زیرصد سنجش

روش های رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه

روش های رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه

خواب آلودگی در هنگام مطالعه و درس خواندن اتفاقی است که اکثر ما آن را تجربه کرده ایم. بارها دیده و شنیده ایم که دانش آموزان گله می کنند از اینکه تا کتاب را به دست می گیرند خواب‌شان می گیرد. برای یافتن روش های رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه، ابتدا باید علت رخ دادن این موضوع را پیدا کنیم.

یک شوخی بین دانش آموزان رایج است که به کتاب درسی می گویند قرص خواب آور! دلیل آن این است که خواب‌آلودگی در زمان درس خواندن یک مشکل عمومی است و تقریبا بیشتر دانش آموزان با آن مواجه می شوند.

اگر این معضل ریشه یابی و برطرف نشود، می تواند اثرات مخربی در روند اجرای برنامه ریزی و مطالعات درسی شما بگذارد. به همین جهت و به دلیل اهمیت بالای این موضوع در این نوشته دلایل عمومی کسل بودن در زمان درس خواندن و روش های رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه را بررسی و ارائه خواهیم کرد.

روش های رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه

خواب آلودگی در بسیاری از افراد، همزمان با شروع مطالعه آغاز می شود. یعنی تفاوتی ندارد چه مدت از شروع مطالعه شما گذشته باشد، به محض باز کردن کتاب و نگاه کردن به اولین جملات آن ممکن است با احساس خواب آلودگی و خستگی مواجه شوید.

احساس خواب داشتن ارتباطی به میزان فعالیت های بدنی و حتی ذهنی ندارد. آنچه بعد از یک کار فیزیکی سنگین یا فعالیت فکری سخت در خود احساس می کنید خسته‌گی است. خواب آلودگی اما یک عادت ذهنی و در نتیجه تکرار یک ریتم ثابت روزانه است.خسته‌گی با استراحت کردن رفع می شود، اما برای ر طرف شدن حس خواب آلودگی باید حتما بخوابید!

حال در نظر بگیرید که در طول روز هر زمان تصمیم به درس خواندن می گیرید این حس خواب سراغ شما بیاید، آیا این امکان وجود دارد که در هر بار خواب‌آلودگی بخوابید؟! قطعا خیر! پس برای روش های رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه چه باید کرد؟

دلایل خواب آلودگی هنگام مطالعه

داشتن احساس خواب آلودگی در زمان درس خواندن در افراد زیادی دیده می شود. این امر ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. در واقع در افراد مختلف با شرایط و ویژگی های رفتاری مختلف، عوامل مختلفی می تواند منجر به ایجاد احساس خواب و کسل شدن همزمان با درس خواندن شود.

به وجود آمدن این موضوع در زمان درس خواندن می تواند نتایج منفی زیادی به دنبال داشته باشد. به همین دلیل باید عوامل به وجود آورنده و روش های رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه را به درستی یافته و اجرا کنیم.

از دیدگاه علمی، خواب آلودگی در اثر آزاد شدن ماده ای به نام آدنوزین توسط سلول های آستروسیت مغز به وجود می آید. بنابر نتیجه تحقیقات علمی آدنوزین که در اثر سوختن آستروسیت آزاد می شود، یک محرک برای تنظیم میزان خواب است که در زمان بیداری در مغز جمع می شود و در نهایت باعث ایجاد حس خواب آلودگی می شود.

دلایل خواب آلودگی بر اساس سبک زندگی را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

  • نوع تغذیه

مواد غذایی که در طول روز مورد استفاده قرار می دهید می تواند باعث خواب آلودگی شود. برای مثال خوردن لبنیات مانند ماست یا دوغ باعث کرختی و در نهایت احساس خواب آلودگی شود.

  • خواب نامنظم

ساعات خواب نامنظم و یا میزان خواب کم در شب می تواند یکی از دلایل اصلی خواب آلودگی در طول روز به ویژه در زمان درس خواندن شود.

  • مقاومت ذهن برای انجام کاری که مورد علاقه نیست

یکی از دلایل رایج احساس خواب آلودگی در ساعات غیر معمول، انجام کاری است که به آن علاقه ندارید. در بسیاری از مواقع مغز از خواب به عنوان یک سیستم دفاعی استفاده می کند. در زمان هایی که کاری بر خلاف خواسته و میل شما اتفاق می افتد، اگر ذهن راهی برای مقابله با آن نداشته باشد، مغز فرمان خواب می دهد. ممکن است این اتفاق در زمان مطالعه درس نیز پیش بیاید.

  • وضعیت نامناسب در زمان درس خواندن

یکی از پوزیشن های مورد علاقه دانش آموزان برای درس خواندن دراز کشیدن است! زمانی که شما به حالت دراز کشیده شروع به درس خواندن می کنید، مغز شما بر اساس عادت معمول، فرمان خواب صادر می کند.

  • بیماری

برخی از بیماری ها و شرایط جسمی و روحی ممکن است باعث ایجاد خواب بیشتر شود. دیابت، نارسایی قلبی، آپنه خواب و … از جمله بیماری های جسمی است که ممکن است به خواب آلودگی افراد منجر شود. همچنین برخی بیماری های روحی مانند افسردگی می توان به صورت حس خواب زیاد بروز کند.

  • مطالعه در ساعات چرخه خواب

مطابق تحقیقات علمی بدن انسان در حالت نرمال 2 زمان به عنوان چرخه خواب دارد، یکی شب و دیگری بعد از ظهر (بازه 13 تا 16). اگر در این بازه ها بخواهید درس بخوانید حس خواب آلودگی سراغ تان می آید.

این موارد از عوامل معمول خواب آلودگی است که اغلب با آن ها مواجه می شوید. اما روش های رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه و مقابله با این عوامل چیست؟

راه های رفع خواب آلودگی هنگام درس خواندن

زمانی که دلایل خواب آلودگی در هنگام درس خواندن در خود را پیدا کردید، باید به دنبال راه های بر طرف کردن آن ها باشید تا کیفیت مطالعه شما بهبود یابد و در نهایت منجر به ارتقا سطح علمی و کسب بهترین نتیجه در امتحانات مدرسه و کنکور گردد.

  • ساعات خواب منظم داشته باشید

خواب شب مهم ترین بخش تنظیم ساعات خواب است. شب ها در محیطی آرام بخوابید و کیفیت خواب خود را بهبود دهید تا در طول روز شاداب و پرانرژی باشید.

  • تغذیه مناسب داشته باشید

از مواد غذایی پروتیینی و فیبردار استفاده کنید. این مواد در سلامت جسمی و همچنین بهبود کیفیت خواب شما بسیار موثر هستند. مصرف لبنیاتی مانند شیر در ساعتی پیش از خواب شب بسیار موثر و مفید است. از طرف دیگر از خوردن نوشیدنی های کافیین دار مانند قهوه در شب خود داری کنید.

  • در محیط مناسب درس بخوانید

محلی که برای درس خواندن انتخاب می کنید در کاهش خواب آلودگی در موقع درس خواندن بسیار موثر است. نور محیط مناسب باشد و هوای محیط هم گرم و آلوده نباشد و حتما از تهویه مناسب برخوردار باشد.

  • پوزیشن استاندارد داشته باشید

بهترین حالت درس خواندن، به صورت نشستن پشت میز مطالعه است. به هیچ عنوان موقع درس خواندن دراز نکشید و روی تخت درس نخوانید.

  • ساعات مطالعه خود را کوتاه تر تقسیم کنید

ساعت های مطالعه خود را به بازه های کوتاه تر تقسیم کنید و در پایان هر بازه 10 دقیقه به خود استراحت دهید.

  • ورزش و مدیتیشن کنید

انجام حرکات ورزشی در صبح و بعد از ظهر می تواند باعث ایجاد حس سرزندگی در شما شود. در زمان که احساس کسل بودن و خواب آلودگی کردید چند حرکت کششی و نرمش سبک انجام دهی تا اکسیژه بیشتری را جذب نمایید. این کار یکی از بهترین روش های رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه است.

امیدوارم با خواندن این نوشته و به کارگیری تکنیک های مطرح شده در آن به شما در بهتر شدن کیفیت خواب و همچنین کیفیت مطالعه و درس خواندتان کمک کند.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب