زیرصد سنجش

تعیین تکلیف کنکور 1403 تا پایان شهریور امسال

تعیین تکلیف کنکور 1403 تا پایان شهریور
تکلیف کنکور 1403 تا پایان شهریور امسال مشخص می شود.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور، دوشنبه شب با حضور در یک برنامه تلویزیونی، از تعیین تکلیف کنکور 1403 تا پایان شهریور 1402 خبر داد. در این برنامه تلویزیونی که به بررسی مسائل گوناگون در رابطه با آزمون سراسری پرداخته شد، عبدالرسول پورعباس رییس سازمان سنجش آموزش کشور و علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل 90 به تشریح موضوعات و چالش های اخیر در رابطه با کنکور پرداختند.

ورود داوطلبان مشکوک به تقلب در کنکور به دانشگاه

خضریان در رابطه با حواشی به وجود آمده در رابطه با خبر ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته ای پزشکی و مهندسی برخی از داوطلبان دوره های گذشته که تقلب در کنکور آنها محرز شده بود گفت: کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی محلی برای طرح شکایات مردمی است. در اوایل سال 1400 تعدادی دانشجو و یک فردی که در آستانه اتمام تحصیل بود، شکایتی را مطرح کردند که سازمان سنجش آموزش کشور آنها را به عنوان داوطلب شبهه دار فراخوانده و گفته باید دوباره آزمون بدهند.

گروه حقوقی کمیسیون به بررسی این موضوع پرداخت. در طی بررسی این موضوع رییس پیشین سازمان سنجش در جلسه کمیسیون حاضر شد و به توضیح در این باره پرداخت. در طی روند بررسی متوجه شدیم که براساس ساز و کار غلط سازمان سنجش، با وجود شبهه دار بودن نتیجه آزمون، به داوطلب اجازه ثبت نام در دانشگاه داده می شود و چنانچه تقلب وی در هر مرحله ای اثبات و محرز شود از ادامه تحصیل وی جلوگیری می شود.

این یک مغایرت در اجرای ماده 11 قانون رسیدیگی به تخلفات و جرایم آزمون های سراسری بود. چرا که در این ماده این افراد داوطلب نامیده می شدند، در صورتی که آنها دیگر داوطلب نبودند و دانشجو شده بودند.

در همین رابطه پورعباس توضیح داد: مجلس شورای اسلامی به دلیل تقلب گسترده در کنکور سال 1384، قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم آزمون های سراسری را تصویب کرد. روند تقلب نیز بعد از آن تا سال 1388 سیر نزولی داشت. ولی بعد از آن با روش های مختلف میزان تقلب نیز افزایش یافت.

رییس سازمان سنجش در ادامه افزود: در ابتدای دولت سیزدهم ما در سازمان متوجه این موضوع شدیم که مدیران سنجش در دولت قبل در روزهای پایانی کار خود حدود 1700 تا 2700 داوطلب کنکورهای 1397 تا 1400 را به عنوان داوطلب شبهه دار اعلام کرده و از آنها می خواهد تا در آزمون مجدد شرکت کنند.

ما در همان زمان هیات بدوی تجدیدنظر را متقاعد کردیم تا یک کارگروه 5 نفره برای بررسی این پرونده ها تشکیل دهد.

در طی بررسی پرونده ها متوجه شدیم که تعداد زیادی از این افراد که به عنوان شبهه دار معرفی شدند، بر مبنای گزارشات مردمی برایشان تشکیل پرونده شده بود و بیش از 100 ادعا بدون سند تشخیص داده شد و از سایر افراد برای آزمون مجدد دعوت به عمل آمد. بیش از 1000 نفر در آزمون مجدد شرکت کردند و تنها 17 نفر شرایط را احراز کردند و تبرئه شدند.

پورعباس با اشاره به اقدامات و برنامه ریزی های سازمان سنجش آموزش کشور به منظور پیشگری هرچه بیشتر از تقلب و برگزاری کنکور در فضایی امن و سالم، گفت: در سال 1401 بعد از مصوبه شورای امنیت کشور در رابطه با امنیت آزمون های سراسری، شورایی تحت عنوان شورای حفاظت از آزمون تشکیل شد و شبکه های تقلب را منحل کردیم.

در همین سال 857 دستگاه الکترونیکی تقلب کشف کردیم و 1045 داوطلب شبهه دار شناسایی شدند که طی 3 نوبت تا دی ماه آزمون مجدد از آنها گرفته و وضعیت آنها مشخص شد.

تعیین تکلیف کنکور 1403 تا پایان شهریور امسال

رییس سازمان سنجش در بخش دیگری از سخنان خود به تعیین تکلیف کنکور 1403 و جزییات برگزاری آن اشاره کرد و گفت: تکلیف کنکور 1403 تا 31 شهریور 1402 مشخص می شود. 

پورعباس افزود: شورای سنجش و پذیرش دانشجو وظیفه تعیین راهبردهای اصلی برگزاری کنکور سراسری را بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برعهده دارد. این شورا باید تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ همه تغییرات برای آزمون ۱۴۰۳ را تعیین کند و سازمان سنجش نیز طی اطلاعیه‌ای این تغییرات را اعلام خواهد کرد.

وی در رابطه با تکلیف برگزاری و تغییرات احتمالی در کنکور 1403 گفت: به طور کلی تغییرات عمده ای در آزمون سال آینده نخواهیم داشت؛ آزمون در دو نوبت و برای دروس تخصصی برگزار می‌شود. دروس عمومی از سوابق تحصیلی دانش‌آموزان کسب خواهد شد و بودجه‌بندی سوالات نیز مانند سال جاری و بیشتر محتوایی است.

بر اساس مصوبه شورا که مبنای اقدام سازمان سنجش است، تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری قطعی است. در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ این تاثیر ۴۰ درصد بود و بتدریج افزایش می‌یابد. اگر ‌آموزش و پررورش بتواند سوابق تحصیلی را در سه پایه متوسطه دوم ایجاد کند، می‌توان کنکور را کنار گذاشت و سوابق تحصیلی را جایگزین کرد. امروز هم ۸۵ درصد ظرفیت‌ها بر اساس سوابق تحصیلی و رقابت بر سر ۱۵ درصد ظرفیت‌ها، رشته‌ها و دانشگاه‌های خاص است.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب بلاگ

اخبار

کارت ورود به جلسه امتحانات نهایی

اطلاعیه کارت امتحانات نهایی خرداد 1403

دانش آموزانی که موفق به دریافت کارت امتحانات نهایی خود نشده اند، می توانند با ارائه کارت شناسایی معتبر و عکس دار در جلسه آزمون حاضر شوند

اخبار

کنکور تشریحی تستی

کنکور تشریحی تستی می شود | کنکور از تستی رقابتی به ترکیبی تسلطی تبدیل می شود

کنکور از تستی رقابتی به تشریحی تسلطی تبدیل می شود

اخبار

سازمان ملی سنجش و ارزشیابی کیفیت آموزشی

سازمان ملی سنجش و ارزشیابی کیفیت آموزش کشور چه وظایفی بر عهده دارد؟

اهداف تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی کیفیت آموزشی کشور

اخبار

زمان اعلام نتایج کنکور فرهنگیان و انتشار نمرات خام نوبت اول کنکور 1403

زمان اعلام نتایج کنکور فرهنگیان و انتشار نمرات خام نوبت اول کنکور 1403 مشخص شد

زمان اعلام نتایج کنکور فرهنگیان و انتشار نمرات خام نوبت اول کنکور 1403 مشخص شد.

اخبار

ثبت نام ترمیم نمره پشت کنکوری ها

ثبت نام ترمیم نمره پشت کنکوری ها | جزییات شرایط و هزینه ثبت نام

زمان، جزییات و هزینه ثبت نام ترمیم نمره پشت کنکوری ها اعلام شد

اخبار

ثبت نام ترمیم نمره و معدل برای متقاضیان کنکور 1403 آغاز شد

ثبت نام ترمیم نمره و معدل برای متقاضیان کنکور 1403 آغاز شد

ثبت نام ترمیم نمره و معدل برای متقاضیان کنکور 1403 آغاز شد