زیرصد سنجش

معادله ها و نامعادله ها در ریاضی کنکور

بررسی مبحث معادله ها و نامعادله ها در ریاضی

معادله ها و نامعادله ها با تقریب نسبتا بالایی در حل تمام مسائل و سوالات ریاضی کنکور نقش دارند. در واقع می توان گفت تمامی مباحث مهم علم ریاضی ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم با معادلات و نامعادلات دارند. بنابراین یادگیری دقیق روش های حل معادله و نامعادله یکی از ضروریات درس ریاضی در هر مقطعی است. در این نوشته به معرفی پیش نیازها، روش های حل، تکنیک های ترسیم و کاربردهای معادله ها و نامعادله ها در علوم مختلف می پردازیم.

بررسی اهمیت معادله‌ها و نامعادله‌ها

در دنیای ریاضی، معادلات و نامعادلات نقش مهمی را ایفا می‌کنند. وقتی به تعریف معادله ها و نامعادله ها فکر می کنیم، در می یابیم که در واقع بخش بسیار وسیعی از ریاضیات با تکیه بر معادلات حل می شوند. در واقع هر جا در مسئله ای، در یک سو با متغیر و مجهولی مانند x یا هر المان مشابه دیگری مواجه شدید، باید بدانید که با یک معادله یا نامعادله مواجه هتید که با استفاده از تکنیک ها و روش هایی که قبلا آموخته اید آن را حل کنید.

علاوه بر علم مطلق ریاضی، معادلات در مسائل محاسباتی سایر علوم نیز نقش کلیدی ایفا می کنند. برای مثال، در حل سوالات فیزیک در مباحثی مانند حرکت شناسی، سقوط آزاد و … تمام مسائل با استفاده از روابط میان متغیرها طرح می شوند و حل این نوع سوالات مستلزم به کار گیری روش های رسم یا حل معادله ها یا نامعادله می باشد.

بنابراین اگر به دنبال کسب درصد بالا در درس های ریاضی، فیزیک و شیمی، و در نهایت رتبه عالی در کنکور سراسری هستید، در برنامه ریزی های درسی و مطالعاتی خود توجه ویژه ای به مبحث مهم معادله ها و نامعادله ها داشته باشید. 

معادله و نا معادله چیست؟

معادله یک اصل اساسی در ریاضیات است. یک معادله عبارتست از رابطه ای که حداقل در یک سوی آن مجهولی وجود دارد که باید مقدار آن را پیدا کنیم. به عنوان یک مثال ساده عبارت 2x+3=7 یک معادله است که در آن مجهول x است و ما می‌توانیم مقدار آن را با حل این معادله پیدا کنیم. 

اما نامعادله، همانطور که از عنوان آن مشخص است، رابطه ی بین چند عبارت سات با حداقل یک مجهول، بین آن ها رابطه تساوی وجود ندارد و از علائم نامساوی (بزرگتر، بزرگتر-مساوی، کوچکتر، کوچکتر-مساوی) بین عبارات استفاده می شود.  به عنوان یک مثال ساده عبارت 3x+5<2x+8 یک نامعادله است که عبارات دو سوی علامت نسبت به هم رابطه ای غیر از تساوی دارند.

انواع معادلات و نامعادله ها

عباراتی که به صورت معادله یا نامعادله تعریف می شوند، متناسب با درجه توان عبارت مجهول موجود در رابطه، دسته بندی می شوند. ساده ترین نوع معادله ها و نامعادله ها، به صورت درجه یک تعریف می شوند که در آنها توان عبارت مجهول یک می باشد.

در تدریس ریاضی دهم از مبحث معادلات و نامعادلات، آموزش تا درجه 2 عبارات پیش می رود که در معادلات و نامعادلات درجه 2، توان عبارت مجهول 2 می باشد.

در پایه نهم متوسطه اول، با مفهوم معادله و نامعادله به خوبی آشنا شده اید؛ برای یادگیری دقیق روش های حل معادله ها و نامعادله ها در ریاضی پایه دهم، نیازمند تسلط کامل بر مفاهیم مطرح شده در پایه نهم هستید.

همچنین بخش زیادی از راه های حل معادلات و نامعادلات نیازمند مهارت کامل در مفاهیم عبارات جبری و اتحادهاست. بنابراین توصیه می شود، اگر در یادگیری و تسلط بر این مباحث مهم پیش نیاز با مشکل مواجه هستید، پیش از شروع مطالعه معادله و نامعادله حتما مرور جامعی بر این مباحث داشته باشید.

بررسی روش های حل معادلات و نامعادلات

برای موفقیت در کنکور و همچنین در ریاضیات عمومی، آموزش، یادگیری کامل و تمرین روش های حل معادلات و نامعادلات ضروری است. 

معادلات و نامعادلات را با روش های زیادی می توان حل کرد. معمول ترین روش های حل آنها را در ادامه این بخش مورد بررسی قرار می دهیم:

  • روش حل مستقیم:

روش حل مستقیم معمولا برای معادلات و نامعادلات درجه 1 مورد استفاده قرار می گیرند. در این نوع مسائل، عبارات را به گونه ای جابه جا می کنیم که یک طرف عبارت برابر با 0 شود، سپس به حل معادله می پردازیم و مقدار مجهول را محاسبه می کنیم.

استفاده از این روش برای معادلات درجه 2 ممکن است کمی پیچیده شود، بنابراین توصیه می شود در حل معادلات درجات بالاتر از روش های دیگری استفاده کنید.

  • حل به کمک تجزیه

یکی از پرکاربردترین روش های حل معادلات درجه دوم به بالا، تجزیه است. تجزیه، خود با روش های متنوعی انجام پذیر است. روش هایی مثل فاکتورگیری، استفاده از اتحاد جمله مشتر، اتحاد مزدوج، اتحاد مربع و …. همانطور که می بینید، تمام این روش ها در ریاضی پایه های هشتم و نهم آموزش داده شده و شما باید بر این مباحث تسلط کافی داشته باشید.

  • حل به کمک ریشه گیری

ریشه گیری برای حل معادلات توان دار به کار می رود. زمانی که در یک معادله، یکی از عبارت مجهول با توان زوج باشد و در طرف دیگر معادله عدد حقیقی غیرمنفی، می توانید از این روش استفاده کنید.

  • حل به کمک روش مربع کامل

در این روش، یک عبارت چندجمله درجه 2 را به مربع کامل تبدیل می کنیم و سپس معادله را به کمک اتحاد مربع دو جمله ای حل می کنیم. در بسیاری از مسایل، استفاده از این روش نیازمند دید ریاضیات قوی برای ایجاد عبارات درجه 2 و تولید مربع دو جمله ای است. در عیل حال، یکی از پرکاربردترین روش های حل معادله ها و نامعادله های درجه 2 همین روش مربع کامل است.

لازم به توضیح است، در حل نامعادلات نیز از همین روش ها می توان استفاده کرد، با این تفاوت که در به دست آوردن جواب، باید پایخ ها را به صورت بازه اعداد محاسبه نمایید.

سخن آخر

در مجموع، آموزش و تمرین معادله ها و نامعادله ها یکی از مباحث اصلی و اساسی در آمادگی کنکور برای درس ریاضی و همچنین دانش ریاضیات در حل سوالات و مسائل سایر دروس تخصصی است. این مهارت‌ها به افراد این امکان را می‌دهند تا مسائل ریاضی را به طور منطقی حل کنند و بتوانند بالاترین نمره و درصد را در آزمون های پیش رو از درس ریاضی کسب نمایند.

 

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب