زیرصد سنجش

اعمال ضرایب سوابق تحصیلی و ضرایب دروس در کنکور 1403

اعمال ضرایب سوابق تحصیلی
اعمال ضرایب سوابق تحصیلی و ضرایب دروس در کنکور 1403

دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش دانشجو جزییات پذیرش متقاضیان ورود به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، ضرایب دروس در کنکور و نحوه اعمال نمره سوابق تحصیلی برای انواع دیپلم ها در کنکور 1403 را اعلام کرد.

پس از صدور رای مخالفت شورای نگهبان درباره طرح اطلاحیه قانون سنجش و پذیرش، سازمان سنجش با انتشار اطلاعیه ای جزییات شیوه برگزاری کنکور 1403 را اعلام کرد. پس از آن دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در رابطه با نحوه پذیرش منقاضیان ورود به آموزش عالی سال تحصیلی 1403-1404 مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام به انتشار اطلاعیه کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، پذیرش متقاضیان و داوطلبان کنکور، بر اساس «قانون سنجش و پذیرش دانشجو» مصوبه جلسه شماره 843 شورای عالی انقلاب فرهنگی که در تاریخ 15 تیر 1400 تصویب و در تاریخ 5 مردادماه 1400 برای اجرا ابلاغ شد، برگزار می شود.

نکات اجرایی اطلاعیه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در رابطه با کنکور 1403

  • عناوین و ضرایب دروس سوابق تحصیلی دیپلم نظام ۳-۳-۶ و دیپلم و پیش‌دانشگاهی نظام سالی واحدی برای پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ از طریق آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ به ترتیب مطابق جداول پیوست است.
  • طبق ماده یک مصوبه مذکور سوابق تحصیلی، شامل نمرات دروس عمومی و تخصصی دوره دوم متوسطه (پایه دوازدهم) در نظام آموزشی ۶-۳-۳ و دیپلم و پیش‌دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی هر رشته تحصیلی دوره متوسطه است، که امتحانات آن به طور استاندارد و کیفی توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری و نهایی در سنوات مختلف مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شده باشد.
  • نمره کل سوابق تحصیلی براساس نمرات امتحان خرداد ماه پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌های آزمایشی اصلی ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی در کنکور ۱۴۰۳ به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی سهیم است.
  • میزان تأثیر سوابق تحصیلی برای فارغ التحصیلان نظام سالی – واحدی در این گروه‌ها، معدل دیپلم با ۳۷.۵ درصد تأثیر قطعی و معدل پیش‌دانشگاهی نظام سالی – واحدی با سهم ۱۲.۵ درصد تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی (در مجموع دیپلم و پیش‌دانشگاهی ۵۰ درصد) در نتیجه کنکور سهیم می باشند.
  • سهم نمره کل کنکور که شامل دروس تخصصی است ۵۰ درصد می باشد.
  • نمره‌کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی کنکور ۱۴۰۳ به میزان ۲۸ درصد با تأثیر قطعی سهیم است.
  • سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی-واحدی در گروه های هنر و زبان های خارجی با ۲۱ درصد با تأثیر قطعی و سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی-واحدی ۷ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی (در مجموع دیپلم و پیش‌دانشگاهی ۲۸ درصد) سهم دارند.
  • نمره‌کل سوابق تحصیلی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ فقط شامل دروس عمومی است.
  • سهم نمره کل آزمون اختصاصی در کنکور گروه های هنر و زبان های خارجی ۷۲ درصد است.
  • آن دسته از داوطلبانی که در گروه آزمایشی انتخابی خود فاقد سوابق تحصیلی کامل هستند – اعم از دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان شاخه‌های نظری، فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش در تمام نظام‌های آموزش و پرورش و طلاب حوزه‌های علمیه – لازم است تا نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی دروس عمومی و اختصاصی در گروه انتخابی خود، بر اساس برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.
  • چنانچه داوطلبان فاقد سوابق تحصیلی نسبت به ایجاد این سوابق در هریک از دروس عمومی و اختصاصی اقدام نکنند، نمره خام آن درس که سابقه تحصیلی ندارد، صفر لحاظ و سپس تراز می‌شود.

جدول ضرایب دروس سوابق تحصیلی در گروه های آزمایشی کنکور 1403 را اینجا مشاهده نمایید

مشروح اطلاعیه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در رابطه با شیوه برگزاری و ضرایب دروس در کنکور 1403 را اینجا بخوانید

  • برای داوطلبانی که سابقه تحصیلی ناقص دارند و یا کلاً سابقه تحصیلی ندارند، سهم نمره کل سابقه تحصیلی قابل جایگزینی با نمره‌کل آزمون اختصاصی نیست. تراز هر یک از دروس سوابق تحصیلی به صورت مجزا در هر درس، دیپلم و سال انجام می‌شود.
  • نمرات خام مربوط به دو نوبت کنکور (آزمون اختصاصی) سال ۱۴۰۳ از طریق سامانه جامع آزمون سراسری سازمان سنجش آموزش کشور به داوطلبان اطلاع‌رسانی می‌شود.

  • اگر گروه آزمایشی نوبت‌های معتبر که داوطلب در آن ها شرکت کرده است یکسان باشد (نوبت‌های اول و دوم سال ۱۴۰۳ و نوبت‌های اول و دوم سال ۱۴۰۲ در صورتی که داوطلب در جلسه آزمون آن‌ها حاضر بوده است)، بیشترین نمره‌کل آزمون اختصاصی بین حداکثر ۴ نمره کل آزمون اختصاصی، با سهم ۵۰ درصد در نمره‌کل نهایی لحاظ و در کارنامه نهایی که ملاک انتخاب رشته است، اطلاع‌رسانی می‌شود.

  • نمره‌کل نهایی حاصل از ۵۰ درصد نمره‌کل سابقه تحصیلی مربوط به گروه آزمایشی درخواستی و ۵۰ درصد بیشترین نمره‌کل آزمون اختصاصی گروه آزمایشی درخواستی است.

  • ملاک علمی برای پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در سال ۱۴۰۳، نمره کل نهایی مربوط به سال ۱۴۰۳ است (با توجه به تغییر ضرایب و میزان تأثیر سابقه تحصیلی در سال ۱۴۰۳، نمره کل نهایی داوطلبان حاضر در جلسه آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ برای پذیرش در سال ۱۴۰۳ تغییر می‌کند).

  • رتبه در سهمیه و رتبه کشوری بر اساس نمره کل نهایی ساخته می‌شود.

ضرایب دروس تخصصی در کنکور 1403 به تفکیک گروه های آزمایشی

در ادامه اطلاعیه منتشر شده در رابطه با نحوه اعمال ضرایب سوابق تحصیلی و ضرایب دروس در کنکور 1403، ضریب هریک از دروس تخصصی در گروه های پنجگانه به شرح زیر می باشد:

  • ضریب دروس تخصصی گروه علوم ریاضی و فنی
  1. ریاضی باضریب ۱۲
  2. فیزیک با ضریب ۹
  3. شیمی با ضریب ۷
  • ضریب دروس تخصصی گروه علوم تجربی
  1. زمین شناسی با ضریب ۱
  2. ریاضی با ضریب ۷
  3. زیست شناسی با ضریب ۱۲
  4. فیزیک با ضریب ۷
  5. شیمی با ضریب ۹
  • ضریب دروس تخصصی گروه علوم انسانی
  1. ریاضی با ضریب ۶
  2. اقتصاد با ضریب ۲
  3. زبان و ادبیات فارسی (تخصصی) با ضریب ۸
  4. زبان عربی (تخصصی) با ضریب ۵
  5. تاریخ و جغرافیا با ضریب ۵
  6. علوم اجتماعی با ضریب ۵
  7. فلسفه و منطق با ضریب ۵
  8. روانشناسی با ضریب ۲
  • ضریب دروس تخصصی گروه هنر
  1. درک عمومی هنر با ضریب ۱۲
    درک عمومی ریاضی-فیزیک با ضریب ۵
    خلاقیت تصویری و تجسمی با ضریب ۳
  • ضریب دروس تخصصی گروه زبان های خارجی
  1. زبان تخصصی با ضریب ۱

نکات مهم:

  • در رشته‌های دارای آزمون عملی، نمره آزمون عملی به عنوان درس تخصصی با ضریب ۱۲ در نمره کل آزمون اختصاصی برای پذیرش رشته‌های مرتبط با آن رشته محاسبه خواهد شد.

  • ضریب آزمون درس بهیاری برای دیپلم‌های بهیاری که در گروه علوم تجربی برای ورود به رشته‌های «پرستاری»، «اتاق عمل» و «هوشبری» شرکت می‌کنند ۱۲ است.

منبع خر: خبرگزاری مهر

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب بلاگ

اخبار

دریافت کارت نوبت دوم کنکور 1403

دریافت کارت نوبت دوم کنکور 1403 + باجه های رفع نقص + زمان برگزاری کنکور

اطلاعیه دریافت کارت نوبت دوم کنکور 1403 به همراه اعلام باجه های رفع نقص و زمان برگزاری نوبت دوم آزمون سراسری 1403 منتشر شد

اخبار

تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور 1403

تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور 1403

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان البرز از تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور 1403 با ملاک نمرات پایه دوازدهم تاکید کرد

اخبار

زمان اعلام نتایج امتحانات نهایی 20 تیر

زمان اعلام نتایج امتحانات نهایی اعلام شد

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش و پرورش زمان اعلام نتایج امتحانات نهایی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم را 20 تیر ماه اعلام کرد.

اخبار

تراز کل کنکور نمره کل آزمون اختصاصی کنکور

تراز کل کنکور | نمره کل آزمون اختصاصی کنکور | تاثیر نمره سابقه تحصیلی بر تراز

تراز کل کنکور، نمره کل آزمون اختصاصی کنکور و تاثیر نمره سابقه تحصیلی در محاسبه تراز کل کنکور

اخبار

اسامی پذیرفته شدگان کنکور فرهنگیان و نمره کل نوبت اول کنکور سراسری اعلام شد

اسامی پذیرفته شدگان کنکور فرهنگیان و نمره کل نوبت اول کنکور سراسری اعلام شد

اسامی پذیرفته شدگان چند برابر ظرفیت کنکور پذیرش اختصاصی فرهنگیان و نمره کل نوبت اول کنکور سراسری 1403 اعلام شد

اخبار

روش تصحیح امتحان نهایی | پیچیدگی فرآیند تصحیح اوراق امتحان نهایی

روش تصحیح امتحان نهایی و پیچیدگی فرآیند تصحیح اوراق امتحان نهایی