زیرصد سنجش

طرح اصلاحیه کنکور مجلس و تقابل مجدد مجلس و شورا

اخبار کنکور 1402
طرح اصلاحیه کنکور مجلس و تقابل مجدد مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی

به گزارش واحد خبر زیر 100 سنجش، طرح یک فوریتی اصلاحیه قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی یا همان طرح کنکور مجلس شورای اسلامی، 18 اردیبهشت‌ماه در نشست کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری و با حضور رئیس سازمان سنجش، معاون وزیر آموزش و پرورش و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رضا حاجی‌پور سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در رابطه با این طرح گفت: این طرح، در واقع اصلاح قانون سال 92 مجلس بوده و در آن اشاره شده که میزان تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری با پیشنهاد آموزش و پرورش، توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین شود، همچنین شورا مکلف است میزان تاثیر قطعی سوابق تحصیلی را قبل از شروع سال تحصیلی دانشگاه‌ها به اطلاع عموم برساند.

احمدحسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به این مصوبه گفت:‌ مصوبه کمیسیون آموزش درباره کنکور به آزمون امسال نمی‌رسد و در صورت تصویب در صحن مجلس و تأیید شورای نگهبان از کنکور سراسری 1403 اجرا خواهد شد.

فلاحی تصریح کرد:‌ در مصوبه کمیسیون، برگزاری دومرحله‌ای کنکور پذیرفته شده و به تصویب رسیده و تأثیر معدل بر کنکور نیز مثبت تلقی شده است. بر اساس مصوبه کمیسیون آموزش درباره نحوه برگزاری کنکور تأثیر معدل در کنکور 25 درصد خواهد بود.

زیر 100 سنجش

احمد نادری عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز، با غیرقانونی خواندن مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاکید کرد: آموزش و پرورش زیرساخت لازم برای تحقق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ندارد و بر همین مبنا تصمیم داریم تا ضمن تصویب قانون از کانال قانونی خود یعنی مجلس شورای اسلامی، ایرادات آن را برطرف کنیم.

مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی چیست؟

براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، کنکور ۲ بار در سال برگزار می‌شود و در آزمون سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط سوابق تحصیلی سال دوازدهم با تاثیر قطعی درنظر گرفته می‌شود و در کنکور سال ۱۴۰۴ معدل سال یازدهم نیز اضافه می‌شود و در کنکور سال ۱۴۰۵ سوابق تحصیلی سال دهم هم اضافه خواهد شد.

با این مصوبه، سنجش داوطلبان برای ورود به دانشگاه به دو بخش تقسیم می‌شود که یک بخش مربوط به سوابق تحصیلی و یک بخش مربوط به کنکور است. تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۲ صرفا ۴۰ درصد خواهد بود و در سال ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد تاثیر قطعی می‌رسد و در سال ۱۴۰۵ به ۶۰ درصد تاثیر قطعی خواهد رسید.

طرح اصلاحیه کنکور مجلس چه مواردی را اصلاح می کند؟

طرح یک فوریتی اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی یا کنکور که در کمیسیون آموزش مجلس تصویبه شده است، تاکید دارد که هر گونه تصمیم گیری درباره معدل و نحوه اجرای کنکور باید در شورای سنجش و پذیرش بررسی شود و این شورا طبق مصوبه مجلس قانونی است.

یکی از موارد مطرح شده درباره طرح اصلاح قانون کنکور کمیسیون آموزش، غیرقانونی دانستن ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به بحث کنکور متاخر از مجلس است و تاکید بر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی حق قانون‌گذاری ندارد.

حال باید دید چالش و تقابل جدید مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی به چه نتیجه ای خواهد رسید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب بلاگ

اخبار

دفترچه سوالات نوبت اول کنکور 1403 منشر شد

دفترچه سوالات نوبت اول کنکور 1403 منشر شد

دفترچه سوالات نوبت اول کنکور 1403 منشر شد

اخبار

نوبت اول کنکور 1403

نوبت اول کنکور 1403 | گزارش فرآیند برگزاری، آمار و رخدادهای احتمالی

گزارش جامع فرآیند برگزاری نوبت اول کنکور 1403

اخبار

تشریح تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری نوبت اول کنکور 1403

تشریح تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری نوبت اول کنکور 1403

تشریح تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری نوبت اول کنکور 1403

اخبار

تعداد سوالات و زمان پاسخگویی نوبت اول کنکور 1403

تعداد سوالات و زمان پاسخگویی نوبت اول کنکور 1403

تعداد سوالات و زمان پاسخگویی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

اخبار

تحلیل آمار شرکت کنندگان نوبت اول کنکور 1403

تحلیل آمار شرکت کنندگان نوبت اول کنکور 1403

اخبار

جزییات پذیرش آزمون دانشگاه فرهنگیان

جزییات پذیرش آزمون دانشگاه فرهنگیان | فرآیند برگزاری و نحوه پذیرش دانشجو-معلم

جزییات پذیرش آزمون دانشگاه فرهنگیان