زیرصد سنجش

روش مطالعه شیمی دهم | چگونه شیمی دهم را تقویت کنیم؟

روش مطالعه شیمی دهم

شناخت بهترین روش مطالعه شیمی دهم و به کارگیری آن توسط دانش آموزان، باعث می شود تا یاد بگیریم که چگونه شیمی دهم را تقویت کنیم.

می دانید که درس شیمی یکی از دروس تخصصی و موثر برای رشته های ریاضی و تجربی است که از پایه دهم همراه دانش آموزان است. یکی از مهم ترین ویژگی های درس شیمی ارتباط و پیوستگی مطالب آن در طول سه سال دبیرستان است، به گونه ای که فهم و یادگیری هر مبحثی، مستلزم تسلط بر مباحث قبلی است.

 از آنجایی که شروع مباحث شیمی دوره دبیرستان از پایه دهم آغاز می شود و مفاهیم پایه و تعاریف اصلی مباحث این درس در این پایه ارائه می شود، از همین رو انتخاب بهترین روش های مطالعه شیمی دهم به منظور تقویت پایه علممی در این درس بسیار ضروری است.

برای مثال یکی از مهم ترین مباحث شیمی کنکور، استکیومتری است و همانطور که گفته شد، اصول پایه و مفاهیم اصلی آن در کتاب شیمی 1 ارائه می شود.

شیمی برای دانش آموزان رشته تجربی یکی از دروس حیاتی با ضریب 9 در کنکور است و برای دانش آموزان رشته ریاضی به عنوان یک سکوی پرتاب مطمئن در کنکور به حساب می آید. از همین رو در این نوشته سعی خواهیم داشت تا بهترین شیوه های مطالعه و یادگیری شیمی در پایه دهم را ارائه نماییم.

بهترین روش مطالعه شیمی دهم

شیمی یک علم کاربردی و مفهومی است. یادگیری مفاهیم این دانش، با حفظ کردن نتیجه نخواهد داد. برای آنکه مباحث شیمی دهم را در خود تقویت کنید، باید در ابتدا اصولی را رعایت کنید و در ادامه بر اساس روش مطالعه شیمی دهم که به هر شکل انتخاب کرده اید، یک برنامه ریزی مطالعاتی دقیق و کارآمد تنظیم و اجرا نمایید.

اصول اولیه برای شروع مطالعه شیمی دهم عبارتند از:

  • اصول اولیه شیمی را بشناسید
  • پایه ریاضیات خود را تقویت کنید
  • تعاریف را با دقت مطالعه کنید
  • مفاهیم را حفظ نکنید، بلکه با دقت یاد بگیرید
  • دفترچه‌ی خلاصه نویسی شیمی داشته باشید
  • شرایط مطالعه شیمی را برای خود جذاب کنید (برای مثال از خودکارهای رنگی برای جزوه نویسی استفاده کنید)
  • به کتاب درسی خود اهمیت دهید
  • منابع کمک آموزشی جامع برای تدریس شیمی دهم استفاده کنید

شیمی، آنجایی که در روزمره‌ی انسان ها کاربرد دارد شیرین و ساده است؛ اما زمانی که به عنوان یک درس، آن هم برای اولین بار، مواجه می شوید، می تواند شما را با چالش های جدی مواجه کند.

ارتباط برخی از مباحث آن با درس فیزیک، یا سهم و کاربرد موثر محاسبات ریاضی در بررسی و حل مسائل شیمی می تواند دانش آموزان پایه دهم را کمی با مشکل مواجه کند؛ اما به کار گیری روش مناسب و اصولی مطالعه شیمی دهم می تواند به راحتی این چالش ها را کنترل کرده و فهم شیمی را برای دانش آموزان راحت تر و حتی شیرین و لذت‌بخش کند.

روش های اصولی و تاثیرگذار در مطالعه و تقویت شیمی دهم عبارتند از:

  • مباحث درسی را پیش‌خوانی کنید

یکی از تکنیک های موثر و اصولی برای تسلط قطعی بر مباحث هر درسی، پیش خوانی است. برای شیمی دهم استفاده از این عمل به طور جدی توصیه می شود. اینکه پیش از شروع تدریس استاد، ذهن شما آمادگی نسبی داشته باشد و بدانید با چه مباحثی قرار است مواجه شوید. در این صورت قدرت یادگیری شما به طرز چشم‌گیری افزایش خواهد یافت.

  • به فعالیت ها و آزمایش ها توجه کنید

در کتاب درسی برای فهم بهتر هر مبحث، تعدادی آزمایش و فعالیت ارائه شده است؛ بسیاری از مفاهیم مهم و اصلی در همین فعالیت ها و آزمایش ها  مورد بررسی قرار می گیرند و توجه به آنها می تواند در فهم دقیق و کامل این مباحث تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

سعی کنید آزمایش ها را حتما انجام دهید تا با لمس و حس مستقیم موضوع آن آزمایش به درک دقیقی از آن دست یابید.

  • مطالب را با روزمرگی‌ها تطبیق دهید

شیمی علم زندگی است؛ هر مطلبی که در شیمی می آموزید، جایی از زندی از آن استفاده کرده‌اید؛ با مطابقت دادن مفاهیم به امور زندگی می توانید ذهنیت کاربردی از آن مطلب به دست آورید و برقراری ارتباط ذهنی با آن مبحث برایتان راحت تر خواهد شد.

  • روابط را دسته بندی کنید

بخش اصلی و سخت شیمی، مسائل و سوالات محاسباتی آن است. البته بسیاری از مطالب مربوط به مسائل، با فهم درست و درک کامل مفاهیم تثبیت می شود، اما بخش روابط محاسباتی نیازمند یک برنامه اصولی است. برای این منظور، روابط را به همراه نکات آنها دسته بندی کنید و در دفتر خلاصه نویسی خود یادداشت کنید.

  • از منابع آموزشی استاندارد استفاده کنید

برای یادگیری کامل شیمی دهم و به کارگیری بهترین روش مطالعه شیمی دهم، حتما از منابع کمک آموزشی جامع و استاندارد استفاده کنید. برای این منظور منابعی را انتخاب کنید که مطالب را به صورت مفهومی و تشریحی آموزش داده است.

  • تمرین و تکرار کنید

فرآیند یادگیری و تقویت درس شیمی دهم، بدون مرور و تکرار به درستی انجام نخواهد شد. حتما از آن روش های مطالعه شیمی دهم استفاده کنید که حل تمرینات متعدد و متنوع جز چارچوب اصلی آن در نظر گرفته شده است.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب