زیرصد سنجش

موفقیت در امتحان نهایی با 5 اصل کاربردی

موفقیت درامتحان نهایی

سال های پیش موفقیت در امتحان نهایی تنها دغدغه دانش آموزان پایه دوازدهم بود؛ اما بعد از اجرای مصوبه کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعمال قطعی و مستقیم سهم سوابق تحصیلی هر سه پایه دوره دوم متوسطه در نتیجه نهایی کنکور، دانش آموزان پایه دهم و یازدهم نیز وارد گردونه رقابت در امتحانات نهایی شده اند.

معمولا روال هر ساله به این صورت بوده است که دانش آموزان ممتاز مدارس، در کنکور نیز نتیجه بهتری می گرفته اند؛ این دسته از دانش آموزان چه در امتحانات داخلی و چه در امتحانات نهایی همواره نمرات خوبی کسب می کنند؛ و حال ممکن است این سوال پیش آید که بی ن این دسته از دانش آموزان و سایرین چه تفاوت هایی وجود دارد که در هر آزمونی می توانند بهترین نتایج را به دست آورند؟

برای پاسخ به این سوال، با بررسی تجربیات افراد موفق، به یک دسته بندی جامع از 5 اصل کاربردی برای تنظیم برنامه ای جامع که منتهی به موفقیت در امتحان نهایی شده رسیدهایم که این قواعد را با شما به اشتراک می گذاریم.

راهکارهای موفقیت درامتحان نهایی

عنوان امتحان همیشه القا کننده یک نگرانی و دلواپسی در دانش آموزان هر پایه ای است؛ در عین حال زمانی که این امتحان شکل سراسری و عنوان نهایی به خود می گیرد، ضریب استرس در دانش آموزان را نیز افزایش می دهد.

موفقیت در امتحان نهایی از نظر بسیاری از دانش آموزان گرفتن نمره 20 است؛ که البته نظر درستی هم محسوب می شود؛ در واقع 20 گرفتن از امتحان نهایی خواسته اکثر دانش آموزان است که باید برای رسیدن به آن برنامه ریزی مناسبی بر اساس استانداردهای آموزشی داشته اشند.

شاید در نگاه اول این استاندارها و راهکارها ساده و پیش پا افتاده به نظر برسند، اما اجرای دقیق و مستمر آنها شاید تنها راه رسیدن به نتیجه مطلوب باشد.

  • برنامه ریزی جامع 

از اهمیت و تاثیرگذاری برنامه ریزی مطالعاتی در هر مقطع تحصیلی، در زنگ های پیشین مشاوره، بارها صحبت کرده ایم و مطمئنا اهمیت این امر بر هیچکس پوشیده نیست.

اولین و یکی از مهم ترین اقداماتی که برای موفقیت در امتحان نهایی باید انجام دهید، داشتن یک برنامه ریزی جامع و استاندارد است. در هر مقطع زمانی که تصمیم به آغاز مطالعه متمرکز گرفتید، ابتدا برای خود یک برنامه با تمام جزییات زمانی، مبحثی و موضوعی طراحی کنید. در این برنامه تمام فعالیت های روزانه، اعم از درسی، غیردرسی و حتی استراحت خود را مشخص کنید و برنامه را به گونه ای ایجاد کنید که از اجرای آن اطمینان کامل داشته باشید.

تمام وظایف خود را در این برنامه به صورت شفاف مشخص کنید، آن ها دسته بندی و اولویت بندی نمایید و مطابق اولویت تعیین شده هر کدام را انجام دهید.

  • خلاصه نویسی 

خلاصه نویسی یک مهارت مهم است. همزمان با مطالعه هر درس و مبحثی باید بتوانید تشخیص دهید که کدام مباحث نیازمند تاکید و مرور مجدد هستند، سپس آن مباحث را ه صورت نمودار، جدول، تصویر یا هر روش کاربردی دیگری که در مقاله خلاصه نویسی آموزش داده ایم، به صورت دسته بندی و خلاصه نویسی در آورید.

این خلاصه برداری های در زمان های نزدیک به امتحانات، به ویژه شب امتحان، بهترین منبع مطالعاتی محسوب می شوند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که موفقیت در امتحان نهایی مستلزم مطالعه دقیق مباحث درسی در بلند مدت، تهیه نکات کلیدی به صورت خلاصه نویسی شده و مرور این موارد در نزدیک امتحان است.

  • مرور منظم مطالب

حجم مطالب درسی در هر پایه تحصیلی به نسبت زیاد است؛ مطمئنا یک دور مطالعه، برای تسلط بر تمامی مباحث کافی نیست. از همین رو مرور منظم و مستمر مطالب را به عنوان یکی از شاه کلیدهای موفقیت دانش آموزان در امتحانات می توانیم در نظر داشته باشیم.

برنامه مرور مباحث باید به صورت مستمر و در فاصله های زمانی کوتاه باشد؛ بهترین منبع مطالعاتی در زمان های مرور نیز همان جزوات خلاصه نویسی شده ای است که در فرصت های مطالعه اصلی تهیه کرده اید.

  • حل مثال، تمرین و نمونه سوالات متنوع

امتحان نهایی به صورت کشوری برگزار می شود؛ سوالات مستقیما از سوی مرکز ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش طراحی و ارائه می شود و بر این اساس نوع سوالات برای تمام دانش آموزان جدید است.

بهترین راهکار برای ارتقا و افزایش میزان مهارت و تسلط بر پاسخگویی به سوالات، بررسی مثال ها تمرینات کتاب درسی و حل چندباره نمونه سوالات متنوع امتحانی است. در این صورت ذهن دانش آموزان با انواع شیوه های طرح سوال آشنا می شود و در جلسه امتحان با مشاهده سوالاتی متفاوت از سوالات امتحانی معلم های خود دچار چالش نخواهند شد.

  • تهیه منابع آموزشی استاندارد و جامع

درست است که سوالات امتحانات نهایی بر اساس کتاب های درسی طرح می شوند، اما تجربه نشان داده که تسلط بر کتاب های درسی به تنهایی نمی تواند منتر به کسب نمره 20 و موفقیت در امتحان نهایی شود.

از همین رو تهیه و آموزش کامل به کمک منابع آموزشی استاندارد می تواند انتخاب عاقلانه ای برای یادگیری کامل و تسلط قطعی بر مباحث دروس مختلف باشد.

سخن پایانی

کسب نمرات و معدل بالا به منزله موفقیت در امتحان نهایی است؛ کسب نمرات بالاتر در این امتحانات، منجر به افزایش امتیاز سابقه تحصیلی و در نتیجه افزایش شانس کسب نتیجه بهتر در کنکور خواهد شد.

از همین رو توصیه می شود حتما برای کسب نمره 20 در هر درس امتحان نهایی بیشترین تلاش خود را انجام دهید و موفقیت در این امتحانات را جز مهم ترین برنامه های خود تا پایان امتحانات قرار دهید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب