5 نمره
  4. فصل چهارم – تغییر در اطلاعات وراثتی 2.5 نمره
  5. فصل پنجم – از ماده به انرژی 2.5 نمره
  6. فصل ششم – از انرژی به ماده 2.5 نمره
  7. فصل هفتم – فناوری های نوین زیستی 2.5 نمره
  8. فصل هشتم – رفتارهای جانوران 2.5 نمره

همانطور که از نحوه نمره گذاری و بارم بندی زیست دوازدهم در امتحان نهایی خردادماه مشخص است، کلیه مباحث این کتاب درسی از اهمیت نسبتا یکسانی بر خوردار هستند؛ اما در برنامه ریزی مطالعاتی مختص کنکور زیست دوازدهم حتما به میانگین بودجه بندی مباحث آن در کنکورهای گذشته توجه داشته باشید.

همچنین برای اطلاع از بهترین روش تدریس زیست دوازدهم می توانید به صفحه محصولات پایه دوازدهم تجربی زیر 100 سنجش مراجعه فرمایید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب