زیرصد سنجش

چه کسانی نمی توانند معلمی بخوانند؟

چه کسانی نمی توانند معلمی بخوانند؟
چه کسانی نمی توانند معلمی بخوانند؟

با توجه به اینکه دانشگاه فرهنگیان برای جذب دانشجو-معلم شرایط خاصی تعیین کرده است، در بین متقاضیان شرکت در آزمون  این سوال مطرح می شود که “چه کسانی نمی توانند معلمی بخوانند؟”

یکی از چالش هایی که داوطلبان و متقاضیان تحصیل در دانشگاه فرهنگیان همواره با آن مواجه بوده اند، شرایط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان بوده است. به طور کلی در چند سال اخیر شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان بین 22 تا 24 سال متغیر بوده است و در آخرین اطلاعیه سازمان سنجش برای ثبت نام در کنکور اختصاصی ورودی دانشگاه فرهنگیان شرط سنی حداکثر 24 سال اعلام شده است.

بنابراین فراگیر ترین پاسخ به پرسش متداول “چه کسانی نمی توانند معلمی بخوانند؟” این است که افرادی که یالاتر از 24 سال سن دارند نمی توانند به عنوان دانشجو معلم وارد دانشگاه فرهنگیان شوند.

محدودیت سنی به عنوان اصلی ترین دلیل برای کسانی که نمی توانند معلمی بخوانند مطرح شده است

تعریف محدودیت سنی 24 سال برای ورود به دانشگاه فرهنگیان مورد اعتراض افراد زیادی قرار گرفت. افرادی که بالای 24 سال سن دارند، این شرط را مورد انتقاد قرار داده اند. اما وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به انتقاد این دسته از متقاضیان عنوان کرده است که «تربیت و آموزش افراد برای معلمی فرآیندی است که نمی توان آن را بعد از عبور از سنی که شخصیت فرد شکل گرفته است، به درستی اجرا کرد؛ از این رو باید برای ورود به دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، یک محدودیت سنی در نظر گرفت.»

از سوی دیگر دیوان عدالت اداری، با توجه به اینکه پذیرفته‌شدگان دانشگاه فرهنگیان از بدو ورود به این دانشگاه به استخدام دولت در آمده و دوره تحصیل آنها جز سنوات اشتغال آنها محاسبه می شود، شرط سنی استخدام رسمی-آزمایشی وزارت آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان در آزمون سراسری 1401 را باطل اعلام کرد.

بر اساس این رای دیوان، دانشگاه فرهنگیان می بایست شرط سنی ورود به دانشگاه را از 24 سال به 40 سال تغییر می داد؛ اما از آنجایی که رای مذکور پس از برگزاری کنکور 1402 صادر شد، امکان اصلاح و تغییر فرآیند پذیرش برای داوطلبان 1402 وجود نداشت و کنکوری های 1402 مطابق همان شرایط سنی سقف 24 سال وارد دانشگاه فرهنگیان شدند.

پس از آن در راستای هماهنگی و یکسان سازی شرایط پذیرش دانشجو-معلم، وزارت آموزش و پرورش با هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان، نظام نامه «سنجش و پذیرش دانشجوی متعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش» را در دی ماه 1402 تصویب کرد.

این مصوبه در نهایت روز 12 بهمن ماه سال جاری، از سوی رییس جمهور به وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه کشور، دانشگاه فرهنگیان و ستاد راهبری و نظارت تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا ابلاغ شد.

در نتیجه این مصوبه از سال آینده برای کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان برای نخستین بار اجرا خواهد شد.

نظام نامه «سنجش و پذیرش دانشجوی متعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش» در 18 ماده به تصویب رسیده است. و در بخشی از این مصوبه مشخص شده که چه کسانی نمی توانند معلمی بخوانند.

بر اساس این نظام نامه، افرادی بالای 24 سال نمی توانند معلمی بخوانند. در بند 16 این مصوبه به صراحت شرط سنی حداکثر 24 سال تمام قید شده و پرونده شرایط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان به طور کامل بسته شد.

لازم به توضیح است پذیرش دانشجو-معلم از امسال با برگزاری یک آزمون مجزا و اختصاصی ویژه دانشگاه فرهنگیان صورت می پذیرد. آزمون اختصاصی ورودی دانشگاه فرهنگیان برای سال 1403 در اردیبهشت ماه و همزمان با نوبت اول کنکور سراسری توسط سازمان سنجش آموزش کشور بر گزار خواهد شد.

آزمون سراسری دانشگاه فرهنگیان در 5 گروه ازمایشی برگزار می شود و علاوه بر دروس اختصاصی مربوط به گروه انتخابی، داوطلبان می بایست به سوالات مربوط به دروس هوش و استعداد معلمی و تعلیم و تربیت اسلامی نیز پاسخ دهند.


بیشتر بخوانید:

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب بلاگ

اخبار

تحلیل سوالات کنکور تجربی 1403 نوبت اول

تحلیل سوالات کنکور تجربی 1403 نوبت اول

تحلیل سوالات کنکور تجربی 1403 نوبت اول

اخبار

کنکور فرهنگیان مجددا برگزار می شود

کنکور فرهنگیان مجددا برگزار می شود | حدود 60 داوطلب در سیل گرفتار شدند

کنکور فرهنگیان برای داوطلبان گرفتار در سیل مجددا برگزار می شود

اخبار

دفترچه سوالات نوبت اول کنکور 1403 منشر شد

دفترچه سوالات نوبت اول کنکور 1403 منشر شد

دفترچه سوالات نوبت اول کنکور 1403 منشر شد

اخبار

نوبت اول کنکور 1403

نوبت اول کنکور 1403 | گزارش فرآیند برگزاری، آمار و رخدادهای احتمالی

گزارش جامع فرآیند برگزاری نوبت اول کنکور 1403

اخبار

تشریح تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری نوبت اول کنکور 1403

تشریح تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری نوبت اول کنکور 1403

تشریح تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری نوبت اول کنکور 1403

اخبار

تعداد سوالات و زمان پاسخگویی نوبت اول کنکور 1403

تعداد سوالات و زمان پاسخگویی نوبت اول کنکور 1403

تعداد سوالات و زمان پاسخگویی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد