زیرصد سنجش

ظرفیت پزشکی کنکور 1402 و کلافه پیچیده ای دیگر!

سرانجام ظرفیت پزشکی
سرانجام ظرفیت پزشکی کنکور 1402

میزان محبوبیت رشته های پزشکی و دندانپزشکی بر هیچکس پوشیده نیست. اما میزان ظرفیت پزشکی در کنکور هر سال با پیچیدگی های زیادی همراه است. در کنکور امسال علاوه بر تغییر میزان ظرفیت، میزان تعهد و افزایش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز افزوده شده است.

در سال های اخیر رشته پزشکی و دندانپزشکی از بیشترین میزان استقبال میان داوطلبان کنکور برخوردار بوده اند. در آزمون سراسری امسال برای ورود به دانشگاه ها، از میان بیش از یک میلیون متقاضی، نزدیک به 490 هزار داوطلب در کنکور تجربی شرکت کرده اند.

از سوی دیگر تغییرات صورت گرفته در کنکور امسال بسیار چشمگیر بود. بعد از مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی که منجر به حذف دروس عمومی از کنکور، برگزاری دو نوبت آزمون و تاثیر قطعی سوابق تحصیلی به میزان 40 درصد شد، حال شاهد مصوبه جدید تغییرات در پذیرش رشته پزشکی هستیم.

بر اساس این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، میزان تعهدات برای رشته های علوم پزشکی بر اساس قانون عدالت آموزشی افزایش یافت. همچنین الزام شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش حدود ۲۰ درصدی ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی برای سال دوم اجرای ظرفیت مصوب شورا، از دیگر مصوبات این شوراست.

ظرفیت رشته پزشکی در کنکور 1402

همانطور که گفته شد امسال کنکور در نوبت برگزار شد. در نوبت اول (دی‌ماه 1401) بیش از 450 هزر داوطلب و در نوبت دوم (تیرماه 1402) حدود 485 هزار داوطلب در گروه تجربی شرکت کردند.

بر اساس اطلاعات مندرج در دفترچه راهنمای انتخاب رشته که از سوی سازمان سنجش منتشر شده، ظرفیت پذیرش کلیه رشته های گروه تجربی 58 هزار و 774 نفر است که از این میان 11 هزار و 101 نفر ظرفیت رشته پزشکی و 2 هزار و 60 نفر نیز ظرفیت دندانپزشکی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ظرفیت دوره های روزانه رشته های پزشکی و دندانپزشکی در مقایسه با قبل تغییر چشمگیری نداشته است و در برخی واحدهای علوم پزشکی تعداد محدودی تغییر ظرفیت داشته اند. ظرفیت کدرشته‌محل های شهریه‌پرداز دانشگاه های دولتی و دانشگاه آزاد نیز کاهش داشته است.

بر اساس ماده واحده افزایش ظرفیت پزشکی در مقطع عمومی، که در سال 1401 اعلام شد «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالیِ تحت نظارت آن وزارت برای رشته پزشکی در مقطع عمومی از سال ۱۴۰۱ به مدت حداقل چهار سال، در هر سال ۲۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یابد.»

از زمان اجرای این مصوبه، وزارت بهداشت بارها به مسئله عدم اجرای تعهدات نهادهای مسئول همچون سازمان های اداری و استخدامی و برنامه و بودجه اشاره کرد مبنی بر اینکه این نهادها بودجه و نیروی لازم برای هیات علمی و تامین اعتبارات زیر ساخت های لازم برای آموزش و تربیت دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی را تامین نکرده اند.

مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی علاوه بر افزایش دو برابری ظرفیت رشته پزشکی و دندانپزشکی، مسئله تعهدات خدمت پس از اتمام دوره تحصیل این رشته مورد توجه قرار گرفته است.

در این باره گفته شده است «پذیرفته شدگان این کد رشته محل‌ها، به مدت یک و نیم برابر مدت تحصیل، در مناطق محروم و کم برخوردار مورد نظر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی دارای تعهد خدمت هستند و در صورت عدم نیاز دانشگاه یاد شده در هر محلی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعیین کند، خدمت کنند.»

این تعهدات قابل خرید و جابجایی نیست و دانشگاه های علوم پزشکی، ملزم به اخذ تعهد خدمت محضری از پذیرفته‌شدگان در زمان ثبت نام، مبنی بر انجام تعهدات خدمت می باشند.

ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته پزشکی چقدر است؟

بنابراین مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مقرر شده است ظرفیت پزشکی از سال 1401، هر سال به میزان 20 درصد افزایش یاد و این رویه تا سال 1404 ادامه خواهد داشت و در پایان سال 1404 ظرفیت پزشکی حدودا دو برابر خواهد شد.

این در حالی است که پیش از تصویب این مصوبه و همچنین پس از تصویب و ابلاغ آن در سال 1401، وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی با آن مخالفت داشته اند.

بر این اساس برای ظرفیت رشته پزشکی در کنکور امسال با 1920 نفر افزایش در مقایسه با ظرفیت سال پیش (افزایش 20 درصدی) تعداد 11 هزار و 520 دانشجوی پزشکی جدیدالورود خواهیم داشت.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب بلاگ

اخبار

کارت ورود به جلسه امتحانات نهایی

اطلاعیه کارت امتحانات نهایی خرداد 1403

دانش آموزانی که موفق به دریافت کارت امتحانات نهایی خود نشده اند، می توانند با ارائه کارت شناسایی معتبر و عکس دار در جلسه آزمون حاضر شوند

اخبار

کنکور تشریحی تستی

کنکور تشریحی تستی می شود | کنکور از تستی رقابتی به ترکیبی تسلطی تبدیل می شود

کنکور از تستی رقابتی به تشریحی تسلطی تبدیل می شود

اخبار

سازمان ملی سنجش و ارزشیابی کیفیت آموزشی

سازمان ملی سنجش و ارزشیابی کیفیت آموزش کشور چه وظایفی بر عهده دارد؟

اهداف تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی کیفیت آموزشی کشور

اخبار

زمان اعلام نتایج کنکور فرهنگیان و انتشار نمرات خام نوبت اول کنکور 1403

زمان اعلام نتایج کنکور فرهنگیان و انتشار نمرات خام نوبت اول کنکور 1403 مشخص شد

زمان اعلام نتایج کنکور فرهنگیان و انتشار نمرات خام نوبت اول کنکور 1403 مشخص شد.

اخبار

ثبت نام ترمیم نمره پشت کنکوری ها

ثبت نام ترمیم نمره پشت کنکوری ها | جزییات شرایط و هزینه ثبت نام

زمان، جزییات و هزینه ثبت نام ترمیم نمره پشت کنکوری ها اعلام شد

اخبار

ثبت نام ترمیم نمره و معدل برای متقاضیان کنکور 1403 آغاز شد

ثبت نام ترمیم نمره و معدل برای متقاضیان کنکور 1403 آغاز شد

ثبت نام ترمیم نمره و معدل برای متقاضیان کنکور 1403 آغاز شد