زیرصد سنجش

جزییات ثبت نام پذیرفته شدگان کنکور 1402 در 48 دانشگاه علوم پزشکی

شرایط ثبت نام در دانشگاه های علوم پزشکی
شرایط ثبت نام در دانشگاه های علوم پزشکی | ورودی‌های جدید پزشکی و دندانپزشکی در ابتدای تحصیل باید تعهد محضری بدهند

نتایج نهایی کنکور 1402 و اسامی نفرات پذیرفته شده در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی – رشته های با آزمون و رشته های صرفا با سوابق تحصیلی – روز جمعه 14 مهر ماه منتشر شد. پس از آن و از روز دوشنبه 17 مهر دانشگاه و موسسات مختلف جزییات شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام دانشجویان جدیدالورود را اعلام کردند.

بر همین اساس دانشگاه های علوم پزشکی نیز ضمن اعلام شرایط و مدارک لازم به منظور ثبت نام پذیرفته شدگان ورودی 1402، برنامه زمانی ثبت نام در رشته های مختلف علوم پزشکی را اعلام کرده اند.

پذیرفته شدگان گروه های پزشکی ورودی جدید، علاوه بر مدارک معمول ثبت نام در دانشگاه، امسال موظف هستند تا در زمان ثبت نام و در بدو ورود به دانشگاه چندین فرم تعهد محضری را امضا کنند.

این الزام به امضای تعهد بیشتر برای دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی است. از جمله فرم هایی که از امسال جز مدارک اصلی ثبت نام در دانشگاه های علوم پزشکی قرار گرفته است، «فرم سند تعهد موضوع آئین نامه اجرایی ماده واحده افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در مقطع دکتری عمومی مصوب جلسه ۳۰ به تاریخ ۲۶ تیرماه ۱۴۰۱ شورای سنجش و پذیرش دانشجو» است.

امضای این فرم، فرد پذیرفته شده که با استفاده از سهمیه موضوع آیین نامه مذکور در یکی از دانشگاه های علوم پزشکی پذیرفته شده است، متعهد می گردد که در طول دوره تحصیل، صرفا در همان رشته، دانشگاه و مقطع تحصیلی تعیین شده ادامه تحصیل داده و دوره تحصیلی خود را در طول مدت معمول و مطابق مقررات با موفقیت به پایان برساند.

در بخش دیگری از تعهد، دانشجو متعهد می گردد پس از اتمام دوره تحصیل و دریافت مدرک فارغ التحصیلی، به منظور شروع دوره خدمت در مناطق محروم به میزان 1/5 برابر مدت تحصیل، مطابق موضوع آیین نامه اجرایی افزایش ظرفیت پزشکی، خود را به وزارت بهداشت معرفی کند.

 

در بخش دیگری از جزییات شرایط ثبت نام در دانشگاه های علوم پزشکی تاکید شده است که خرید یا جابه‌جایی تعهدات موضوع ایت آیین نامه ممنوع است و دانشجو در بدو ورود متعهد می شود که قوانین و مقررات موجود در رابطه با این ممنوعیت مطلع بوده و با علم بر این موضوع در محل تعیین شده خدمت خواهد کرد و در طی دوره انجام تعهد، اجازه فعالیت پزشکی در جایی غیر از محل تعیین شده را نخواهد داشت.

یکی دیگر از مواردی که در شرایط ثبت نام در دانشگاه های علوم پزشکی امده است این است که دانشجو متعهد می شود که تا پیش از گذراندن نیمی از دوران تعهد خدمت خود، اجازه ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی را نخواهد داشت. آن دسته از افراد که با رعایت موازین و مقررات، در میانه دوران خدمت خود، در دوره تخصص پذیرفته شوند، ملزم هستند پس از اتمام دوران تحصیل خود، ادامه خدمت را در محل تعهد انجام دهند. دوران تحصیل تخصص جز سنوات تعهد خدمت حساب نمی شود.

همچنین آن دسته از افرادی که با استفاده از سهمیه مناطق محروم موضوع قانون اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی سال 1401 ویژه داوطلبان 1402 در رشته پزشکی پذیرفته شده اند، باید تعهد بدهند در صورتی که با استفاده از سهمیه مناطق محروم (موضوع قانون برقراری عدالت آموزشی و اصلاحات بعدی آن) در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مورد نظر خود پذیرفته شده و با هزینه دولت تحصیل می‌کند، پس از اتمام دوره تحصیل، خود را به دانشگاه علوم پزشکی معرفی کرده و بر اساس ضوابط و مقررات مصوب، به میزان یک و نیم) برابر دوره تحصیلی بدون اعمال ضریب منطقه‌ای، در مناطق محروم استان مربوطه خدمت کنند.

شرایط انصراف در هر مرحله از تحصیل بعد از ثبت نام در دانشگاه های علوم پزشکی 

پس از ثبت نام دانشجویان پذیرفته شده بر اساس شرایط سهمیه پزشکی در دانشگاه، امکان انصراف در هیچ یکی از مقاطع وجود ندارد و در صورت رخ‌داد این موضوع، فرد باید جریمه ای برابر با 2/5 برابر کلیه هزینه هایی که از سوی وزارت بهداشت برای تحصیل وی صورت گرفته است و همچنین خسارات ناشی از عدم انجام خدمت مورد تعهد را به صورت یک‌جا و بدون قید و شرط به وزارت بهداشت بپردازد. موارد مشمول این تعهد عبارتند از:

  • فرد به هر دلیلی موفق به اتمام تحصیل خود نشود.
  • از ادامه تحصیل انصراف دهد.
  • بعد از پایان دوره به هر دلیل از انجام تعهد سر باز زند.
  • پس از اتمام دوره تحصیل در بازه زمانی تعیین شده، خود را به وزارت بهداشت معرفی نکند
  • فرد به محل تعیین شده از سوی دانشگاه یا وزارت بهداشت برای انجام طرح خدمت مراجعه نکند.
  • فردصلاحیت اشتغال به کار نداشته باشد.
  • فرد پس از شروع به کار به هر علتی از مؤسسه محل خدمت اخراج شده و یا ترک خدمت کند

بنابر مفاد تعهدنامه تشخیص وزارت بهداشت در رابطه با وقوع تخلف، کیفیت و کمیت و میزان هزینه‌ها و خسارات، قطعی و غیرقابل اعتراض است و موجب صدور اجراییه از طریق دفترخانه خواهد بود.

لازم به ذکر است اگر فرد تعهدات قانونی و قراردادی که سند آن را امضا می‌کند انجام ندهد نمی‌تواند دانشنامه و هر گونه مدرک تحصیلی دریافت کند.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب بلاگ

اخبار

کارت ورود به جلسه امتحانات نهایی

اطلاعیه کارت امتحانات نهایی خرداد 1403

دانش آموزانی که موفق به دریافت کارت امتحانات نهایی خود نشده اند، می توانند با ارائه کارت شناسایی معتبر و عکس دار در جلسه آزمون حاضر شوند

اخبار

کنکور تشریحی تستی

کنکور تشریحی تستی می شود | کنکور از تستی رقابتی به ترکیبی تسلطی تبدیل می شود

کنکور از تستی رقابتی به تشریحی تسلطی تبدیل می شود

اخبار

سازمان ملی سنجش و ارزشیابی کیفیت آموزشی

سازمان ملی سنجش و ارزشیابی کیفیت آموزش کشور چه وظایفی بر عهده دارد؟

اهداف تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی کیفیت آموزشی کشور

اخبار

زمان اعلام نتایج کنکور فرهنگیان و انتشار نمرات خام نوبت اول کنکور 1403

زمان اعلام نتایج کنکور فرهنگیان و انتشار نمرات خام نوبت اول کنکور 1403 مشخص شد

زمان اعلام نتایج کنکور فرهنگیان و انتشار نمرات خام نوبت اول کنکور 1403 مشخص شد.

اخبار

ثبت نام ترمیم نمره پشت کنکوری ها

ثبت نام ترمیم نمره پشت کنکوری ها | جزییات شرایط و هزینه ثبت نام

زمان، جزییات و هزینه ثبت نام ترمیم نمره پشت کنکوری ها اعلام شد

اخبار

ثبت نام ترمیم نمره و معدل برای متقاضیان کنکور 1403 آغاز شد

ثبت نام ترمیم نمره و معدل برای متقاضیان کنکور 1403 آغاز شد

ثبت نام ترمیم نمره و معدل برای متقاضیان کنکور 1403 آغاز شد