زیرصد سنجش

افت تحصیلی چیست؟ دلایل افت تحصیلی و راه های برطرف کردن آن

افت تحصیلی چیست

افت تحصیلی چیست؟ عوامل و دلایل افت دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی کدام است؟ و راه های جلوگیری و بر طرف کردن افت تحصیلی چگونه است؟

بارها دیده، شنیده و یا حتی تجربه کرده ایم که در برخی از مقاطع تحصیلی دانش آموزان نسبت به گذشته در درس یا دروسی دچار ضعف می شوند و این ضعف با کسب نمراتی پایین تر از حد انتظار خود را نشان می دهد. در سیستم مشاوره آموزشی به این اتفاق افت تحصیلی می گویند.

این یک تعریف کلی و عمومی است که در میان دبیران و خانواده های دانش آموزان رایج است. اما دلایل افت تحصیلی چیست و چگونه می توان ان را بر طرف کرد؟

در این نوشته قصد داریم به این سوال ها پاسخ دهیم.

دلایل افت تحصیلی چیست؟

هر سال با شروع سال تحصیلی و ورود دانش آموزان به مقطع یا پایه جدید، با پدیده افت تحصیلی و کاهش نمرات برخی از دانش آموزان در مقایسه با سال قبل می شویم. حتی ممکن است این شرایط در طول سال تحصیلی و در مقاطع زمانی مختلفی اتفاق بیافتد، اما آمار نشان می دهد این اتفاق معمولا در نیم‌سال نخست سال تحصیلی بیشتر پدیدار می شود.

اولین و مهم ترین نشانه افت تحصیلی عملکرد ضعیف دانش آموز در حداقل یک درس در مقایسه با وضعیت گذشته اوست. در شرایط بحرانی این ضعف عملکرد ممکن است حتی برای کلیه دروس نیز رخ دهد.

البته تعیین این شرایط برای دانش آموزان مختلف متفاوت است. مثلا برای دانش آموزی که به طور معمول نمراتی بین 14 تا 16 کسب کرده، کسب نمره 13 تا 15 افت محسوب نمی شود، اما دانش آموزی که همیشه نمراتی در حد 18 تا 20 داشته، کسب نمرات 15 و 16 افت به حساب می آید.

دلایل افت تحصیلی می تواند بسیار متنوع باشد و بر اساس شرایط تحصیلی دانش آموزان مختلف عوامل متفاوتی باعث بروز این اتفاق شود. برخی از این عوامل فردی است، یعنی کاملا مربوط به خود دانش آموز می شود؛ برخی دیگر از عوامل بیرونی هستند، یعنی دانش آموز تحت تاثیر شرایطی که در خانه، مدرسه یا اجتماع با آن مواجه می شود، دچار افت تحصیلی شده است.

در ادامه هر یک از این عوامل را به صورت جداگانه بررسی می کنیم.

عوامل فردی و عوامل بیرونی در بروز افت تحصیلی

گفتیم که عوامل زیادی در روند تحصیلی دانش آموزان در مقاطع مختلف تاثیرگذار هستند. در این بخش مهم ترین این عوامل را مورد بررسی قرار می دهیم.

الف) عوامل شخصی و فردی

هیچ چیز و هیچ کس به اندازه خود دانش آموز در عملکرد و نتیجه گیری تحصیلی او تاثیرگذار نیست. برخی از مهم ترین عوامل شخصی موثر در رخداد افت تحصیلی عبارتند از:

  • اعتماد به نفس پایین

در سنین پایین اعتماد به نفس در فرد شکل می گیرد. گاه بر اثر برخوردهای نامناسب و ناآگاهی اطرافیان اعتماد به نفس دانش آموز پایین می آید. این مسئله در انگیزه و پشتکار دانش اموز تاثیر منفی می گذارد. همچنین پایین بودن اعتماد به نفس باعث می شود تا شخص توانمندی ها و استعدادهای خود را کوچک و بی اهمیت بداند و در نتیجه دچار افت تحصیلی شود.

  • برنامه ریزی مطالعاتی نامناسب

بارها گفته‌ایم که برنامه ریزی اهرم اصلی موفقیت در هر کاری است. در فرآیند درس خواندن هم برنامه ریزی مطالعاتی مناسب شاه‌کلید پیشرفت تحصیلی است. برعکس این موضوع هم صادق است؛ یعنی اگر دانش آموز برنامه استاندارد و اصولی برای درس خواندن نداشته باشد، یا طبق برنامه نامناسب درس بخواند دچار افت تحصیلی خواهد شد.

عدم مدیریت زمان و اولویت بندی نکردن کارها نیز ناشی از عدم برنامه ریزی هستند و می توانند منجر به افت شدید نمرات درس های دانش آموزان شند.

  • بی علاقه بودن نسبت به رشته تحصیلی انتخابی

مهم ترین عامل افت تحصیلی دانش آموزان در دوره متوسطه دوم را می توان انتخاب نادرست و بی علاقه‌گی دانش آموزان به رشته تحصیلی خود دانست. بدیهی است که اگر دانش آموز به رشته و دروس مربوط به آن علاقه ای نداشته باشد، زمان کافی برای یادگیری و مطالعه آن صرف نمی کند و در نتیجه نمرات که کسب می کند پایین خواهند بود.

  • بیماری و ضعف جسمی 

این یک اصل اثبات شده است که شرایط جسمی در میزان یادگیری دانش آموزان تاثیر مستقیم دارد. مواردی چون ضعف بینایی یا شنوایی، دردهای موضعی و مانند آنها موجب می شوند تا دانش آموز توان کافی برای مطالعه دقیق و متمرکز نداشته و در نتیجه دچار کاهش محسوس نمرات در دروس شود.

  • مشکلات و اختلالات روحی

مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب، عدم تمرکز و مانند اینها که به عنوان اختلالات روحی شناخته می شوند، کلیه فعالیت های زندگی از جمله درس خواندن را می توانند مختل کنند.

  • فعالیت زیاد در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی

یکی از معضلات جدیدی که دانش آموزان با ان مواجه هستند، حضور بیش از اندازه در فضای مجازی است. گردش و فعالیت در شبکه های اجتماعی تبدیل به یکی از عوامل فراگیر افت تحصیلی دانش آموزان شده است. تاثیر منفی گوشی های هوشمند، اینترنت و شبکه های اجتماعی بر زندگی افراد به حدی رسیده که گاهی حتی برنامه غذایی، خواب و برنامه روزمره آنها را نیز مختل می کند.

ب) عوامل بیرونی : خانواده و تاثیر آن بر تحصیل دانش آموز

  • محیط نا آرام و پرتنش

اختلافات و درگیری های خانوادگی اغلب بیشترین تاثیر را بر روان و آرامش کودکان می گذارند. دانش آموزانی که در محیط های نا آرام و پر از درگیری می گذرانند، اغلب واکنش های رفتاری مختلفی از جمله افسردگی، انزوا، پرخاشگری و … از خود بروز می دهند و واضح ترین اثر این تنش ها در شرایط درسی آن ها نمود پیدا می کند.

  • توقعات غیر منطقی خانواده از دانش آموز

انتظارات خارج از علایق، استعداد و توانایی دانش آموز از سوی خانواده منجر به گریز از درس در دانش آموز می شود. برای مثال دانش آموز علاقه مند به رشته انسانی است و توانایی یادگیری دروس حفظی در او بسیار بالاتر از دروس محاسباتی است، اگر خانواده به اجبار و بر خلاف میل دانش آموز، او را مجبور به تحصیل در رشته ریاضی کنند افت تحصیلی و کاهش شدید نمرات دروس در دوره دبیرستان کاملا طبیعی و قابل پیش بینی است.

  • عدم مدیریت و نظارت صحیح بر سبک درس خواندن دانش آموز از سوی خانواده

دانش آموز در هر سنی و هر پایه ای که باشد، نیاز به نظارت و مدیریت رفتار از سوی والدین دارد. اما اگر این نظارت به صورت صحیح و اصولی صورت نگیرد تاثیرات منفی خواهد داشت. کنترل بیش از حد و آزادی خارج از اصول به یک اندازه مخرب و باعث عملکرد ضعیف دانش آموز می شوند.

ب) عوامل بیرونی : مدرسه و تاثیر آن بر عملکرد دانش آموز

مدرسه، مشاوران و معلمان تاثیر زیادی بر چگونگی عملکرد درسی و حتی رفتاری دانش آموزان دارند. گاهی برخی برنامه های مدارس و دبیران می تواند نتیجه عکس در پیشرفت درسی دانش آموزان داشته باشد:

  • برنامه های خشک و سخت گیرانه مدرسه

دانش آموزان ساعات طولانی را در مدرسه می گذرانند؛ اگر برنامه های آموزشی مدرسه سخت گیرانه، یک بعدی و خشک باشند دانش اموز را از مدرسه و درس خواندن دلزده می کنند و باعث افت تحصیلی دانش آموز می شوند.

  • رفتار معلمان و روش های تدریس دروس

شیوه های تدریس و نحوه رفتار دبیران در مدرسه می تواند دانش آموز را به یادگیری و مطالعه دروس ترغیب کند یا بر عکس منجر به فرار دانش آموز از آن درس و کلاس شود. بخش مهمی از موفقیت دانش آموزان در گرو روش های آموزشی ورفتاری معلمان است.

  • نظام آموزشی و سیاست های تربیتی آموزش و پرورش

در سطح کلان، سیاست های آموزشی که در نظام آموزش و پرورش به کار گرفته می شوند در پیشرفت یا افت تحصیلی دانش آموزان بسیار موثر هستند. ارائه ساعات آموزشی غیر استاندارد، الزام مدارس و دبیران به استفاده از روش های آموزشی منسوخ و خشک و … از جمله مواردی هستند که می توانند باعث فرار دانش آموز از محیط های آموزشی شوند.

روش های جبران افت تحصیلی

پیش از آن که به بررسی روش های جبران و راه حل های افت تحصیلی بپردازیم لازم است تا به یک نکته بسیار مهم اشاره کنیم. تغییر مقطع تحصیلی همواره با یک افت نسبی در نمرات دانش آموزان همراه است. یعنی ورود به پایه هفتم و ورود به پایه دهم همیشه همراه با افت تحصیلی و کاهش نمرات دانش آموزان بوده است.

این امر تا حدی قابل قبول است. یعنی این افت نمره و معدل پدیده غیرعادی و غیرقابل جبرانی نیست. در تغییر مقطع به دلیل تغییر سطح دروس و تغییر شیوه آموزشی و رفتاری دبیران، افت تحصیلی طبیعی است و نمرات دانش آموزان پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از آغاز سال تحصیلی به سطح نرمال و مطلوبی خواهد رسید و اصلا جای نگرانی ندارد.

اما هر تغییر وضعیت تحصیلی دیگری جز این نگران کننده و نیازمند یافتن راه حل هایی برای جبران می باشد. در موقعیتی که نمرات دانش آموز کاهش محسوس داشت یا رفتار و مشارکت او در فعالیت های کلاس به طور آشکاری کم شد، زمان آن است که به دنبال راه های برای برگشت دانش آموز به مسیر مطلوب آموزشی باشیم.

اولین و مهم ترین گام در حل این مشکل، پیدا کردن عامل یا عوامل افت تحصیلی دانش آموز است. زمانی که علت را یافتید، باید در جهت رفع آن علت و کمک به دانش آموز برای جبران ضعف آموزشی گام بردارید. قطعا برای یافتن بهترین و موثرترین راهکارها لازم است تا از مشاوره و تجویز مشاوران و متخصصان با تجربه در این زمینه بهره مند شوید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب