زیرصد سنجش

ظرفیت رشته پزشکی در کنکور 1402 کاهش یافت!

ظرفیت رشته پزشکی در کنکور 1402
با اعلام معاون وزارت بهداشت، ظرفیت رشته پزشکی در کنکور 1402 کاهش یافت!

معاونت وزارت بهداشت، از کاهش ظرفیت رشته پزشکی در کنکور 1402 خبر داد. دکتر ابوالفضل باقری راد با اشاره به موضوع رعایت میزان پذیرش در رشته های پزشکی و دندانپزشکی و نظر و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ظرفیت پذیرش در رشته پزشکی کنکور امسال به 11 هزار و 250 نفر کاهش یافته است و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص فصل الخطاب وزارت بهداشت است.

باقری فرد در ادامه افزود: در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی جداولی مربوط به تعداد افزایش تعداد نفرات پذیرفته شده و تعداد نهایی ظرفیت پذیرش در پزشکی و دندانپزشکی اعلام شده است.

وی در خصوص تعداد نفرات پذیرفته شده در کنکور سال قبل گفت: در کنکور سال گذشته باید 9 هزار و 600 نفر در رشته پزشکی پذیرش می‌کردیم که این تعداد بعد از اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور 1401 به ۱۰ هزار و ۲۶۲ نفر رسید.

وی در خصوص علت این موضوع گفت: دلیل این امر از سوی سازمان سنجش این‌گونه اعلام شد که به دلیل محدودیت‌هایی که دارند و با توجه به اینکه نمره‌های برخی داوطلبان مشابه است، نمی‌توانند افراد را جدا کنند. بنابراین وزارت بهداشت بیشتر از ظرفیت اعلامی در پزشکی پذیرش داشته است.

باقری فرد در رابطه با رشته دندانپزشکی نیز اینگونه توضیح داد: در دندانپزشکی هم طبق جدول مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی میزان افزایش ظرفیت موظفی وزارت بهداشت در رشته دندانپزشکی در پایان سال ۱۴۰۲ که هنوز نتایج کنکور آن اعلام نشده، تعداد ۲ هزار و ۲۱۹ نفر است. این در حالی است که ما تنها در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲ هزار و ۲۵۹ نفر دانشجوی دندانپزشکی پذیرفتیم و وزارت بهداشت در اعمال قانون جلوتر عمل کرده است.

کاهش ظرفیت رشته پزشکی در کنکور 1402 طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی

معاون وزارت بهداشت تصریح کرد: امسال نیز وزارت بهداشت به شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان سنجش اعلام کرده است که مصوبه شورا فصل الخطاب است و کاهش تعداد پذیرش در رشته پزشکی به ۱۱ هزار و ۵۲۰ نفر در دستور کار ما خواهد بود. لازم به توضیح است که کمتر از این تعداد پذیرش قطعاً صورت نخواهد گرفت اما پذیرش بیشتر از این تعداد هم در توان وزارت بهداشت نیست.

باقری فرد در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، فقط وزارت بهداشت موظف به اجرای این مصوبه نیست و سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی هم وظایفی در این خصوص دارند، که متأسفانه تاکنون اعتباری برای تأمین زیرساخت‌های پذیرش دانشجویان جدید به وزارت بهداشت پرداخت نشده است.

وی افزود: امسال هم سازمان سنجش باید طوری برنامه ریزی کند که تعداد نهایی پذیرش براساس مصوبه شورا در وزارت بهداشت پذیرش شود. میزان پذیرش قطعاً کمتر نخواهد بود اما پذیرش بیشتر از ظرفیت اعلامی در توان وزارت بهداشت نیست.

حال باید دید این کاهش ظرفیت رشته پزشکی در کنکور 1402 بعد از اعلام نتایج نهایی کنکور امسال به چه صورت اجرا می شود و در نهایت چه تعداد دانشجوی پزشکی به دانشگاه های کشور راه می یابند.

منبع: خبرگزاری مهر

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب بلاگ

اخبار

کارت ورود به جلسه امتحانات نهایی

اطلاعیه کارت امتحانات نهایی خرداد 1403

دانش آموزانی که موفق به دریافت کارت امتحانات نهایی خود نشده اند، می توانند با ارائه کارت شناسایی معتبر و عکس دار در جلسه آزمون حاضر شوند

اخبار

کنکور تشریحی تستی

کنکور تشریحی تستی می شود | کنکور از تستی رقابتی به ترکیبی تسلطی تبدیل می شود

کنکور از تستی رقابتی به تشریحی تسلطی تبدیل می شود

اخبار

سازمان ملی سنجش و ارزشیابی کیفیت آموزشی

سازمان ملی سنجش و ارزشیابی کیفیت آموزش کشور چه وظایفی بر عهده دارد؟

اهداف تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی کیفیت آموزشی کشور

اخبار

زمان اعلام نتایج کنکور فرهنگیان و انتشار نمرات خام نوبت اول کنکور 1403

زمان اعلام نتایج کنکور فرهنگیان و انتشار نمرات خام نوبت اول کنکور 1403 مشخص شد

زمان اعلام نتایج کنکور فرهنگیان و انتشار نمرات خام نوبت اول کنکور 1403 مشخص شد.

اخبار

ثبت نام ترمیم نمره پشت کنکوری ها

ثبت نام ترمیم نمره پشت کنکوری ها | جزییات شرایط و هزینه ثبت نام

زمان، جزییات و هزینه ثبت نام ترمیم نمره پشت کنکوری ها اعلام شد

اخبار

ثبت نام ترمیم نمره و معدل برای متقاضیان کنکور 1403 آغاز شد

ثبت نام ترمیم نمره و معدل برای متقاضیان کنکور 1403 آغاز شد

ثبت نام ترمیم نمره و معدل برای متقاضیان کنکور 1403 آغاز شد