زیرصد سنجش

موفقیت در امتحان نهایی | تکنیک های مطالعه و روش های برنامه ریزی

موفقیت در امتحان نهایی

بعد از تصویب قانون جدید کنکور در سال 1401 و اعمال قطعی نمره سوابق تحصیلی در نتیجه نهایی کنکور، کسب بالاترین نمره و موفقیت در امتحان نهایی تبدیل به یکی از برنامه های اصلی دانش آموزان پایه دوازدهم شد.

امسال نیز وزارت آموزش و پرورش برگزاری امتحانات پایه های دهم و یازدهم به صورت نهایی را تصویب کرد. از همین رو اهمیت امتحانات نهایی و نقش و تاثیر آن در سرنوشت کنکور دانش آموزان بسیار زیاد شده است.

با توجه به جایگاه مهم امتحانات نهایی در نتیجه کنکور و اهمیت موفقیت در امتحان نهایی برای دانش آموزان دوره دوم متوسطه، در این نوشته قصد داریم تا به بررسی تکنیک های مطالعه و بهترین روش های برنامه ریزی درسی برای کسب بالاترین نمره در امتحانات نهایی بپردازیم.

اهمیت موفقیت در امتحان نهایی

در سال های قبل اهمیت امتحانات نهایی تنها در پایه دوازدهم و صرفا در جهت رسیدن به یک امتیاز مثبت برای کمک به بهبود تراز کنکور بوده است، ولی در کنکور اخیر اهمیت و جایگاه موفقیت در امتحان نهایی از یک امتیاز مثبت به بخش قابل توجهی از امتیاز قطعی موثر در محاسبه تراز کل کنکور تغییر وضعیت داده است.

فرآیند محاسبه نمره سوابق تحصیلی مطابق آخرین تغییرات قانون برگزاری کنکور، بر اساس نمرات کسب شده در امتحانات نهایی انجام می پذیرد. در واقع آنچه به امتحان نهایی جایگاه و اهمیت بالایی داده، تاثیر آن بر سوابق تحصیلی دانش آموزان است.

با توجه به اهمیت و جایگاه سوابق تحصیلی در رسیدن به نتیجه دلخواه در کنکور، تنظیم یک برنامه ریزی درسی استاندارد برای کسب بالاترین نمره و معدل در امتحان نهایی بسیار حائز اهمیت است.

تکنیک های موفقیت در امتحان نهایی

برای کسب موفقیت در امتحان نهایی برای هر پایه تحصیلی، مجموعه ای از تکنیک ها و راهکارها وجود دارد که با به کارگیری آنها می توانید در این امتحانات به نمره 20 دست یابید.

امتحان در هر سطحی همواره برای دانش آموزان همراه با اضطراب بوده است. حال با تاثیر مستقیم نمرات امتحان نهایی در نتیجه کنکور، استرس ناشی از موفقیت در امتحان نهایی برای دانش آموزان دبیرستانی بسیار بیشتر از پیش شده است.

اما این قول را به شما می دهیم که با استفاده از چند ترفند ساده به راحتی می توانید بر استرس خود غلبه کرده و در امتحان نهایی به نتیجه دلخواه دست یابید. در ادامه به برخی از مهم ترین این تکنیک ها اشاره می کنیم.

  • مدرسه را جدی بگیرید

متاسفانه یکی از توصیه های غیراصولی برخی از مشاوران کنکور به دانش آموزان پایه دوازدهم، عدم حضور در کلاس های مدرسه است. این کار صحیحی نیست. حضور در مدرسه و قرار گرفتن در فضای آموزشی و ارتباط با دوستان و همکلاسی ها هم از لحاظ روانی و هم از حیث تبادل اطلاعات تاثیر بسیار زیادی در روند آموزشی شما خواهد داشت.

  • در کلاس درس فعال باشید

در فعالیت های درسی کلاس حضور فعال داشته باشید. در بسیاری از موارد از دل مشارکت های کلاسی نکات درسی و امتحانی مهمی آموزش داده می شود.

  • متن کتاب های درسی را با دقت بخوانید

رمز موفقیت در امتحان نهایی تسلط بر کتاب درسی است. اگر می خواهید در امتحانات نهایی به بالاترین نمره دست یابید کافیست که بر کتاب درسی به طور کامل مسلط شوید.

  • مثال ها و تمرینات کتاب درسی را با دقت بررسی و حل کنید.

بخش قابل توجهی از سوالات امتحان نهایی عینا از تمرینات کتاب درسی طرح می شوند.

  • خلاصه نویسی کنید

ترفندهای خلاصه نویسی را در طول سال تحصیلی به کار گیرید و یک منبع مطالعاتی عالی برای مرور شب امتحان نهایی آماده کنید.

  • با معلم خود در تعامل باشید.

سوالات و مشکلات درسی خود را حتما از معلم تان بپرسید و در طول سال با او در تعامل باشید.

  • از منابع آموزشی کمک بگیرید

اگر موفقیت در امتحان نهایی برایتان مهم است، همانگونه که از بهترین پکیج کنکور برای موفقیت در کنکور استفاده می کنید، از منابع آموزشی تشریحی برای تسلط بر دروس امتحان نهایی بهره بگیرید.

سخن پایانی

بر اساس قانون جدید برگزاری کنکور، موفقیت در امتحانات نهایی دقیقا با موفقیت در کنکور نسبت مستقیم دارد. در شرایط فعلی نیمی از سهم کسب رتبه دلخواه شما در آزمون سراسری از سوابق تحصیلی شما تامین می شود و امتیاز سوابق تحصیلی به طور مستقیم از نمرات امتحان نهایی محاسبه می شود.

بنابراین برای کسب بهترین نتیجه در کنکور و قبولی در رشته و دانشگاه دلخواهتان حتما از تکنیک ها و روش های برنامه ریزی و مطالعه برای موفقیت در امتحان نهایی استفاده نمایید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب