زیرصد سنجش

بارم بندی فیزیک یازدهم ریاضی در امتحانات نوبت اول، نوبت دوم و شهریورماه

بررسی بارم بندی فیزیک یازدهم ریاضی

«بررسی بارم بندی فیزیک یازدهم ریاضی در امتحانات نوبت اول، نوبت دوم و شهریورماه»

درس فیزیک یکی از دروس تخصصی مشترک میان رشته های تجربی و ریاضی است، اما جایگاه و اهمیتی که این درس برای موفقیت در رشته ریاضی دارد بسیار بیشتر از رشته تجربی است. در پایه یازدهم، مباحث فیزیک برای هر دوی این رشته تقریبا مشابه یکدیگر است، با این تفاوت که در پایه یازدهم، فیزیک رشته ریاضی جزییات بیشتری از الکتریسیته و مغناطیس ارائه می دهد.

فیزیک یازدهم علاوه بر اینکه یکی از منابع اصلی کنکور رشته ریاضی است، بلکه جز دروسی است که بر اساس مصوبه جدید شورای سنجش آموزش و پرورش، امتحان آن به صورت نهایی برگزار می شود. همانطور که می دانید، مطابق قانون جدید کنکور، میانگین نمرات دروسی که امتحان آنها به صورت نهایی برگزار می شود، در قالب نمره سواق تحصیلی، تاثیر مستقیم و قطعی در نتیجه نهایی کنکور شما دارند.

از همین رو اطلاع از بارم بندی فیزیک یازدهم ریاضی در امتحانات هر سه نوبت، یکی از فاکتورهای بسیار مهم در برنامه ریزی درسی و مطالعه این درس محسوب می شود.

از جهت دیگر، همانطور که گفته شد، فیزیک یازدهم یکی از منابع اصلی طرح سوالات فیزیک کنکور رشته ریاضی است. با توجه به اینکه ضریب فیزیک در کنکور ریاضی 9 می باشد، از همین رو طراحی یک برنامه مطالعاتی ویژه بر اساس بودجه بندی فیزیک یازدهم در کنکور ریاضی از دیگر اقدامات دانش آموزان در پایه یازدهم ریاضی محسوب می شود.

در ادامه این نوشته قصد داریم تا ضمن بررسی بارم بندی فیزیک یازدهم ریاضی در امتحانات نوبت اول دی ماه، نوبت دوم خرداد ماه که به صورت نهایی برگزار می شود و نوبت شهریور ماه، نگاهی نیز به بودجه بندی سرفصل های فیزیک یازدهم در کنکور رشته ریاضی بیاندازیم.

بارم بندی فیزیک یازدهم ریاضی

کتاب فیزیک پایه یازدهم رشته ریاضی شامل 4 فصل است که در آن ها مفاهیم پایه و اساسی فیزیک الکتریسته، جریان و مغناطیس به طور جامع ارائه می شود. نکته قابل توجه در رابطه با درس فیزیک در دوره دبیرستان این است که کباحث هر پایه مستقل و مجزا از سایر پایه های دبیرستان می باشد. از همین رو اطلاع از بارم بندی فیزیک یازدهم ریاضی و همچنین تسلط بر مباحث ارائه شده در این کتاب، صرف‌نظر از اینکه مباحث سال های گذشته فیزیک را یاد گرفته اید یا نه، می تواند به تنهایی به کسب نمره بالا در امتحانات و درصد قابل قبول در درس فیزیک کنکور رشته ریاضی کمک زیادی به شما کند.

تعداد سوالات درس فیزیک در کنکور سال گذشته رشته ریاضی 35 تست بوده است که از این تعداد به طور میانگین 10 تست به کتاب فیزیک پایه یازدهم اختصاص می یابد. توجه به این نکته که پاسخگویی به سوالات فیزیک یازدهم در کنکور مستلزم تسلط کامل بر مفاهیم ارائه شده در کتاب درسی است، اهمیت برنامه ریزی بر اساس بارم بندی فیزیک یازدهم ریاضی در امتحانات را بیش از پیش مشخص می کند.

در بارم بندی فیزیک یازدهم ریاضی، در هر نوبت امتحانی، بخشی از نمره هر فصل به محتوای نظری و بخش دیگره از بارم به فعالیت و آزمایش اختصاص می یابد.

  • بارم بندی فیزیک یازدهم ریاضی در امتحان نوبت اول (دی‌ماه):

سوالات امتحانی نوبت اول فیزیک پایه یازدهم ریاضی که در دی ماه برگزار می شود، از مباحث فصل اول و بخشی از فصل دوم کتاب درسی طرح می شود. 

  1. فصل اول الکتریسیته ساکن: 11 نمره برای محتوای نظری و 2 نمره برای فعالیت و آزمایش (به طور مجمع 13 نمره)
  2. فصل دوم جریان الکتریکی و مدارهای جریان مستقیم تا ابتدای توان در مدارهای الکتریکی: 5.5 نمره برای محتوای نظری و 1.5 نمره برای فعالیت و آزمایش (به طور مجموع 7 نمره)
  • بارم بندی فیزیک یازدهم ریاضی در امتحان نهایی نوبت دوم (خردادماه):

سوالات امتحانی نوبت خرداد فیزیک پایه یازدهم رشته ریاضی که در خردادماه و به‌صورت نهایی برگزار می شود، از مباحث کل کتاب درسی طرح می شود. 

  1. فصل اول الکتریسیته ساکن: 4 نمره برای محتوای نظری و 0.5 نمره برای فعالیت و آزمایش (به طور مجمع 4.5 نمره)
  2. فصل دوم جریان الکتریکی و مدارهای جریان مستقیم تا ابتدای بخش توان در مدارهای الکتریکی): 2 نمره برای محتوای نظری و 0.5 نمره برای فعالیت و آزمایش (به طور مجموع 2.5 نمره)
  3. فصل دوم جریان الکتریکی و مدارهای جریان مستقیم از صفحه 67 تا پایان فصل: 2.5 نمره برای محتوای نظری و 0.5 نمره برای فعالیت و آزمایش (به طور مجموع 3 نمره)
  4. فصل سوم مغناطیس: 4.5 نمره برای محتوای نظری و 1 نمره برای فعالیت و آزمایش. (به طور مجموع 5.5 نمره)
  5. فصل چهارم القای الکترومغناطیسی و جریان متناوب: 3.5 نمره برای محتوای نظری و 1 نمره برای فعالیت و آزمایش. (به طور مجموع 4.5 نمره)
  • بارم بندی فیزیک یازدهم ریاضی در امتحان شهریور ماه:

سوالات امتحانی نوبت شهریور فیزیک پایه یازدهم رشته ریاضی نیز که به‌صورت نهایی برگزار می شود، از مباحث کل کتاب درسی طرح می شود. 

  1. فصل اول الکتریسیته ساکن: 5.5 نمره برای محتوای نظری و 1.25 نمره برای فعالیت و آزمایش (به طور مجمع 6.75 نمره)
  2. فصل دوم جریان الکتریکی و مدارهای جریان مستقیم: 4.75 نمره برای محتوای نظری و 1 نمره برای فعالیت و آزمایش (به طور مجموع 5.75 نمره)
  3. فصل سوم مغناطیس: 3.5 نمره برای محتوای نظری و 1 نمره برای فعالیت و آزمایش. (به طور مجموع 4.5 نمره)
  4. فصل چهارم القای الکترومغناطیسی و جریان متناوب: 2.75 نمره برای محتوای نظری و 0.75 نمره برای فعالیت و آزمایش. (به طور مجموع 3.5 نمره)

توجه داشته باشید که این بارم بندی ها می تواند در هر نوبت تا 0.5 نمره در هر مبحث شناور باشد.

اهمیت و جایگاه فیزیک یازدهم در کنکور ریاضی

پیش تر گفتیم درس فیزیک در کنکور ریاضی با ضریب 9 نقش بسیار مهمی در تعیین تراز و نتیجه نهایی کنکور داوطلبان دارد. با توجه به ضریب بالا و اهمیت فیزیک در کنکور رشته ریاضی، اطلاع از بودجه بندی و اهمیت هر یک از مباحث فیزیک در سه سال دبیرستان برای برنامه ریزی درسی بسیار حائز اهمیت است.

اطلاع از بارم بندی فیزیک یازدهم ریاضی در امتحانات و همچنین نحوه بودجه بندی مباحث فیزیک یازدهم در کنکور رشته ریاضی در کنار یکدیگر برای طراحی و اجرای یک برنامه ریزی دقیق و منسجم بسیار تاثیرگذار هستند.

بودجه بندی فصل های کتاب فیزیک 2 ریاضی در کنکور به صورت زیر می باشد:

  • الکتریسیته ساکن 3 تا 4 تست
  • جریان الکتریکی و مدارهای جریان مستقیم (الکتریسیته جاری) 3 تا 4 تست
  • مغناطیس 2 تست
  • القای الکترومغناطیسی و جریان متناوب 2 تست

این بودجه بندی بر اساس سوالات کنکور رشته ریاضی در آزمون های دو سال اخیر تنظیم شده است.

برای اطلاع از نحوه تدریس فیزیک یازدهم ریاضی می توانید به صفحه محصولات پایه یازدهم ریاضی زیر 100 سنجش مراجعه نمایید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب