زیرصد سنجش

جزییات برگزاری امتحانات نهایی خرداد 1403

جزییات برگزاری امتحانات نهایی خرداد 1403
بررسی جزییات برگزاری امتحانات نهایی خرداد 1403

با توجه به بخشنامه جدید وزارت آموزش و پرورش، امتحانات نوبت دوم برای کلیه پایه های تحصیلی در دوره دوم متوسطه به صورت نهایی برگزار می شود. این بخشنامه در راستای فراهم شدم زیرساخت های لازم در جهت اجرای قانون جدید برگزاری کنکور سراسری صادر و اجرا می شود. در ادامه به بررسی جزییات برگزاری امتحانات نهایی خرداد 1403 خواهیم پرداخت.

براساس قانون جدید سنجش و پذیرش دانشجو، مصوب 1401 در شورای عالی انقلاب فرهنگی، سوابق تحصیلی در نتیجه نهایی کنکور تاثیر قطعی دارد و نحوه و میزان تاثیر آن به صورت زیر می باشد:

  • در کنکور 1403 به میزان 50 درصد، ملاک محاسبه سوابق تحصیلی، نمرات کسب شده در امتحان نهایی پایه دوازدهم
  • در کنکور 1404 به میزان 60 درصد، ملاک محاسبه سوابق تحصیلی، نمرات کسب شده در امتحان نهایی پایه یازدهم و دوازدهم
  • در کنکور 1405 و بعد از آن به میزان 60 درصد، ملاک محاسبه سوابق تحصیلی، نمرات کسب شده در امتحان نهایی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم

بنابراین و به منظور اجرای دقیق این قانون، امتحانات نهایی هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم از خرداد ماه 1403 به صورت نهایی برگزار می شود.

بررسی جزییات برگزاری امتحانات نهایی خرداد 1403

در سال های قبل ملاک تراز و رتبه داوطلبان کنکور، تنها درصدهای کسب شده در کنکور بود و سوابق تحصیلی صرفا تاثیر مثبت بر نتیجه آزمون داشت. اما با مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، سهم درصدهای کسب شده در کنکور و نمرات امتحانات نهایی در نتیجه پایانی کنکور به تقریبا به یک اندازه تاثیرگذار هستند.

بخشی از مفاد تصویب شده در قانون اخیر کنکور به شرح زیر می باشد:

شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن تأثیر معدل در گزینش داوطلبان کنکور از سال 1401 به‌طور قطعی اعمال شود.

این مصوبه پس از طرح و اصلاح مجدد در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی در نهایت در جلسه 863 این شورا در هفدهم خرداد 1401 به تصویب رسید.

بنابراین این مصوبه کنکور، شکل و شمایل پذیرش در دانشگاه‌ها به‌طور بی‌سابقه‌ای تغییر می‌کند، اما یکی از مهم‌ترین بندهای این مصوبه مربوط به بند 3 ماده 3 بود که در آن تاکید شد که سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پر متقاضی برای سال تحصیلی 1403-1402 در پایه دوازدهم به میزان 40 درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی 1404-1403 تنها پایه دوازدهم به میزان 50 درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ تنها پایه یازدهم و دوازدهم به میزان 60 درصد با تأثیر قطعی و برای سال تحصیلی 1406-1405 و بعد از آن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان 60 درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود.

بر همین اساس اعلام شد که امتحانات نوبت دوم سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم از خردادماه 1403 به صورت نهایی برگزار خواهد شد. در ادامه به بررسی جزییات برگزاری امتحانات نهایی خرداد 1403 می پردازیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در توضیح جزییات برگزاری امتحانات نهایی خردادماه 1403 به خبرنگاران توضیحاتی ارائه داده است که گزیده این توضیحات را در ادامه خواهید خواند:

  • امتحانات همه پایه‌های تحصیلی دوره متوسطه دوم در خرداد 1403 به‌صورت نهایی برگزار می‌شود.
  • دانش آموزان در پایه های تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم خود را برای شرکت در امتحانات نهایی آماده کنند.
  • دانش آموزانی که در خردادماه 1403 در امنحانات نهایی شرکت می کنند، در صورتی که داوطلب کنکور 1405 باشند، باید در سوابق تحصیلی خود نمرات هر سه پایه را داشته باشند.
  • ملاک محاسبه نمره کل سوابق تحصیلی نمرات کسب شده در امتحانات خرداد ماه است و امتحانات دی ماه و شهریورماه بر نمره سابقه تحصیلی تاثیر ندارند.
  • در کنکور 1404 ملاک نمره کل سوابق تحصیلی نمرات امتحان نهایی پایه های یازدهم و دوازدهم است و سهم آن در نتیجه کنکور 60 درصد قطعی است.

لازم به توضیح است که امتحانات نهایی از اواخز اردیبهشت ماه سال آینده آغاز می شود و به محض اعلام برنامه امتحانات نهایی از سوی وزارت آموزش و پرورش، واحد اخبار زیر 100 سنجش اطلاع رسانی را انجام خواهد داد.


منبع: خبرگزاری ایمنا

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب بلاگ

اخبار

ثبت نام ترمیم نمره پشت کنکوری ها

ثبت نام ترمیم نمره پشت کنکوری ها | جزییات شرایط و هزینه ثبت نام

زمان، جزییات و هزینه ثبت نام ترمیم نمره پشت کنکوری ها اعلام شد

اخبار

ثبت نام ترمیم نمره و معدل برای متقاضیان کنکور 1403 آغاز شد

ثبت نام ترمیم نمره و معدل برای متقاضیان کنکور 1403 آغاز شد

ثبت نام ترمیم نمره و معدل برای متقاضیان کنکور 1403 آغاز شد

اخبار

مهلت تایید سوابق تحصیلی تمدید شد

مهلت تایید سوابق تحصیلی تمدید شد

مهلت تایید سوابق تحصیلی تمدید شد

اخبار

لو رفتن سوالات کنکور 1403 نوبت اول

لو رفتن سوالات کنکور 1403 نوبت اول | آیا سوالات کنکور امسال لو رفت؟

بررسی اخبار لو رفتن سوالات کنکور 1403 در نوبت اول

اخبار

برگزاری مجدد نوبت اول کنکور 1403

برگزاری مجدد نوبت اول کنکور 1403 در 21 اردیبهشت

برگزاری مجدد نوبت اول کنکور 1403 در 21 اردیبهشت

اخبار

پاسخنامه و کلید اولیه سوالات کنکور 1403

انتشار پاسخنامه نوبت اول کنکور 1403 | کلید سوالات کنکور سه شنبه منتشر می شود

پاسخنامه و کلید اولیه سوالات کنکور 1403 روز سه شنبه منتشر خواهد شد