زیرصد سنجش

بارم بندی فیزیک یازدهم تجربی در امتحانات نوبت اول، نوبت دوم و شهریورماه

بررسی بارم بندی ریاضی یازدهم تجربی

یکی از دروس تخصصی چالش برانگیز در پایه یازدهم رشته تجربی درس فیزیک است. فیزیک یازدهم علاوه بر اینکه جز منابع اصلی کنکور تجربی است، بر اساس مصوبه جدید شورای سنجش آموزش و پرورش، از امسال امتحان این درس نیز به صورت نهایی برگزار می شود. از همین رو دانستن بارم بندی فیزیک یازدهم تجربی در امتحانات نوبت اول دی‌ماه، نوبت دوم خردادماه و نوبت شهریورماه، به منظور طراحی و اجرای یک برنامه مطالعاتی جامع برای کسب بالاترین نمره در امتحان این درس ضروری است.

از آنجایی که شرایط برگزای کنکور سراسری دستخوش تغییرات زیادی شده و بر اساس این تغییرات، تاثیر سوابق تحصیلی به صورت قطعی در نتیجه کنکور تاثیر گذار شده، از همین رو کسب نمره بالا در امتحانات نهایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

و با توجه به این درس فیزیک یازدهم نیز جز دروس نهایی است و نمره این درس در سامانه جامع دانش آموزی ثبت می شود، سهم مستقیم در نمره کل سوابق تحصیلی خواهد داشت.

از سوی دیگر مباحث فیزیک یازدهم در سوالات فیزیک کنکور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. تقریبا تمامی سوالات مطرح شده از این کتاب به صورت مسئله و محاسباتی است، بنابراین تسلط بر محاسبات ریاضی برای حل سوالات فیزیک ضروری می باشد.

بر همین اساس اهمیت اطلاع از بارم بندی فیزیک یازدهم تجربی در امتحانات نوبت اول (دی ماه)، نوبت دوم (خردادماه) و نوبت شهریور و به موازات آن اطلاع از بودجه بندی مباحث فیزیک یازدهم در کنکور تجربی یکی از موارد ضروری در برنامه ریزی درسی دانش آموزان پایه یازدهم تجربی محسوب می شود.

بارم بندی فیزیک یازدهم تجربی

کتاب فیزیک پایه یازدهم در رشته تجربی دارای 3 فصل می باشد. به فیزیک یازدهم، فیزیک الکتریسیته و مغناطیس هم می گویند. در این کتاب مفاهیم پایه مربوط به بارهای الکتریکی، جریان الکتریسته، میدان های الکتریسیته و مغناطیس با جزییات بسیار مهمی ارائه می شود.

از مجموع 30 تست فیزیک کنکور تجربی، تقریبا 10 تست از کتاب فیزیک یازدهم طرح می شود و این نشان از اهمیت بالای این کتاب در کنکور دارد. درست است که تمام سوالات مطرح شده از فیزیک یازدهم به صورت مسئله و محاسباتی است، اما پاسخگویی به این سوالات بدون تسلط بر مفاهیم پایه و تعاریف مهم امکان‌پذیر نمی باشد.

تسلط بر مفاهیم نیاز به مطالعه تشریحی و مفهومی دارد. از همین رو برنامه ریزی جامع درسی بر اساس بارم بندی فیزیک یازدهم تجربی در امتحانات ضمن اینکه باعث ایجاد آمادگی برای آزمون های مدرسه می شود، به یادگیری مفهومی و جامع مباحث پایه نیز کمک بسیاری می کند.

نحوه نمره‌گذاری امتحانات فیزیک یازدهم رشته تجربی به این صورت است که از هر فصل و در هر نوبت امتحانی بخشی از نمره به سوالات با محتوای نظری اختصاص می یابد و بخش دیگری از نمره برای فعالیت ها و آزمایش ها در نظر گرفته می شود.

  • بارم بندی فیزیک یازدهم تجربی در امتحان نوبت اول (دی‌ماه):

سوالات امتحانی نوبت اول فیزیک پایه یازدهم که در دی ماه برگزار می شود، از مباحث فصل اول و بخشی از فصل دوم کتاب درسی طرح می شود. 

  1. فصل اول الکتریسیته ساکن: 11.5 نمره برای محتوای نظری و 2.5 نمره برای فعالیت و آزمایش (به طور مجمع 14 نمره)
  2. فصل دوم جریان الکتریکی و مدارهای جریان مستقیم تا صفحه 53 (ابتدای بخش 2-5 توان در مدارهای الکتریکی): 5 نمره برای محتوای نظری و 1 نمره برای فعالیت و آزمایش (به طور مجموع 6 نمره)
  • بارم بندی فیزیک یازدهم تجربی در امتحان نهایی نوبت دوم (خردادماه):

سوالات امتحانی نوبت خرداد فیزیک پایه یازدهم که در خردادماه و به‌صورت نهایی برگزار می شود، از مباحث کل کتاب درسی طرح می شود. 

  1. فصل اول الکتریسیته ساکن: 4.5 نمره برای محتوای نظری و 0.5 نمره برای فعالیت و آزمایش (به طور مجمع 5 نمره)
  2. فصل دوم جریان الکتریکی و مدارهای جریان مستقیم تا صفحه 53 (ابتدای بخش 2-5 توان در مدارهای الکتریکی): 1.5 نمره برای محتوای نظری و 0.5 نمره برای فعالیت و آزمایش (به طور مجموع 2 نمره)
  3. فصل دوم جریان الکتریکی و مدارهای جریان مستقیم از صفحه 53 تا پایان فصل: 2 نمره برای محتوای نظری و 0.5 نمره برای فعالیت و آزمایش (به طور مجموع 2.5 نمره)
  4. فصل سوم مغناطیس و القای الکترومغناطیسی: 8.5 نمره برای محتوای نظری و 2 نمره برای فعالیت و آزمایش. (به طور مجموع 10.5 نمره)
  • بارم بندی فیزیک یازدهم تجربی در امتحان شهریورماه:

سوالات امتحانی نوبت شهریور فیزیک پایه یازدهم نیز که به‌صورت نهایی برگزار می شود، از مباحث کل کتاب درسی طرح می شود. 

  1. فصل اول الکتریسیته ساکن: 5.75 نمره برای محتوای نظری و 1.5 نمره برای فعالیت و آزمایش (به طور مجمع 7.25 نمره)
  2. فصل دوم جریان الکتریکی و مدارهای جریان مستقیم: 4.25 نمره برای محتوای نظری و 0.75 نمره برای فعالیت و آزمایش (به طور مجموع 5 نمره)
  3. فصل سوم مغناطیس و القای الکترومغناطیسی: 6.5 نمره برای محتوای نظری و 1.25 نمره برای فعالیت و آزمایش. (به طور مجموع 7.75 نمره)

این بارم بندی در هریک از نوبت های امتحانی می تواند تا 0.5 نمره در هر فصل متغیر باشد.

اهمیت و جایگاه فیزیک یازدهم در کنکور تجربی

درس فیزیک در کنکور تجربی با ضریب 7 نقش بسیار مهمی در تعیین تراز داوطلبان دارد. از آنجایی که بسیاری از داوطلبان گروه تجربی با سوالات محاسباتی دچار چالش می شوند، بنابراین اطلاع از بودجه بندی و اهمیت هریک از مباحث فیزیک در سه سال دبیرستان برای برنامه ریزی درسی بسیار حائز اهمیت است.

اطلاع از بارم بندی فیزیک یازدهم تجربی در امتحانات و همچنین نحوه بودجه بندی مباحث فیزیک یازدهم در کنکور به موازات یکدیگر در برنامه ریزی مطالعاتی فیزیک کنکور تاثیرگذار هستند.

بودجه بندی فصل های کتاب فیزیک 2 تجربی در کنکور به صورت زیر می باشد:

  • الکتریسیته ساکن 3 تست
  • جریان الکتریکی و مدارهای جریان مستقیم 3 تست
  • مغناطیس و القای الکترومغناطیس 3 تست

برای اطلاع از نحوه تدریس فیزیک یازدهم تجربی می توانید به صفحه محصولات پایه یازدهم تجربی زیر 100 سنجش مراجعه نمایید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب