زیرصد سنجش

برنامه ریزی اصولی برای کنکور | بررسی تکنیک ها و روش های برنامه ریزی درسی

برنامه ریزی اصولی برای کنکور

بررسی اصول و تکنیک‌های برنامه ریزی اصولی برای کنکور، یکی از موارد بسیار مهمی است که از ابتدای دوره دوم متوسطه باید مورد توجه دانش آموزان قرار گیرد.

در رابطه با اهمیت برنامه ریزی برای داوطلبان کنکور در نوشته های پیشین به تفصیل صحبت کرده ایم. اما اینکه برنامه ریزی اصولی برای کنکور چه ویژگی هایی باید داشته باشد و اینکه اساسا چگونه می توان یک برنامه کارآمد و مفید برای کسب موفقیت طراحی کرد، نکته مهمی است که قصد داریم در این نوشته به آن بپردازیم.

ممکن است افراد زیادی را دیده باشید که در طول دوران مدرسه همیشه جز شاگرد اول‌های کلاس‌شان بوده اند و در تمام امتحانات نمرات عالی می گرفته اند، اما در کنکور نتیجه ای دور از انتظار گرفته و به قول معروف در آزمون سرنوشت ساز کنکور شکست خورده اند.

نکته مهم اینجاست که کنکور و سوالات مطرح شده در آن با تمام آزمون هایی که تا پیش از آن داده اید فرق دارد. بنابراین نباید انتظار داشته باشید آن راهی که قبلا طی کرده اید برای موفقیت در کنکور نتیجه دهد.

موفقیت در فرآیند رقابت فشرده ای مانند کنکور، نیازمند به کارگیری مجموعه از تکنیک ها و عوامل ریز و درشت است که باید طی یک برنامه ریزی اصولی در کنکور در کنار یکدیگر طراحی و اجرا شوند.

برنامه ریزی اصولی برای کنکور

بیشتر دانش آموزان پیگیری برای انجام برنامه ریزی درسی ویژه کنکور را به سال آخر یعنی پایه دوازدهم موکول می کنند. درست است که سال آخر مهم ترین و حساس ترین زمان برای موفقیت در کنکور است، اما توصیه مشاوران ما در موسسه زیر 100 سنجش این است که مطالعه و آمادگی برای کنکور را از مقاطع پایین تر -پایه دهم و یازدهم- آغاز کنید.

با توجه به اینکه سوالات کنکور سراسری از دروس تخصصی هر سه پایه دوره متوسطه دوم و با نسبت های تقریبا مساوی طرح می شود و بر همین اساس میزن اهمیت هر سه پایه تحصیلی دبیرستان به یک اندازه در کنکور دارای اهمیت می باشند.

بنابراین اصولی ترین کار این است که مطالعه جامع و کنکوری خود را از پایه های پایین تر آغاز کنید تا در سال آخر با انباشته سنگین مباحث سه ساله مواجه نشوید.

داوطلبانی که در دو سال نخستین دبیرستان به مطالعه دروس بر مبنای برنامه درسی مدرسه اکتفا می کنند، در سال دوازدهم با حجم زیادی از دروس مواجه می شوند.

انجام دقیق یک برنامه ریزی اصولی برای کنکور، بر اساس این حجم مطالب، مستلزم صرف زمان و انرژی بیشتری است و کمی فشار کار دانش آموز را بیشتر می کند.

 در ادامه به بررسی تکنیک های طراحی یک برنامه جامع و اصولی به منظور موفقیت در آزمون سراسری می پردازیم.

 

تکنیک های طراحی یک برنامه ریزی اصولی برای موفقیت در کنکور

یک برنامه استاندارد، اصولی، قابل اجرا و کارآمد باید بر اساس یک سری اصول و قواعد تنظیم شود. با توجه به اهمیت بسیار زیاد برنامه ریزی اصولی برای کنکور، اطلاع از این تکنیک ها ضروری است:

  • اهداف خود را با جزییات مورد نظرتان یادداشت کنید. رتبه مدنظرتان در کنکور، رشته مورد علاقه‌تان، دانشگاه دلخواه‌تان، شهر مورد انتظارتان و … هر چیزی دیگری که برایتان اهمیت دارد را مشخص کنید. این یعنی هدف‌گذاری که در واقع اصل ابتدایی تنظیم برنامه ریزی درسی است.
  • خودشناسی کنید. برنامه ریزی نیازمند داشتن اطلاعاتی از توانایی ها، روحیات، شرایط فردی، تحصیلی و روانی شماست. برای مثال باید بدانید در چه ساعاتی از شبانه روز میزان توانایی شما در یادگیری مطالب درسی بالاتر است.
  • نقاط ضعف و قوت شما کدام است؟ تعیین کنید که در کدام درس ها قوی هستید و در کدام یک ضعف یادگیری دارید. شناخت نقاط ضعف و قوت برای چیدمان و اولویت بندی مباحث درسی در برنامه ریزی اصولی برای کنکور است. 
  • منابع مطالعاتی استاندارد تهیه کنید. بخش قابل توجهی برنامه ریزی درسی وابسته به روش های آموزش و منابع مطالعاتی شماست. در واقع نحوه آموزش مباحث درسی تعیین کنند روش مطالعه شما خواهد بود.
  • ساعات مطالعه خود را به مرور و پله‌کانی افزایش دهید. روزهای اول برنامه ساعات مطالعه طولانی نداشته باشید. به مرور و هم‌طراز با افزایش مهارت های درسی، ساعات مطالعه خود را به مرور افزایش دهید.
  • برنامه ریزی بلند مدت – برنامه ریزی کوتاه مدت: متناسب با فرصتی که دارید، مدت زمان باقی مانده تا برگزاری کنکور را به بازه های 3 ماهه، 1 ماهه، هفتگی تقسیم کنید و مشخص کنید در پایان هر بازه تعیین شده، چه میزان مطلب از هر یک از دروس را باید بخوانید. این یعنی برنامه ریزی بلند مدت.

برنامه ریزی کوتاه مدت، تقسیم زمان های موجد در برنامه بلندمدت است. برای مثال بازه های یک ماهه را به 4 بخش هفته‌گی و هر هفته را به 6 یا 7 بخش 1 روزه تقسیم کنید و بر اساس مباحث تعیین شده برای هر بخش زمانی بزرگ تر، زمان های کوتاه را برنامه ریزی کنید.

توجه داشته باشید، هر اندازه که بازه های زمانی برنامه ریزی را کوتاه تر کنید و هر چه برنامه ریزی شما با جزییات بیشتری همراه باشد، اجرای دقیق آن محتمل تر و امکان دستیابی به اهدافتان راحت تر خواهد بود.

  • در هر بخش از برنامه ریزی هم مطالعه درسنامه داشته باشید، هم بررسی مثال و سوال تشریحی و هم یادگیری تکنیک ها و حل تست های کنکور.
  • در طراحی برنامه ریزی اصولی برای کنکور سعی کنید از افراد با تجربه و آگاه حتما استفاده کنید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب