زیرصد سنجش

بهترین منابع کنکور تجربی 1403

بهترین منابع کنکور تجربی 1403
کنکور یکی از بزرگترین چالش های پیش روی دانش آموزان است.در این میان رقابت در کنکور تجربی را می توان سخت ترین آزمون ورودی دانشگاه دانست. از همین رو شناخت و تهیه بهترین منابع کنکور تجربی مهم ترین وظیفه داوطلبان در شروع کار به حساب می آید. در واقع اصلی ترین بخش آمادگی برای موفقیت در کنکور تجربی، اطلاع از منابع اصلی و تهیه بهترین منابع کمک آموزشی کنکور تجربی است. در این نوشته سعی می کنیم تا شما را با مهم ترین ویژگی های منابع استاندارد و کارآمد آزمون سراسری آشنا کنیم.

منابع کنکور تجربی 1403

بنا بر اطلاعیه منتشر شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور و همچنین مطابق قانون جدید برگزاری کنکور که شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1401 آن را به تصویب رسانده است، کنکور تجربی 1403 با سهم 50 درصدی نتیجه آزمون سراسری و سهم 50 درصدی سوابق تحصیلی با معیار نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم برگزار می شود. سوالات کنکور تجربی صرفا از دروس اختصاصی رشته تجربی طرح می شود و تاثیر دروس عمومی به سوابق تحصیلی منتقل شده است. دروس اختصاصی کنکور تجربی و ضرایب هریک به شرح زیر می باشد:
  • زمین شناسی با ضریب 1
  • زیست شناسی با ضریب 12
  • ریاضیات با ضریب 7
  • شیمی با ضریب 9
  • فیزیک با ضریب 7
منابع اصلی برای هریک از مواد امتحانی کنکور تجربی 1403 از سوی شورای سنجش و پذیرش دانشجو مشخص و طی اطلاعیه رسمی اعلامی می شود. طراحان آزمون سوالات طرح شده را بر پایه منابع و کتاب های درسی نظام جدید آموزشی موسوم به نظام 6-3-3 طرح می نمایند. بنابراین کلیه داوطلبان کنکور تجربی 1403 اعم از فارغ التحصیلان کلیه نظام‌های آموزشی قدیم و جدید موظف هستند برنامه ریزی مطالعاتی و انتخاب منابع آموزشی کنکور تجربی 1403 را بر اساس این منابع اصلی انتخاب و تهیه نمایند.

منابع اصلی کنکور تجربی 1403

وقتی صحبت از مواد امتحانی آزمون سراسری می شود، باید بدانیم که منابع اصلی طرح سوالات آزمون سراسری سال 1403 کتاب های تخصصی سه سال دبیرستان هستند. بنابراین زمانی که قصد برنامه ریزی و تهیه منابع کمک آموزشی دارید، باید ملاک انتخاب‌تان بر اساس این منابع اصلی باشد. بهترین پکیج آموزشی کنکور تجربی باید کلیه سرفصل های دروس تخصصی هر سه سال رشته تجربی را به طور کامل پوشش دهد. عناوین دروس و کتاب های مرجع طرح تست کنکور تجربی عباتند از:
  • زمین شناسی 
  1. کتاب زمین شناسی پایه یازدهم تجربی
  • ریاضیات
  1. کتاب ریاضی 1 پایه دهم تجربی
  2. کتاب ریاضی 2 پایه یازدهم تجربی
  3. کتاب ریاضی 3 پایه دوازدهم تجربی
  • زیست شناسی
  1. کتاب زیست شناسی 1 پایه دهم تجربی
  2. کتاب زیست شناسی 2 پایه یازدهم تجربی
  3. کتاب زیست شناسی 3 پایه دوازدهم تجربی
  • فیزیک
  1. کتاب فیزیک 1 پایه دهم تجربی
  2. کتاب فیزیک 2 پایه یازدهم تجربی
  3. کتاب فیزیک 3 پایه دوازدهم تجربی
  • شیمی
  1. کتاب شیمی 1 پایه دهم تجربی
  2. کتاب شیمی 2 پایه یازدهم تجربی
  3. کتاب شیمی 3 پایه دوازدهم تجربی
در آزمون سراسری سال 1402 کلیه کتاب های پایه دهم چاپ سال 1399 به بعد، کتاب های پایه یازدهم چاپ سال 1400 و کتاب های پایه دوازدهم چاپ سال 1401 به عنوان منابع اصلی کنکور تجربی معرفی و تایید شدند.

معیارهای انتخاب بهترین پکیج آموزشی کنکور تجربی

برای موفقیت در کنکور سخت و پر رقابت تجربی، مطالعه و تسلط بر منابع اصلی کافی نیست. اغلب سوالات طرح شده در این آزمون، سخت، پیچیده، بر پایه نکات کلیدی و فراتر از چارچوب کتاب های درسی هستند. بنابراین برای اینکه در آزمون ورود به دانشگاه  به بهترین نتیجه دست یابید، به برنامه ریزی دقیق بر اساس بهترین منابع کمک آموزشی نیاز دارید.

منابع آموزشی دروس تخصصی رشته تجربی که بر اساس بودجه بندی سوالات کنکور آماده سازی می شوند باید دارای یک سری معیارها و استانداردهای آموزشی باشند تا در رسیدن به نتیجه دلخواه یاری رسان شما باشند. در ادامه به برخی از مهم ترین ویژگی های این منابع اشاره می کنیم:

  • آموزش دروس به صورت جامع باشد.

یکی از اصول برنامه ریزی مطالعاتی برای موفقیت در کنکور این است که برای تمام مباحث و سرفصل های مواد امتحانی زمان و برنامه اختصاص دهیم. بر اساس همین اصل، باید منبعی را برای هر درس انتخاب کنید که به تمام سرفصل‌های سه سال دبیرستان بپردازد. تمام جزییات را بررسی کند، کلیه نکات مهم و تکنیک های حل تست را برای هر بخش و مبحث آموزش دهد، برای فهم کامل داوطلب برای هر بخش از بررسی و حل سوالات تشریحی متعدد استفاده کند و در نهایت برای تثبیت و تسلط آزمونی به ارائه و حل تست های طبقه بندی شده کنکور بپردازد.

  • آموزش مباحث جذاب باشد.

حجم مطالب درسی برای کنکور تجربی زیاد است و بخش زیادی از دروس سخت است. نحوه تدریس مطالب در منابع آموزشی کنکور تجربی باید به گونه ای باشد که انگیزه و اشتیاق به یادگیری و مطالعه را در دانش آموز زیاد کند. استفاده از المان های تصویری، ویدیوهای آموزشی و محیط های سه بعدی می تواند به جذابیت آموزش دروس تخصصی کمک بسیار زیادی کند.

  • مدت زمان آموزش ها استاندارد باشد.

مجموعه ساعات تدریس یک درس برای کنکور باید استاندارد باشد. نه آن قدر زیاد و طولانی باشد که دانش آموز در میانه راه از ادامه مطالعه منصرف شود و نه آنقدر کوتاه و مختصر که بخشی از مباحث را پوشش ندهد.

از سوی دیگر تقسیم بندی مباحث به بخش های کوتاه تر نیز باید استاندارد باشد. برای مثال در تدریس ریاضی دهم مبحث دنباله ها اگر کل مطالب در یک بخش آموزش داده شود، مدت زمان آموزش بسیار طولانی خواهد بود. در این شرایط هم ذهن داوطلب در یادگیری کامل به مشکل می خورد و هم تمرکز لازم برای تثبیت تمام مفاهیمی که در یک جلسه گفته می شود را نخواهد داشت.

  • اصل آموزش آزمون‌محور را رعایت کند.

دانش آموزان و داوطلبان کنکور همواره به دنبال مرجعی هستند که نکات کنکوری را به آنها بیاموزد. درست است که این اشتباه است، اما باید اعتراف کنیم که موفقیت در کنکور تجربی بدون استفاده از نکات کلیدی و تکنیک های حل تست کمی دور از دسترس است.

بهترین منابع آموزشی کنکور تجربی 1403 باید در کنار تدریس تشریحی کلیه مباحث آزمونی، نکات اصلی و روش های محاسبات سریع و فرمول های مهم تستی را هم به دانش آموزان آموزش دهد.

پکیج آموزشی کنکور تجربی شامل چه بخش هایی است؟

همانطور که گفته شد سوالات کنکور تجربی از دروس تخصصی سه سال دبیرستان طرح می شود. در بهترین پکیح آموزشی کنکور تجربی 1403 کلیه سرفصل های این دروس به طور کامل و با رعایت معیار های فوق تدریس می شود و شامل بخش های زیر می باشد:

  • تدریس زیست کنکور

پکیج جامع تدریس زیست کنکور شامل تدریس زیست دهم، تدریس زیست یازدهم، تدریس زیست دوازدهم با تقسیم بندی منطب بر کتاب های درسی سه سال دبیرستان می باشد.

  • تدریس ریاضیات کنکور

پکیج جامع تدریس ریاضی کنکور تجربی به 2 بخش ریاضیات پایه و ریاضی دوازدهم تقسیم می شود. در بخش ریاضیات پایه تدریس ریاضی دهم و تدریس ریاضی یازدهم به صورت موضوعی و با تقسیم‌بندی مبحثی ارائه می شود و در بخش تدریس ریاضی دوازدهم نیز آموزش ها منطبق بر سرفصل های کتاب ریاضی 3 ارائه می شود.

  • تدریس شیمی کنکور

پکیج جامع تدریس شیمی کنکور به صورت موضوعی ارائه می شود. یعنی تدریس شیمی دهم، یازدهم و دوازدهم به صورت تفکیک شده و بر اساس کتاب های درسی نیست. کلیه مطالب شیمی بر اساس موضوعات مطرح شده در سه سال دبیرستان دسته بندی و آموزش داده می شوند.

  • تدریس فیزیک کنکور

پکیج جامع تدریس فیزیک کنکور تجربی نیز بر اساس سرفصل های ارائه شده در هر پایه و در سه بخش تدریس فیزیک دهم، تدریس فیزیک یازدهم و تدریس فیزیک دوازدهم آماده سازی و ارائه می شود.

سخن آخر

منابع اصلی کنکور تجربی 1403 را سازمان سنجش معرفی می کند. اما برای اینکه در کنکور به بهترین نتیجه دست یابید باید از منابع کمک آموزشی و تستی استفاده کنید. با توجه به اینکه سالات کنکور تستی و اغلب پیچیده و نکته محور هستند، تنها به مطالعه کتاب های درسی سه سال دبیرستان اکتفا کنید. نکات مهم و راه حل های کنکوری را در پکیج های آموزشی کنکوری می توانید یاد بگیرید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب