زیرصد سنجش

منابع کنکور دانشگاه فرهنگیان | دین و زندگی به کنکور بازگشت

منابع کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان 1403
منابع کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان 1403

با اعلام منابع کنکور دانشگاه فرهنگیان، مشخص شد که علی‌رغم حذف دروس عمومی از کنکور، درس دین و زندگی به عنوان یکی از منابع آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان به دفترچه سوالات آزمون بازگشته است.

چندی پیش رییس سازمان سنجش آموزش کشور در یک نشست خبری، اعلام کرد که آزمون ورود به دانشگاه فرهنگیان از این پس به صورت مجزا و در قالب یک آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو-معلم برگزار می شود.

در زمان ثبت نام آزمون سراسری 1403 نیز شاهد بودیم که ثبت نام برای کنکور دانشگاه فرهنگیان به صورت مستقل انجام شد. در همین راستا جزییات شرایط و مواد امتحانی و منابع کنکور فرهنگیان 1403 اعلام شد.

کنکور فرهنگیان به صورت دو مرحله ای برگزار می شود؛ مرحله نخست آن که یک آزمون کتبی سراسری است، همزمان با نوبت اول کنکور سراسری 1403 در اردیبهش ماه سال آینده برگزار می شود. و نوبت دوم ارزیابی تکمیلی است که در آن دسته از افرادی که در آزمون کتبی قبول اعلام می شوند، مجاز به شرکت در مرحله ارزیابی می باشند.

ارزیابی تکمیلی شامل مصاحبه، گزینش و احراز صلاحیت های شغلی به عنوان معلم می باشد و نفراتی که در این مرحله نیز پذیرفته شوند، به عنوان دانشجو-معلم در یکی از پردیس های دانشاه فرهنگیان یا ترببیت دبیر رجایی شهر می توانند ثبت نام کنند.

منابع کنکور فرهنگیان 1403

آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان همچون کنکور سراسری در هر 5 گروه ازمایشی برگزار می شود و متقاضیان در زمان ثبت نام باید یکی از 5 گروه ریاضی، تجربی، انسانی، هنر یا زبان های خارجی را به عنو.ان گروه آزمایشی خود انتخاب نمایند.

آزمون کتبی پذیرش دانشجو-معلم در مرحله نخست هم به نوبه خود شامل دو بخش است: بخش اول سوالات تستی بر اساس دروس اختصاصی گروه آزمایشی انتخابی داوطلب و بخش دوم سوالات چهار گزینه ای با دو عنوان آزمونی «هوش و استعداد معلمی» و «تعلیم و تربیت اسلامی» که به منظور احراز شایستگی های معلمی متقاضیان برگزار می شود.

منابع کنکور فرهنگیان برای بخش اول آزمون کتبی متناسب با رشته انتخابی داوطلبان تعیین می شود. یعنی بر اساس گروه آزمایشی که داوطلب در زمان ثبت نام انتخاب کرده است، مواد آزمون دقیقا مشابه با کنکور سراسری همان گروه آزمایشی تعیین می شود و ضرایب این دروس در کنکور دانشگاه فرهنگیان نیز دقیقا مشابه کنکور سراسری است.

اما در بخش دوم آزمون کتبی، ضریب درس «هوش و استعداد معلمی» برابر 3 اعلام شده و برای این درس منبعی معرفی یا پیشنهاد نشده است. در واقع هدف از طرح سوالات این درس سنجش توانایی های ذهنی، قدرت درک و تحیلی و استدلال داوطلبان است و دانش اکتسابی آنها در اثر مطالعه و یادگیری مباحث درسی ملاک سنجش نمی باشد.

ضریب درس «تعلیم و تربیت اسلامی» نیز برای کنکور فرهنگیان 1403 برابر 2 می باشد و منابع اعلام شده برای طرح سوالات این درس در آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان کتاب های دین و زندگی پایه دهم و یازدهم هستند که متناسب با رشته آزمونی سوالات و مباحث انتصابی آن متفاوت می باشد.

متقاضیان شرکت در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو-معلم در رشته ریاضی، تجربی، فنی و حرفه‌ای و کار و دانش باید از بخش دوم کتاب دین و زندگی 1 و از ابتدای درس هشتم تا پایان درس دوازدهم و بخش دوم کتاب دین و زندگی 2 و از ابتدای درس یازدهم تا پایان درس دوازدهم را مطالعه نمایند.

و متقاضیان کنکور دانشگاه فرهنگیان که در گروه علوم انسانی شرکت می کنند نیز باید بخش دوم کتاب دین و زندگی دهم اختصاصی رشته انسانی یعنی از درس نهم تا چهاردهم و همچنین بخش دوم کتاب دین و زندگی یازدهم اختصاصی رشته انسانی یعنی از درس شانزدهم تا هجدهم را مطالعه کنند.

نتیجه گیری

بر اساس توضیحات ارائه شده، منابع کنکور دانشگاه فرهنگیان 1403، شامل 2 بخش دروس اختصاصی و بخش سوالات شایستگی می باشد. بخش دروس اختصاصی آزمون سوالات علمی و متناسب با گروه آزمایشی داوطلبان می باشد و بخش سوالات شایستگی شامل سوالات هوش و استعداد معلمی و سوالات مبحث تعلیم و تربیت اسلامی می باشد.

در نحوه تعیین تراز آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان، 50 درصد نمره تراز بر اساس نمره سوابق تحصیلی محاسبه می شود، 25 درصد نمره تراز بر اساس نمره کسب شده در کنکور دانشگاه فرهنگیان تعیین می شود و 25 درصد نهایی نیز در مرحله ارزیابی و گزینش امتیاز دهی می گردد.

برای محاسبه 25 درصد آزمون کتبی، 15 درصد بر اساس درصدهای اکتسابی از سوالات دروس اختصاصی و 10 درصد نیز شامل سوالات بخش شایستگی خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب بلاگ

اخبار

تحلیل سوالات کنکور تجربی 1403 نوبت اول

تحلیل سوالات کنکور تجربی 1403 نوبت اول

تحلیل سوالات کنکور تجربی 1403 نوبت اول

اخبار

کنکور فرهنگیان مجددا برگزار می شود

کنکور فرهنگیان مجددا برگزار می شود | حدود 60 داوطلب در سیل گرفتار شدند

کنکور فرهنگیان برای داوطلبان گرفتار در سیل مجددا برگزار می شود

اخبار

دفترچه سوالات نوبت اول کنکور 1403 منشر شد

دفترچه سوالات نوبت اول کنکور 1403 منشر شد

دفترچه سوالات نوبت اول کنکور 1403 منشر شد

اخبار

نوبت اول کنکور 1403

نوبت اول کنکور 1403 | گزارش فرآیند برگزاری، آمار و رخدادهای احتمالی

گزارش جامع فرآیند برگزاری نوبت اول کنکور 1403

اخبار

تشریح تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری نوبت اول کنکور 1403

تشریح تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری نوبت اول کنکور 1403

تشریح تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری نوبت اول کنکور 1403

اخبار

تعداد سوالات و زمان پاسخگویی نوبت اول کنکور 1403

تعداد سوالات و زمان پاسخگویی نوبت اول کنکور 1403

تعداد سوالات و زمان پاسخگویی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد