زیرصد سنجش

بارم بندی امتحان نهایی زبان انگلیسی دوازدهم

بارم بندی زبان انگلیسی دوازدهم

دانش آموزان پایه دوازدهم دوره های روزانه، بزرگسالان و داوطلبان کنکور رشته های ریاضی و تجربی که متقاضی ترمیم نمره در درس زبان انگلیسی هستند، می توانند با توجه به بارم بندی امتحان نهایی زبان پایه دوازدهم نسبت به چگونگی ارزشیابی و اهمیت موضوعات و بخش های این کتاب آگاه شوند.

برای طرح یک برنامه ریزی درسی استاندارد و قابل اجرا، اطلاع از بارم بندی زبان دوازدهم در امتحان نهایی ضروری و بسیار حائز اهمیت است. دانستن بارم بندی باعث می شود تا دانش آموزان نسبت به مباحث آن کتاب و اهمیت سرفصل های آن در امتحانات نوبت پایانی به دید خوبی دست یابند.

در این زنگ مشاوره زیر 100 سنجش به بررسی بارم بندی زبان انگلیسی پایه دوازدهم در امتحان نهایی رشته های تجربی و ریاضی، نحوه ارزشیابی این درس و موضوعات مهم آن می پردازیم.

با توجه به قطعی شدن تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه نهایی کنکور و سهم 40 درصدی آن، اهمیت اطلاع از بام بندی دروس امتحانات نهایی و شناخت فصل ها و مباحث مهم و پرتکرار در آزمون خردادماه بیش از سال های گذشته مشهود است.

زبان انگلیسی یکی از دروس عمومی است و با توجه به حذف دروس عمومی از دفترچه سوالات کنکور، ضریب تاثیر این دروس در کنکور بر مبنای نمرات امتحان نهایی تعیین محاسبه می شود.

بارم بندی زبان انگلیسی دوازدهم در امتحان نهایی

دانش آموزان پایه دوازدهم رشته تجربی و ریاضی در دوره های روزانه، بزرگسال و همچنین متقاضیان ترمیم معدل که ملزم به شرکت در امتحان نهایی درس زبان 3 هستند، می توانند با اطلاع از بارم بندی مباحث و موضوعات زبان انگلیسی پایه دوازدهم در امتحان نهایی، اقدام به برنامه ریزی مطالعاتی نمایند.

به این نکته توجه داشته باشید که بارم بندی درس زبان به صورت موضوعی است و در واقع تقسیم نمره بر اساس درس ها انجام نمی شود.

پیش از اطلاع از نحوه بارم بندی مباحث در امتحانات خرداد، لازم است بدانید از آنجایی که سوابق تحصیلی (برگرفته از نمرات و معدل کتبی نهایی) در نتیجه پایانی کنکور شما با سهم 40 درصد و به صورت قطعی تاثیرگذار است، بنابراین مطالعه و تسلط بر کلیه مباحث دروسی که امتحان پایان ترم آنها به صورت نهایی برگزار می شود، الزامی است.

دانستن بارم بندی امتحان نهایی برای درس زبان دوازدهم و سایر دروس، تنها برای مرور بیشتر و تاکید بر مباحث مهم تر در روزهای پایانی نزدیک به امتحان آن درس است.

ارزشیابی درس زبان در پایه دوازدهم، صرف نظر از رشته تحصیلی، به دو صورت مستمر و پایانی صورت می گیرد.

ارزشیابی مستمر براساس فعالیت های گروهی یا انفرادی دانش آموزان در کلاس درس و در طول سال تحصیلی انجام می شود. این ارزشیابی براساس مشاهدات معلم و تعامل بین معلم و دانش آموز در هنگام انجام هر فعالیت و براساس عملکرد دانش آموزان در انجام فعالیت ها، مانند ارائه گزارش، شرکت در بحث های گروهی، پاسخ به پرسش های کتبی و شفاهی که از بخش های مختلف کتاب درسی و کتاب کار طرح می شود، انجام می گیرد. نمره ارزشیابی مستمر برای هر نوبت (اول و دوم) 20 نمره است.

ارزشیابی پایانی زبان انگلیسی در پایه دوازدهم شامل موارد زیر می باشد:

  • مهارت صحبت كردن (SPEAKING): چهار نمره از بيست نمره آزمون های نوبت اول و دوم به اين مهارت تعلق می گيرد. اين بخش از آزمون در زمانی مناسب پيش از برگزاری آزمون های كتبی مدارس برگزار می گردد.
  • ارزشيابی بخش تلفظ (PRONUNCIATION): برای این بخش معلم در ضمن توليد دانش آموز، تلفظ و لحن آنها را در سطح مطالب يادگرفته شده بررسی و ارزيابی می كند.
  • مهارت شنيداری (LISTENING): اين مهارت نيز چهار نمره از بيست نمره آزمون را به خود اختصاص می دهد. در اين بخش، سه متن كوتاه (بين هفت تا ده جمله) به صورت گفتگو يا متن خوانده شده به صورت تك گويي، ارائه می شود. يك متن از سه متن ياد شده مستقيما از متن كتاب CONVERSATION,READING,LISTENING AND SPEAKING) , WHAT YOU LEARNED) طراحی می گردد و سؤالات آن ها نيز همچون پرسش های مطرح شده در انتهای هر بخش ( كوتاه جواب (در حد كلمه و عبارت)، پاسخ بلند (در حد جمله)، چند گزينه ای، درست و غلط و …) می باشد.

دو متن ديگر از متن های خارج از كتاب در حد مطالب كتاب درسی و ترجيحا با همان مضمون ها طراحی می گردد (سه نمره). اين بخش نيز در زمانی مناسب، پيش از شروع امتحانات كتبی مدارس، در هر كلاس به صورت مجزا برگزار می گردد.

  • آزمون كتبی: این آزمون شامل چهار مهارت واژگان، دستور زبان، نوشتاری و خواندن می باشد که هر بخش شامل موارد زیر است:

واژگان: برای طرح پرسش های اين بخش از نمونه تمرينات موجود در بخش vocabulary در كتاب كار استفاده می شود.

دستور زبان (GRAMMAR): در اين بخش نيز نمونه سؤالات موجود در كتاب كار در هر سه سطح FORM, MEANING AND USE مورد استفاده خواهد بود.

مهارت نوشتاری (writing): تمرينات موجود در كتاب كار و دانش آموز می تواند به عنوان نمونه سؤال مورد استفاده قرار گيرد.

مهارت خواندن (Reading): در اين بخش يك متن از كتاب درسی و يك متن از خارج از كتاب درسی در سطح مطالب كتاب درسی ارائه می گردد و براساس آن متن ها پرسش هایی در قالب درست/ غلط، پاسخ كوتاه، پاسخ بلند، چند گزينه ای و … طرح می شود.

برای اینکه در این ارزشیابی ها به بالاترین نمره دست یابید، لازم است بر مباحث کتاب درسی به صورت کاملا مفهومی و تشریحی مسلط باشید. بنابراین بهره مندی از بهترین تدریس زبان دوازدهم و استفاده از بهترین پکیج تدریس زبان 3 کاملا الزامی است.

بارم بندی مباحث کتاب زبان دوازدهم در امتحان نهایی مطابق جدول فوق پیشنهاد می شود.

همانطور که در جدول فوق مشاهده می شود، میزان اهمیت مباحث مختلف در درس زبان دوازدهم، تا حد زیادی در یک سطح می باشند.

بنابراین نحوه اولویت بندی برای مطالعه مباحث این درس، باید براساس میزان ضعف و قوت خودتان و همچنین میزان بارم بندی فصول باید تنظیم باشد.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب