زیرصد سنجش

آموزش فصل اول ریاضی دهم | مجموعه، الگو و دنباله

آموزش فصل اول ریاضی دهم

اهمیت آموزش فصل اول ریاضی دهم «مجموعه، الگو و دنباله»

ریاضیات به عنوان یکی از مهم ترین دروس تخصصی در تمام دوران تحصیل، همواره دانش آموزان را به چالش کشیده است. نکته قابل توجه در مورد درس ریاضی، پیوستگی و ارتباط کلیه مباحث ریاضیات در تمام مقاطع تحصیلی با یکدیگر است.

با ورود به دوره دوم متوسطه، اهمیت و سختی مباحث این درس نیز افزایش می یابد. ریاضی دوره متوسطه دوم در پایه دهم با 7 فصل آغاز می شود. نخستین فصل این کتاب در پایه دهم مجموعه، الگو و دنباله نام دارد. در این نوشته به بررسی اجمالی مباحث این فصل، روش های یادگیری و همچنین میزان اهمیت آنها در سوالات ریاضی کنکور می پردازیم.

اهمیت آموزش فصل اول ریاضی دهم

بسیاری از دانش آموزان در مقاطع پیش از دبیرستان با یادگیری و تسلط بر مباحث ریاضی با مشکل مواجه می شوند. در واقع مشکل اصلی این دانش آموزان ضعف یادگیری و یا استعداد ریاضی نیست، بلکه علت این امر ضعف در شیوه آموزش ریاضی در مدارس است.

متاسفانه بسیاری از معلمان در تدریس ریاضی از روش های منسوخ شده و ناکارآمد استفاده می کنند. از همین رو دانش آموزان در یادگیری اصول پایه ای ریاضیات با مشکل مواجه می شوند. از سوی دیگر استفاده از این گونه شیوه های آموزش اشتیاق و انگیزه یادگیری را در دانش آموزان کاهش می دهد.

در دوره دبیرستان، وظیفه و مسئولیت دبیر ریاضی در فرآیند آموزش اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع از آنجایی که درس ریاضی در کنکور و نتیجه نهایی آن تاثیر زیادی دارد، نوع آموزش و کیفیت تدریس این درس در دوره دبیرستان از جهات زیادی قابل توجه است.

گام نخست در آموزش ریاضی توجه به تسلط و مهارت دانش آموزان بر مباحث پیشین ریاضی است. قدم بعدی به کارگیری روش هایی است که در ابتدای مسیر انگیزه و شوق به آموختن را در دانش آموزان افزایش دهد.

توجه به این موارد باعث می شود تا اهمیت آموزش فصل اول ریاضی دهم بسیار زیاد باشد. در واقع تدریس ریاضی دهم سخت ترین و مهم ترین بخش آموزش ریاضی کنکور است و این آموزش با مباحث مجموعه، الگو و دنباله آغاز می شود.

بخش نخست آموزش فصل اول ریاضی دهم – مجموعه

مجموعه ها اولین بخش از ریاضیات دوره دبیرستان هستند. در فصل نخست از کتاب ریاضی 1 با تعاریف مجموعه، زیر مجموعه و انواع مجموعه ها آشنا می شویم.

در بخش دیگری از این بخش، انواع عملیات بر روی مجموعه ها آموزش داده می شود. اجتماع، اشتراک و تفاضل میان دو مجموعه با جزییات ارائه می شود.

تسلط کامل بر این مباحث برای یادگیری قوانین جبر مجموعه ها ضروریست. به طور معمول از این قوانین حداقل یک تست در کنکور طرح می شود.

برای حل آسان تر سوالات مربوط به مجموعه ها، نحوه کاربرد نمودار وِن تدریس می شود و به کمک آن اکثر سوالات و تست های بخش قوانین جبری مجموعه ها به سادگی قابل پاسخگویی خواهد بود.

همچنین در این بخش از آموزش فصل اول ریاضی دهم فرمول هایی برای محاسبه تعداد زیر مجموعه های یک مجموعه، تعداد اعضای اجتماع دو مجموعه و روابط استخراج شده از آن ارائه می شود.

از دیگر موضوعات مطرح شده در این بخش اشاره دقیق به مفهموم متمم یک مجموعه است که کاربردهای زیادی در مسائل مختلف دارد.

در ادامه مبحث مجموعه ها، نحوه نمایش مجموعه به صورت بازه نیز آموزش داده می شود.

این بخش از ریاضی دهم مبحث به نسبت آسان اما بسیار مهمی است. به طور حتم از مجموعه ها در کنکور سوال طرح می شود و با کمی تمرین می توانید نمره این بخش را به دست آورید.

بخش دوم تدریس فصل اول ریاضی دهم – الگو و دنباله

الگو و دنباله را از دوران ابتدایی و راهنمایی دیده و شناخته اید. اما در آموزش فصل اول ریاضی دهم با جدیت و به صورت کاملا تخصصی به این مبحث پرداخته می شود.

این بخش از فصل اول با تعریف الگو و ارائه مثال های عینی و قابل درک برای فهم دقیق مفهوم الگو آغاز می شود.

در ادامه فرمول عمومی برای الگو ارائه می شود و بر اساس این فرمول حالات مختلف تعریف یک الگو مطرح می شود.

یادگیری دقیق مفهوم الگو برای ورود به مبحث دنباله ضروری است. در واقع دنباله ها، تکرار یک الگو هستند که به دو دسته دنباله های حسابی و دنباله های هندسی تقسیم می شوند.

تجربه نشان می دهد از بخش الگو و دنباله حتما در کنکور تست خواهیم داشت. بنابر این در یادگیری و تسلط بر مفاهیم و فرمول های این بخش توجه و تمرین زیادی باید داشته باشید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب