زیرصد سنجش

بررسی تاثیر قطعی معدل در کنکور در نشست مشترک مرکز پژوهش ها با دولت

بررسی تاثیر قطعی معدل در کنکور
بررسی تاثیر قطعی معدل در کنکور در نشست مشترک مرکز پژوهش ها با دولت

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در نشست مشترکی با مسئولان دولتی و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، به بررسی تاثیر قطعی معدل در کنکور پرداختند.

به گزارشش تسنیم، این نشست با عنوان «ارزیابی الگوی جدید آزمون سراسری از منظر عدالت و کیفیت آموزشی» در مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد.

در نشست بابک نگاهداری رئیس مرکز، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارتخانه آموزش و پرورش، اعضای هیئت علمی دانشگاهها، رئیس مرکز سنجش علوم پزشکی، نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی و کارشناسان مرکز حضور داشتند.

در این جلسه رییس مرکز پژوهش های مجلس، با اشاره به آسیب هایی که کنکور بر نظام تعلیم و تربیت داشته است، گفت: «کنکور سراسری به‌ گونه‌ای نظام تعلیم و تربیت ما را تحت تأثیر قرار داده است که دانش‌آموزان به جای توجه به برنامه‌های درسی رسمی، به فکر مهارت‌های تست زنی و قبولی در آزمون هستند.

از سوی دیگر خانواده‌ها برای عقب نماندن فرزندانشان از این رقابت هزینه‌های مالی زیادی برای شرکت در کلاس‌های کنکور یا خرید بسته‌های آموزشی گران‌قیمت متحمل شده‌اند.»

نگاهداری همچنین گفت: «این رویکرد باعث به وجود آمدن بی‌عدالتی‌های آموزشی در کشور نیز شده است. همچنین افت یادگیری و خلاقیت و جایگزین شدن محفوظات و مهارت‌های تست‌زنی به جای یادگیری عمیق و کاربردی از دیگر تبعات رقابت شدید برای قبولی دراین آزمون است.»

وی در ادامه به تحولات و قوانین دو دهه اخیر در شیوه رگزاری کنکور اشاره کرد و افزود: «کنکور همیشه به عنوان یک مسئله در کشور مطرح بوده و قوانین و مصوبات مختلفی برای مرتفع نمودن تبعات آن تدوین وتصویب شده است.

از جمله اینکه، مجلس شورای اسلامی با هدف حذف یا کم رنگ نمودن نقش کنکور در پذیرش دانشجو و افزایش نقش سوابق تحصیلی در سنجش و پذیرش، دو قانون را از تصویب گذراند.

اولین قانون در تاریخ 1386/08/09عالی کشور» و دومین قانون در تاریخ 1392/06/10 با عنوان«قانون سنجش و پذیرش دانشجودر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور» به تصویب رسیدند.»

رییس مرکز پژوهش در ادامه نشست بررسی تاثیر قطعی معدل در کنکور، به تشریح این قوانین پرداخت و گفت: «در هر دوی این قوانین مقرر بود نقش سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو، سالانه و تدریجی افزایش پیدا کند تا به حذف کنکور و جایگزینی سوابق تحصیلی با آزمون برسد.

هر چند در رشته محل‌های کم متقاضی که بین 85 تا 90 درصد رشته محل‌های فعلی دانشگاه‌ها را شامل می‌شوند، از طریق سوابق تحصیلی دانشجو پذیرفته شده، اما در رشته محل‌های پرمتقاضی مانند رشته‌های گروه پزشکی و سایر رشته‌های دانشگاه‌های تراز اول کشور که از طریق آزمون دانشجویان خود را جذب می نمایند، تاثیر سوابق تحصیلی تا کنون به صورت مثبت اعمال می‌شده است.

در واقع نکته این است که دلیل حساسیت و اهمیت آزمون سراسری در سال‌های اخیر، همین رشته‌ها و رشته محل‌های پرمتقاضی است؛ والا به دلیل توسعه ظرفیت دانشگاه‌ها و سایر موسسات آموزش عالی و پژوهشی ظرفیت کافی برای پذیرش اغلب داوطلبان در کشور وجود دارد.

به طور مثال بر طبق آخرین آمارها سهم داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در آزمون نوبت اول حدود 46 درصد و در آزمون نوبت دوم حدود 43 درصد بوده است.

این سهم بالا نشان دهنده رقابت شدید در این گروه آزمایشی برای رشته‌های خاص است و همانطور که می‌دانید ظرفیت این رشته‌ها محدود بوده، لذا حساسیت بالاتری در این گروه آزمایشی وجود دارد و بسیاری از اعتراضات از میان داوطلبان این گروه آزمایشی است.»

نگاهداری در ادامه به مصوبه کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: «با تداوم تبعات آزمون‌های سراسری، درآخرین اقدام شورای عالی انقلاب فرهنگی با مصوبه «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» در سال 1400 و اصلاحات پس از آن به کنکور ورود کرد تا با افزایش سهم قطعی سوابق تحصیلی به بهبود برخی از تبعات وضع موجود و تقویت عدالت آموزشی و نظام تعلیم و تربیت رسمی کمک نماید.»

وی افزود: «با توجه به اینکه سال 1402 اولین سالی بود که سوابق تحصیلی به صورت جدی در نتایج نهایی کنکور تاثیرگذار بود، هر چند که موجب تحولاتی مثبت شد و آثار مثبتی هم داشته که ان‌شاالله در بلند مدت بهتر دیده می‌شود؛ اما شاید به دلیل تجربه اول نظام آموزشی با این رویکرد، نبود زیرساخت‌ها و دانش انباشته لازم و همچنین عجله در قانون‌گذاری و اجرا موجب نگرانی هایی بین داوطلبان و خانواده های آنان شده که لازم است هرچه سریع‌تر بدان پرداخته شود و نگرانی داوطلبان در این سال و سال‌های آتی مرتفع شود.»

بیشتر بخوانید: تصمیم گیری درباره اجرای مصوبه کنکور | جلسه مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی

نگاهداری دلیلی نشست بررسی تاثیر قطعی معدل در کنکور را نگرانی داوطلبان و خانواده ها عنوان کرد و گفت: «شیوه نمره‌سازی و تراز نمرات سوابق تحصیلی برای داوطلبان و خانواده‌های آنها محل ابهام و سرمنشا نگرانی هایی است که باید در پاسخ به این درخواست‌ها و رفع ابهامات، تمامی تلاش‌های دستگاه‌های مسئول مصروف اطمینان بخشی و اعتماد داوطلبان و خانواده‌های آنان شود.

مسئولان امر خوب است صادقانه روند نمره‌سازی را با داوطلبان در میان بگذارند تا حتی الامکان ابهامات به وجود آمده را کاسته و باعث اطمینان داوطلبین شود.

تاثیر تغییرات ایجاد شده بر عدالت آموزشی نیز باید بررسی شود و برای سال‌های آتی با هدف افزایش کیفیت و عدالت آموزشی در فرایند سنجش و پذیرش تلاش نمود.

نباید نسبت به مصوبات موجود، تعصب به خرج داد و از سویی نباید برای انجام اصلاح عجله کرد. بلکه باید کارشناسی شده با بررسی تجربه ایجاد شده، مصوبات را برای بهتر شدن اصلاح کرد.

دعوی همه دلسوزان آن است که به قانونی عادلانه و دقیق برای نظام سنجش و پذیرش آموزش عالی برسیم که بتوان وجوه مختلف را در آن رعایت کرد.»

در ادامه نشست بررسی تاثیر معدل در کنکور، عبدالرسول پورعباس رییس سازمان سنجش آموزش کشور نیز تصریح کرد: «قضاوت در خصوص تاثیرات آزمون امسال برعدالت آموزشی و سایر موارد نیاز به زمان بیشتری دارد و هرگونه تغییر دیگری در برگزاری آزمون نباید عجولانه باشد.

زیرساخت‌های سازمان سنجش آموزش کشور و وزارتخانه آموزش و پرورش به‌خصوص در حوزه دیجیتال، برای برگزاری هرچه بهتر این آزمون باید تقویت شود.«

همچنین محسن زارعی، رییس مرکز سنجش آموزش و پرورش گفت: «الگوی جدید کنکور، فرصتی برای آموزش و پرورش است تا کتاب درسی به عنوان مرجع مطالعه درسی دانش آموزان باشد.

بسیاری از نگرانی‌ها که به نتایج آزمون وارد و منجر به تغییر نتیجه شده است، مربوط به سوابق تحصیلی اتباع بیگانه و معدود افراد دیگری است که به هر دلیل سوابق تحصیلی آنها در ابتدا قابل دریافت و استفاده در کارنامه نهایی نبوده است.

بخش دیگری از نگرانی‌ها مربوط به داوطلبان دارای دیپلم فنی و حرفه‌ای و کار و دانش و فارغ التحصیلان سال‌های گذشته یا دانشجویانی بود که دارای سوابق تحصیلی نبوده و یا سوابق خود را ترمیم نکرده بودند.»


اینجا بخوانید: موارد اختلافی مصوبه کنکور 1403 به کمیسیون مشترک ارجاع داده می شود

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب بلاگ

اخبار

کارت ورود به جلسه امتحانات نهایی

اطلاعیه کارت امتحانات نهایی خرداد 1403

دانش آموزانی که موفق به دریافت کارت امتحانات نهایی خود نشده اند، می توانند با ارائه کارت شناسایی معتبر و عکس دار در جلسه آزمون حاضر شوند

اخبار

کنکور تشریحی تستی

کنکور تشریحی تستی می شود | کنکور از تستی رقابتی به ترکیبی تسلطی تبدیل می شود

کنکور از تستی رقابتی به تشریحی تسلطی تبدیل می شود

اخبار

سازمان ملی سنجش و ارزشیابی کیفیت آموزشی

سازمان ملی سنجش و ارزشیابی کیفیت آموزش کشور چه وظایفی بر عهده دارد؟

اهداف تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی کیفیت آموزشی کشور

اخبار

زمان اعلام نتایج کنکور فرهنگیان و انتشار نمرات خام نوبت اول کنکور 1403

زمان اعلام نتایج کنکور فرهنگیان و انتشار نمرات خام نوبت اول کنکور 1403 مشخص شد

زمان اعلام نتایج کنکور فرهنگیان و انتشار نمرات خام نوبت اول کنکور 1403 مشخص شد.

اخبار

ثبت نام ترمیم نمره پشت کنکوری ها

ثبت نام ترمیم نمره پشت کنکوری ها | جزییات شرایط و هزینه ثبت نام

زمان، جزییات و هزینه ثبت نام ترمیم نمره پشت کنکوری ها اعلام شد

اخبار

ثبت نام ترمیم نمره و معدل برای متقاضیان کنکور 1403 آغاز شد

ثبت نام ترمیم نمره و معدل برای متقاضیان کنکور 1403 آغاز شد

ثبت نام ترمیم نمره و معدل برای متقاضیان کنکور 1403 آغاز شد