زیرصد سنجش

سهم دروس عمومی در سوابق تحصیلی کنکور 1402

جزییـات سهـم دروس عمـومی
جزییات سهم دروس عمومی در سوابق تحصیلی کنکور

با توجه به قانون جدید سنجش و پذیرش دانشجو که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و در کنکور 1402 برای اولین بار به اجرا در آمد، سهم دروس عمومی به طور کل در سوابق تحصیلی کنکور 1402 لحاظ شده و این دروس از دفترچه سوالات کنکور حذف شده اند.

در واقع آزمون کنکور صرفا از دروس تخصصی طرح می شود و پس از اعلام نتایج امتحانات نهایی خردادماخ، معدل تراز داوطلبان از سوی آموزش و پرورش به سازمان سنجش ارسال می شود.

سازمان سنجش نیز این نمرات تراز شده را با درصدها و نمرات کسب شده داوطلب در کنکور تراز کرده و نمره و رتبه کل در کنکور را اعلام می کند.

براساس این مصوبه سوابق تحصیلی در کنکور امسال با 40 درصد تاثیر قطعی سهم دارند که این سوابق بر مبنای نمرات و معدل امتحانات کتبی دروس تخصصی و عمومی پایه دوازدهم تراز می شوند.

طبق مصوبه شورای عای انقلاب فرهنگی، سوابق تحصیلی کنکور امسال و کنکور 1403 تنها براساس نمرات نهایی پایه دوازدهم تعیین می شوند؛ اما در سال های بعد به تدریج نمرات دروس پایه یازدهم و دهم نیز در این نمرات سهیم خواهند بود.

سهم دروس عمومی در سوابق تحصیلی

سابقه تحصیلی در واقع همان میانگین نمرات دروس عمومی و تخصصی هر رشته در دوره دوم متوسطه نظام 6-3-3 یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی در نظام آموزشی گذشته، با احتساب ضریب هر درس است.

در آزمون سال 1402 تاثیر سابقه تحصیلی 40 درصد قطعی با احتساب معدل دروس نهایی پایه دوازدهم است. در سال 1403 این تاثیر به عدد 50 درصد می رسد و همچنان ملاک سوابق تحصیلی دروس امتحان نهایی پایه دوازدهم است.

ضرایب سوابق تحصیلی دیپلم نظام ترمی واحدی، سالی واحدی و 6-3-3

برای کنکور 1404 تاثیر سوابق تحصیلی به 60 درصد خواهد رسید و ملاک عمل، نمرات کسب شده دروس عمومی و اختصاصی در امتحانات نهایی پایه یازدهم و دوازدهم است.

از کنکور 1405 به بعد، تاثیر سوابق تحصیلی 60 درصد قطعی می ماند اما به ملاک تعیین سوابق، نمرات دروس پایه دهم نیز اضافه خواهد شد.

سهم دروس عمومی در سوابق تحصیلی کنکور تا پیشاز این مصوبه حداکثر 12 تا 17 درصد بوده است، اما بر اساس مصوبه اخیر ایت تاثیر تقریبا 2 برابر شده است.

گرچه دروس عمومی از دفترچه سوالات کنکور حذف شده اند، اما نمرات دروس عمومی در امتحانات نهایی به طور مستقیم و در قالب سوابق تحصیلی در تراز کل کنکور سراسری سهیم هستند.

امسال از 40 درصد سهم قطعی سوابق تحصیلی در کنکور، 26 درصد به دروس عمومی پایه دوازدهم اختصاص یافته است. و طی سال های آینده با افزایش سهم سوابق تحصیلی، میزان تایر دروس عمومی هم افزایش خواهد یافت.

 

 

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب بلاگ

اخبار

کارت ورود به جلسه امتحانات نهایی

اطلاعیه کارت امتحانات نهایی خرداد 1403

دانش آموزانی که موفق به دریافت کارت امتحانات نهایی خود نشده اند، می توانند با ارائه کارت شناسایی معتبر و عکس دار در جلسه آزمون حاضر شوند

اخبار

کنکور تشریحی تستی

کنکور تشریحی تستی می شود | کنکور از تستی رقابتی به ترکیبی تسلطی تبدیل می شود

کنکور از تستی رقابتی به تشریحی تسلطی تبدیل می شود

اخبار

سازمان ملی سنجش و ارزشیابی کیفیت آموزشی

سازمان ملی سنجش و ارزشیابی کیفیت آموزش کشور چه وظایفی بر عهده دارد؟

اهداف تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی کیفیت آموزشی کشور

اخبار

زمان اعلام نتایج کنکور فرهنگیان و انتشار نمرات خام نوبت اول کنکور 1403

زمان اعلام نتایج کنکور فرهنگیان و انتشار نمرات خام نوبت اول کنکور 1403 مشخص شد

زمان اعلام نتایج کنکور فرهنگیان و انتشار نمرات خام نوبت اول کنکور 1403 مشخص شد.

اخبار

ثبت نام ترمیم نمره پشت کنکوری ها

ثبت نام ترمیم نمره پشت کنکوری ها | جزییات شرایط و هزینه ثبت نام

زمان، جزییات و هزینه ثبت نام ترمیم نمره پشت کنکوری ها اعلام شد

اخبار

ثبت نام ترمیم نمره و معدل برای متقاضیان کنکور 1403 آغاز شد

ثبت نام ترمیم نمره و معدل برای متقاضیان کنکور 1403 آغاز شد

ثبت نام ترمیم نمره و معدل برای متقاضیان کنکور 1403 آغاز شد