زیرصد سنجش

انگیزه برای درس خواندن | روش های افزایش انگیزه برای درس خواندن

انگیزه برای درس خواندن

حتما برای شما هم پیش آمده است که بعد از گذشت زمان کوتاهی از آغاز درس خواندن، بی حوصله و بی انگیزه می شوید و سراغ تلویزیون، گوشی موبایل و هر نوع فعالیت غیر درسی می روید. برای رفع این گونه حواس پرتی ها، بهترین کار یافتن راه های افزایش انگیزه برای درس خواندن است.

در واقع زمانی که شما با وجود احساس نیاز به مطالعه و یادگیری مطالب درسی، تمرکز خود را از دست می دهید و حواس‌تان از درس خواندن پرت می شود، مشکل کمبود انگیزه دارید. در این نوشته سعی خواهیم کرد تا بهترین روش های افزایش انگیزه برای درس خواندن را به شما اموزش دهیم.

روش های افزایش انگیزه برای درس خواندن

با گسترش شبکه ای مجازی و تعریف فعالیت های غیر درسی متنوع، بسیاری از دانش آموزان با مشکل عدم تمرکز و کاهش انگیزه برای درس خواندن مواجه شده اند. شما می دانید که باید تکالیف درسی تان را آماده کنید، برای امتحان ریاضی آماده شوید، برنامه مطالعاتی کنکورتان را باید اجرا کنید، اما به جای آن گوشی تلفن همراه خود را بر میدارید و در شبکه های اجتماعی می چرخید.

با دیدن یک مطلب یا محتوا، ناگهان بدون اینکه متوجه شوید چند ساعت در گرداب جذابیت محتوای رسانه دست و پا می زنید و زمانی به خود می آیید که فرصت زیادی را برای انجام فعالیت های درسی خود از دست داده اید و از لحاظ جسمی و ذهنی دچار خستگی شده اید.

برای حل این این مشکل فراگیر تنها یک راه وجود دارد: شناخت روش های افزایش انگیزه برای درس خواندن!

برای شناخت این روش ها ممکن است چند سوال در ذهن شما ایجاد شود:

  • بهترین روش های درس خواندن چیست؟
  • چگونه برای درس خواندن تمرکز کنم؟
  • انگیزه درس خواندن خود را چگونه افزایش دهم؟
  • چگونه علاقه خود را به درس ها افزایش دهم؟

این سوال ها پرتکرارترین پرسش های دانش آموزان محسوب می شود و درصد قابل توجهی از دانش آموزان به ویژه در دوره دوم متوسطه با آن مواجه می شوند. اگر شما هم با این چالش ها مواجه هستید مراحل زیر را با جدیت دنبال کنید:

الف) عوامل حواس پرتی خود را شناسایی کنید

این گام اولین و به نوعی یکی از مهم ترین عوامل موثر در افزایش انگیزه برای درس خواندن است. با یافتن علت مشکل بیش از نیمی از راه بر طرف کردن آن را طی کرده اید.

از جمله مهم ترین عوامل حواس پرتی که در بیشتر دانش آموزان دیده شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عضویت در شبکه های اجتماعی و گروه های مجازی
  • ارتباط بیش از حد با دوستان از طریق تلفن و گروه های مجازی
  • محیط شلوغ و پر سر و صدا
  • کارهای عقب افتاده
  • تنش های محیطی و اجتماعی
  • درگیری های احساسی خارج از چارچوب
  • نداشتن هدف مشخص
  • بی علاقه بودن به رشته تحصیلی انتخابی
  • محیط پر تنش

ب) درس ها را بر اساس علاقه‌مندی خود دسته بندی کنید

خواندن درس هایی که دوست دارید برایتان دلپذیر و جذاب است و با اشتیاق به مطالعه آنها می پردازید. همین موضوع می تواند اساس یکی از کار آمدترین روش های افزایش انگیزه برای درس خواندن باشد.

لیستی تهیه کنید و در آن یک درس محبوب را در کنار یک درس نامحبوب قرار دهید. در برنامه ریزی مطالعاتی خود، این دو درس را باهم و با فواصل زمانی معقول بخوانید. بهتر است اول درسی که دوست ندارید بخوانید. سپس سراغ درسی که به آن علاقه دارید بروید.

ج) شما حق دارید گاهی خسته شوید

در بسیاری از مواقع، یکی از عوامل از بین رفتن انگیزه درس خواندن دانش آموزان، سرزنش اطرافیان و یا حتی خودشان است. اینکه گاهی حوصله درس خواندن نداشته باشید، یا نتوانید متمرکز شوید طبیعی است. خودتان را سرزنش نکنید، به خود اجازه دهید گاهی خسته و بی حوصله باشید. اما سعی کنید هر چه سریع تر به مسیر بازگردید.

د) برنامه ریزی قابل اجرا داشته باشید

برنامه مطاعاتی خود را رویایی تنظیم نکنید. ساعات روز خود را به شکلی برنامه ریزی و تقسیم بندی کنید که بتوانید به راحتی تمام آن را اجرا کنید. اجرای کامل برنامه ریزی درسی یکی از موثرترین روش های افزایش انگیزه برای درس خواندن است.

و) به خودتان جایزه بدهید

برای اجرای موفق هر بخش از برنامه خود یک جایزه تعیین کنید. برای مثال بعد از تکمیل مطالعه یک بخش از برنامه درسی، می توانید یک قسمت از سریال مورد علاقه خود را ببینید. شوق رسیدن به جایزه دلخواه تان باعث ایجاد انگیزه برای درس خواندن می شود.

هـ) برای خودتان داستان تعریف کنید

مباحث درسی را به صورت یک داستان یا نمایش نامه برای خود تعریف و اجرا کنید. سختی و سنگینی مطالب درسی برای‌تان شکسته می شود و یادگیری آنها لذت بخش می شود.

ز) به رویاها و اهدافتان فکر کنید

آنچه از آینده تحصیلی و شغلی خود در ذهن‌تان ساخته اید را برای خودتان تکرارکنید. روی آینه اتاق خوابتان بنویسید، روی کاغذ بنویسید و در جاهایی که بیشتر در دید شماست بچسبانید. اهداف و رویاها می توانند قوی ترین انگیزه برای درس خواندن باشند. اهداف تان را در ذهن و قلب‌تان تقویت کنید.

سخن آخر

محرک اصلی شما در پیشرفت تحصیلی داشتن انگیزه است. باید روش های افزایش انگیزه برای درس خواندن را بشناسید و با به کارگیری آنها در روند مطالعه درسی خود، برای رسیدن به اهداف با ارزش تان با قدرت پیش روید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب