زیرصد سنجش

شرایط کنکور برای دارندگان دیپلم نظام قدیم

شرایط کنکور برای دارندگان دیپلم نظام قدیم

با توجه به تغییرات بسیار زیادی که در روند برگزاری کنکور سراسری ایجاد شده است، شرایط کنکور برای نظام قدیم نیز بسیار متفاوت از گذشت خواهد بود.

آن دسته از داوطلبان و متقاضیان شرکت در آزمون سراسری که سال ها از فضای تحصیل و درس دور بوده اند، برای آنکه در کنکور شرکت کنند باید اقداماتی را در فرصت باقیمانده تا زمان کنکور انجام دهند.

برای این دسته از داوطلبان کنکور، منابع درسی تغییر کرده است. علاوه بر آن باید برای ایجاد سوابق تحصیلی و دریافت کد سوابق تحصیلی نیز اقدام نمایند. در ادامه این نوشته به طور دقیق در رابطه با جزییات شرایط کنکور برای دارندگان دیپلم نظام قدیم و کارهایی که این افراد باید انجام دهند توضح خواهیم داد.

کنکور برای دارندگان دیپلم نظام قدیم

بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو – معروف به قانون جدید کنکور- کلیه شرکت کنندگان در کنکور سراسری ملزم به داشتن کد سوابق تحصیلی می باشند. فارغ التحصیلان و دارندگان دیپلم نظام‌های آموزشی گذشته اغلب فاقد سوابق تحصیلی هستند؛ به همین دلیل داوطلبان کنکور با دیپلم نظام قدیم برای شرکت در کنکور با چالش های بیشتری در مقایسه با سایر متقاضیان این آزمون مواجه هستند.

پیش از بررسی چالش ها و اقدامات ضرروی شرکت در کنکور برای دارندگان دیپلم نظام قدیم، لازم است بدانیم نظام قدیم چیست؟

نظام قدیم چیست؟

نظام قدیم بخشی از سیستم آموزشی است که در گذشته فعال بوده است. نظام آموزشی کشور را به طور کلی می توان در سه دوره نظام قدیم، نظام ترمی-واحدی | سالی-واحدی و نظام جدید (6-3-3) دسته بندی کرد.

سیستم آموزشی در گذشته‌ای نسبتا دور دارای دو مقطع ابتدایی و متوسطه بود. این دوره آموزشی که امروزه به نظام قدیم معروف است از سال 1341 آغاز شد و آخرین گروه فارغ التحصیل این دوره مربوط به سال 1356 می باشد.

بعد از این دوره، سیستم آموزشی متوسطه از دوره 6 ساله به دوره 4 ساله تبدیل شد. در این نظام آموزشی دوره ابتدایی 5 سال، دوره راهنمایی 3 سال و دوره دبیرستان 4 ساله بوده است.

در سال 1372 نظام آموزشی مجددا دستخوش تغییر شد و دوره پیش دانشگاهی وارد نظام تحصیلی شد. در این سیستم دوره ابتدایی و راهنمایی همچنان 5 و 3 ساله بودند و دوره دبیرستان به دو دوره 3 ساله (دوره متوسطه) و 1 ساله (پیش دانشگاهی) تقسیم شد.

در ابتدای امر، در این نظام آموزشی دانش آموزان بعد از دریافت مدرک دیپلم، باید برای ورود به دوره پیش دانشگاهی در یک آزمون ورودی شرکت می کردند و در صورت قبولی در این آزمون می توانستند به این دوره وارد شوند.

با گذشت چند دوره و کاهش تعداد دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی، آزمون ورودی این دوره حذف شد و دانش آموزان بلافاصله بعد از اخذ دیپلم وارد دوره پیش دانشگاهی شدند. این دوره با تغییرات جزیی در سیستم آموزشی از نظام ترمی-واحدی به نظام سالی-واحدی تغییر کرد. آخرین خروجی نظام سالی- واحدی 

نظام آموزشی بعد از دوره سالی-واحدی با تغییرات عمده ای مواجه شد. در نظام اموزشی جدید که به نظام 6-3-3 معروف است، دوره ابتدایی 6 سال، دوره متوسطه اول (پایه های هفتم، هشتم و نهم) 3 سال و دوره متوسطه دوم (پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم) هم 3 سال می باشد. 

در این دوره آموزشی دیپلم 12 ساله و بعد از اتمام پایه دوازدهم صادر می شود.

جزییات شرکت در کنکور برای دارندگان دیپلم نظام قدیم

بر اساس قانون جدید کنکور، کلیه داوطلبان کنکور سراسری، اعم از دارندگان دیپلم نظام قدیم یا نظام جدید باید سوابق تحصیلی داشته باشند. دانش آموزان نظام آموزشی جدید سوابق تحصیلی در سامانه دانش آموزی آموزش و پروورش دارند، اما دارندگان دیپلم نظام قدیم فاقد کد سوابق تحصیلی هستند و به منظور شرکت در کنکور سراسری باید با مراجعه به سامانه دانش آموزی وبسایت وزارت آموزش و پرورش به نشانی dipcode.medu.ir نسبت به ایجاد و دریافت کد سوابق تحصیلی خود اقدام نمایند.

دانش آموزان و فارغ التحصیلان نظام های آموزشی مختلف در صورت داشتن سوابق تحصیلی در صورت تمایل، می توانند برای ارتقا نمرات و اصطلاحا ترمیم معدل خود اقدام نمایند.

اما شرط شرکت در کنکور برای دارندگان دیپلم نظام قدیم ایجاد سوابق تحصیلی است. این دسته از داوطلبان، باید بعد از ثبت نام در سامانه سوابق تحصیلی، نسبت به ثبت نام و انتخاب واحد درسی برای شرکت در امتحانات نهایی و ایجاد معدل کتبی نهایی در سامانه دانش آموزی خود نیز اقدام نمایند.

نکته مهم بعدی شرکت در کنکور برای دارندگان دیپلم نظام قدیم، داشتن کد دانش آموزی است. داوطلبان در هنگام ثبت نام باید این کد را وارد نمایند. کد دانش آموزی بر روی کارنامه های دوره تحصیل موجود است؛ اما در صورتی که نتوانستید آن را پیدا کنید، می توانید با مراجعه به آموزش و پرورش محل تحصیل خود نسبت به دریافت این کد اقدام نمایید.

راه دیگر اخذ کد دانش آموزی، به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور است.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب