زیرصد سنجش

کنکور دانشگاه فرهنگیان | جزییات ثبت نام و پذیرش دانشگاه فرهنگیان سال 1403

کنکور دانشگاه فرهنگیان 1403
شرایط سنی و جزییات ثبت نام کنکور دانشگاه فرهنگیان سال 1403

در سال های اخیر استقبال داوطبان کنکور برای ورود به دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت معلم افزایش بسیار زیادی داشته است. همین مسئله مسئولان را بر آن داشته است تا کنکور دانشگاه فرهنگیان 1403 را به صورت مجزا برگزار نماید.

جزییات ثبت نام آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان سال 1403، شرایط سنی برای شرکت در آزمون اختصاصی پردیس های دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و نحوه پذیرش دانشجویان در دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور 1403 قید شده است.

در این نوشته به بررسی مهم ترین شرایط عمومی و اختصاصی برای شرکت در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم می پردازیم.

تا کنکور 1402 پذیرش دانشجو – معلم ها از طریق کنکور سراسری صورت می گرفت؛ بدین صورت که متقاضیان ورود به دانشگاه های تربیت معلم، هنگام ثبت نام آزمون سراسری، گزینه علاقه مندی به شرکت در دانشگاه فرهنگیان را انتخاب می کردند و پس از شرکت در گروه آزمایشی خود و در صورتی که مجاز به انتخاب رشته های دانشگاه فرهنگیان می شدند، می توانستند در میان 150 رشته انتخابی خود، گزینه های موردنظر از رشته های دانشگاه فرهنگیان را نیز انتخاب نمایند.

نتایج اولیه انتخاب رشته‌های این دانشگاه، چند برابر ظرفیت مورد نیاز اعلام و افراد پذیرفته شده به منظور طی کردن مراحل گزینش و بررسی طلاحیت های عمومی و تخصصی معرفی می شدند.

اما در کنکور 1403 این پروسه دستخوش تغییرات چشمگیری شده که در ادامه به بررسی این تغییرات می پردازیم.

کنکور دانشگاه فرهنگیان سال 1403

ثبت نام برای نوبت اول کنکور 1403 از روز یکشنبه آغاز شده است. همزمان با آغاز فرآیند ثبت نام در کنکور 1403، ثبت نام برای آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان نیز در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور آغاز شده است.

پذیرش در پردیس های دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از طریق یک آزمون اختصاصی مجزا صورت می گیرد. ثبت نام برای آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم، همزمان با ثبت نام نوبت اول کنکور 1403 انجام می شود.

داوطلبان کنکور 1403 در زمان ثبت نام می توانند نوع آزمون خود را «متقاضی شرکت در آزمون سراسری و همچنین آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم هستم» انتخاب نمایند. برای این منظور داوطلب به ملزم به خرید 2 کارت اعتباری سریال ثبت نام می باشد.

در صورت انتخاب این گزینه در هنگام ثبت نام، چنانچه داوطلب در کنکور اختصاصی پذیرش دانشجو-معلم پذیرفته نشود، امکان انتخاب سایر رشته ها و دانشگاه ها برای وی محفوظ است. اما چانچه در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم پذیرفته شود، مجاز به انتخاب رشته سایر دانشگاه ها نخواهد بود، مگر اینکه در مهلت مقرر از انتخاب رشته برای دانشگاه فرهنگیان انصراف دهد.

اما چنانچه داوطلب در زمان ثبت نام نوع آزمون خود را «فقط متقاضی شرکت در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم هستم.» انتخاب نماید، در صورت قبولی و یا عدم پذیرش در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم، مجاز به انتخاب رشته سایر دانشگاه ها نمی باشد.

نکته مهمی در برگزاری آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم باید در نظر داشته باشید این است که کنکور سراسری 1403 در دو نوبت برگزار می شود و نوبت اول آن روزهای 7 و 8 اردیبهشت ماه می باشد. اما کنکور دانشگاه فرهنگیان 1403 تنها در یک نوبت و آن هم در نوبت اردیبهشت ماه 1403 برگزار می گردد.

اعلام نتایج کنکور دانشگاه فرهنگیان 1403

نتایج آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان 1403 پیش  از انتخاب رشته کنکور سراسری اعلام می شود. در واقع برای داوطلبان آزمون اختصاصی دانشجو-معلم کارنامه اولیه تحت عنوان کارنامه ملاک عمل برای انتخاب رشته آزمون سراسری ارائه نمی شود.

پس از اعلام نتایج نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم دانشگاه فرهنگیان، به داوطلبان مهلت چند روزه داده می شود تا در صورت انصراف از انتخاب دانشگاه تربیت معلم، با اعلام انصراف خود، امکان انتخاب رشته برای کنکور سراسری را از دست ندهند.

این افراد باید در مهلت تعیین شده، درخواست انصراف خود را پیش از صدور کارنامه اولیه کنکور، به آموزش و پرورش اعلام نمایند.

نکته بعدی در برگزاری و پذیرش کنکور دانشگاه فرهنگیان سال 1403 نحوه نمره‌دهی آزمون است. در آزمون ورودی دانشگاه فرهنگیان، سهم سوابق تحصیلی همانند کنکور سراسری 50 درصد است، همچنین یک سهم 25 درصدی نیز تعیین شده که به آزمون ارزشیابی صلاحیت‌های معلمی در قالب آزمایش، مصاحبه و گزینش اختصاص می یابد.

در واقع تنها 25 درصد نمره قبولی به آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم اختصاص می یابد. 50 درصد سهم سوابق تحصیلی است و 25 درصد نیز پس از اعلام نتایج اولیه و بر اساس نتایج مصاحبه ها و گزینش ها تعیین می شود.

شرایط سنی شرکت در کنکور دانشگاه فرهنگیان

چندی پیش دیوان عدالت اداری شرط سنی برای شرکت در آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان را همانند آزمون های استخدامی 40 سال اعلام کرده بود، اما وزارت آموزش و پرورش با این امر مخالفت کرده و معتقد است برای تربیت یک معلم کارآمد ضروری است تا افراد با یک محدودیت سنی خاص وارد دانشگاه فرهنگیان شوند.

این امر با مخالفت جدید دیوان عدالت اداری مواجه شده و شرط سنی تعیین شده از سوی آموزش و پرورش برای شرکت در کنکور دانشگاه فرهنگیان را ابطال کرد.

با این وجود وزارت آموزش و پرورش همچنان در پی اجرای شرط محدودیت سنی برای ورود به دانشگاه فرهنگیان است. آموزش و پرورش معتقد است شرط سنی برای ورود به دانشگاه فرهنگیان نباید بیش از 24 سال باشد، چرا که معلم با 30 سال سابقه کار معلمی، با رسیدن به سن 50 سال دیگر توانایی لازم برای انجام وظایف دبیری را ندارد.

با وجود تاکید دیوان عدالت اداری بر اجرای قانون مصوب و مسئول دانستن آموزش و پرورش در صورت عدم اجرای آن، محدودیت شرایط سنی برای ثبت نام در کنکور دانشگاه فرهنگیان سال 1403 همچنان در دفترچه ثبت نام این آزمون قید شده است.

به روز رسانی خبر (10 آذر 402)

اطلاعیه اصلاحات دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور 1403 و آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان

روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور با انتشار اطلاعیه ای اصلاحات دفترچه راهنمای ثبت نام در کنکور 1403 و آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان را اعلام کرد.

متن کامل اطلاعیه به شرح زیر می باشد:

پیرو انتشار دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری و آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در دانشگاه فرهنگیان سال 1403 و اطلاعیه تاریخ ۱۴۰۲/۹/۵، ضمن اعلام اصلاحات دفترچه راهنمای یاد شده «به شرح ذیل این اطلاعیه»، به اطلاع می‌رساند متقاضیان ثبت‌نام و شرکت در آزمون می‌توانند در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنما و فراهم نمودن مدارک و اطلاعات مورد نیاز ثبت‌نام تا پایان روز شنبه به تاریخ ۱۴۰۲/۹/۱۱ به درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org مراجعه و نسبت به ثبت‌نام در آزمون مذکور اقدام کنند.
ضمناً آن دسته از داوطلبانی که قبلاً نسبت به ثبت‌نام اقدام کرده‌اند، می‌توانند در صورت تمایل تا تاریخ فوق، نسبت به مشاهده و ویرایش اطلاعات ثبت‌نامی خود اقدام کنند.

موارد اصلاحی مربوط به دفترچه راهنمای ثبت‌نام:
1) بخش «2-2» شرایط و ضوابط آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در دانشگاه فرهنگیان مندرج در صفحه 21 دفترچه راهنمای ثبت‌نام:
الف) مواد امتحانی و ضرایب دفترچه ویژه آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم صرفاً شامل دو مادهٔ امتحانی زیر است:
1- “هوش و استعداد معلمی” با ضریب 3
2- “تعلیم و تربیت اسلامی” با ضریب 2
عنوان منابع درسی و مطالعاتی برای دو ماده امتحانی فوق بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش تا تاریخ ۱۴۰۲/۹/۲۰ اعلام خواهد شد.
لازم به توضیح است ماده امتحانی “فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی” از دفترچه ویژه آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در دانشگاه فرهنگیان، حذف شد.
ب) شرط معدل از ضوابط پذیرش دانشجو – معلم در دانشگاه فرهنگیان حذف شد.


منبع : خبرآنلاین

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب بلاگ

اخبار

ثبت نام ترمیم نمره پشت کنکوری ها

ثبت نام ترمیم نمره پشت کنکوری ها | جزییات شرایط و هزینه ثبت نام

زمان، جزییات و هزینه ثبت نام ترمیم نمره پشت کنکوری ها اعلام شد

اخبار

ثبت نام ترمیم نمره و معدل برای متقاضیان کنکور 1403 آغاز شد

ثبت نام ترمیم نمره و معدل برای متقاضیان کنکور 1403 آغاز شد

ثبت نام ترمیم نمره و معدل برای متقاضیان کنکور 1403 آغاز شد

اخبار

مهلت تایید سوابق تحصیلی تمدید شد

مهلت تایید سوابق تحصیلی تمدید شد

مهلت تایید سوابق تحصیلی تمدید شد

اخبار

لو رفتن سوالات کنکور 1403 نوبت اول

لو رفتن سوالات کنکور 1403 نوبت اول | آیا سوالات کنکور امسال لو رفت؟

بررسی اخبار لو رفتن سوالات کنکور 1403 در نوبت اول

اخبار

برگزاری مجدد نوبت اول کنکور 1403

برگزاری مجدد نوبت اول کنکور 1403 در 21 اردیبهشت

برگزاری مجدد نوبت اول کنکور 1403 در 21 اردیبهشت

اخبار

پاسخنامه و کلید اولیه سوالات کنکور 1403

انتشار پاسخنامه نوبت اول کنکور 1403 | کلید سوالات کنکور سه شنبه منتشر می شود

پاسخنامه و کلید اولیه سوالات کنکور 1403 روز سه شنبه منتشر خواهد شد