زیرصد سنجش

معرفی رشته مهندسی فناوری اطلاعات (IT)

رشته مهندسی فناوری اطلاعات یا مهندسی IT یکی از رشته های دانشگاهی گروه ریاضی و فیزیک در شاخه ی فنی و مهندسی می باشد.

هدف این رشته پرورش افرادی است برای پردازش،  نگهداری و تولید اطلاعات در سازمان های بزرگ و در جنبه های نرم افزاری و سخت افزاری. همچنین از دیگر اهداف این رشته انتقال اطلاعات به صورت امن است.

این رشته خواهان تربیت دانشجویانی با قابلیت طراحی، پیاده سازی، پشتیبانی و یا مدیریت سیستم های اطلاعاتی است. به دلیل پیچیدگی ها و حساسیت های فراوانی که این رشته با خود به همراه دارد، دانشجو باید قدرت تحلیل بالایی داشته باشد و بدون خلاقیت، در این عرصه به موفقیت دست پیدا نخواهد کرد.

از آنجایی که این رشته، جز رشته های جدید محسوب می شود و ماهیت آن به گونه ای است که با سرعت زیاد در حال پیشرفت و بروزرسانی ست، منابع آموزشی ترجمه شده به زبان فارسی برای آن ه نسبت رشته های دیگر کمتر در دسترس است، بنابراین به منظور استفاده از منابع آموزشی با زبان اصلی، تسلط به زبان انگلیسی برای پیشرفت در این رشته الزامیست.

ای تی یا فناوری اطلاعات از رشته مهندسی کامپیوتر- نرم افزار جدا است، ولی این دو رشته مهندسی مکمل یکدیگرند. مهندسی نرم افزار به دنبال تکنیک هایی برای طراحی، برنامه نویسی و حل مشکلات نرم افزاری است و مهندسی فناوری اطلاعات به دنبال تکنیک های گوناگونی برای پیاده سازی این راه حل ها است .

مهمترین محورهای این رشته مهندسی نرم افزار وب، مهندسی سخت افزار و شبکه، مدیریت و کسب و کار و تجارت الکترونیک است.

این رشته از تلفیق رشته های مهندسی صنایع، مهندسی الکترونیک، رباتیک، کامپیوتر، مخابرات و مدیریت است. در طول زمان تحصیل دانشجویان با مباحثی مانند وب و بعد از ان با عملیات شبکه و امور اجرایی کردن ان ها در سازمان ها اشنا می شوند و بعداز پایان این مباحث، وارد مبحث مدیریت پروژه می شوند.

برای ورود به این رشته باید پایه قوی ریاضی داشته باشید. ماهیت اصلی مهندسی فناوری اطلاعات در زمینه های ارتباطات، مدیریت داده ها، سیستم های مدیریت اطلاعات و مدیریت ارتباط با مشتری فناوری اطلاعات نقش ایفا می کند.

این رشته برای مشکلات اجتماعی و تجاری راه های گوناگونی باز کرده، از قبیل انلاین شاپ ها، بازاریابی دیجیتال، شبکه های اجتماعی و … از این سو می توانیم اهمیت این رشته را در شاخه های فنی مهندسی درک کنیم.

از جمله عناوین شغلی یک مهندس فناوری اطلاعات میتوان به برنامه نویسی کامپیوتر، مدیر پایگاه داده، طراحی پایگاه داده ،مدیر شبکه، معماری شبکه و این چنین عناوین شغلی اشاره کرد.

از جمله دروس این رشته می توان به: ریاضیات عمومی، معادلات دیفرانسیل، زبان تخصصی، زبان ماشین و برنامه نویسی سیستم، مبانی فناوری اطلاعات، مبانی کامپیوتر و برنامه سازی، تجارت الکترونیک ، سیستم های عامل ، معماری کامپیوتر، مهندسی نرم افزار، شبکه های کامپیوتری ، هوش مصنوعی و… اشاره کرد.

گرایش های این رشته عارتند از:

  • گرایش تجارت الکترونیک
  • گرایش سیستم های چند رسانه ای
  • گرایش مدیریت سیستم هی اطلاعاتی
  • گرایش امنیت اطلاعات
  • گرایش شبکه های کامپیوتری
  • گرایش مهندسی فناوری اطلاعات

گرایش سیستم های چند رسانه ای:

این افراد باید اطلاعات زیادی دررابطه با هوش مصنوعی داشته باشند.زیرا به دلیل محتوای کاریشان که با پردازش گفتاری دیجیتال و تصاویر دیجیتالی در ارتباط هستند و علاوه بر دانش کامپیوتری و نرم افزار هوش مصنوعی و بینایی ماشین از ملزمات کارشان است.

از دروس این گرایش میتوان به مباحثی مانند: گرافیک کامپیوتر، ساخت محیط های مجازی، فشرده سازی اطلاعات ، پویانمایی و پویانمایی سه بعدی، ارتباط تصویری، بینایی ماشین.

گرایش تجارت لکترونیک:

مباحثی مانند پرداخت انلاین یا ارز دیجیتال یا بازار یابی دیجیتال ، امنیت تجارت الکترونیکی در این گرایش قرار دارند.

از سری مباحث این گرایش میتوان به:استراتژی های الکترونیکی ،معماری نرم افزار،مدیریت ارتباط با مشتری ،محاسبات توری و روش های پیش بینی اشاره کرد.

گرایش مدیریت سیستم های اطلاعاتی :

در این گروه با توجه به اطلاعات جمع اوری شده و پایگاه داده ها و حجم بالای ان ها هدف اصلی این گرایش بررسی و تحلیل سیستم ها و در نهایت معنا بخشدن به ان ها است.

مبحث های درسی از این گرایش شامل:شبکه چند رسانه ای ،معماری سازمانی فا،امنیت شبکه ،مدیریت برنامه ریزی استراتژیک پیشرفته و…. می شود.

گرایش معماری سازمانی:

این گرایش با هدف اشنا کردن به اصول معماری سازمانی اراعه شده و نیاز به نقشه جامع از تمام ابعاد دارد.این نقشه دارای اطلاعاتی مانند اطلاعات فردی،فراینده،مکان ها و دیگر بعد های سازمانی است.

از سری مباحث این رشته میتوان به:تحلیل سیستم های داده های حجیم ، برنامه ریزی منابع انسانی ،فرایند کاوی امنیت شبکه پیشرفته اشاره نمود.

گرایش سامانه های شبکه ای:

یکی از اهداف این گرایش در وحله اول بررسی ساختار ، کارکرد و فرایند های شبکه های اطلاعاتی و فناوری …. بوده و در گام بعدی استاده از شبکه به عنوان یک ابزار علمی و محاسباتی برای مساعل مهندسی و دیگر موارد بوده.

از سری دروس این گرایش میتوانیم به :شبکه های پیچیده ، مدل های احتمالاتی،علوم شبکه شناختی اجتماعی،کاوش دادگان انبوه.

گرایش مهندسی فناوری اطلاعات:

این گرایش از گرایش های نسخه قبل از ویرایش بوده

از سری مباحث این گرایش میتوانیم به :شبکه های کامیپوتری،امنیت اطلاعات و تجارت الکترونیک اشاره کرد.

از سری دروس گرایش سیستم های تکنولوژی اطلاعات میتوانیم به مباحث:

معماری و برنامه سازی تحت وب،برنامه ریزی تکنولوژِی اطلاعات،استراتژِی بر روی اینترنت و پیاده سازی پروژه های تکنولوژی اطلاعات اشاره کنیم.

گرایش دیگری از رشته مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات است و از دروس این رشته می توان به تکنولوژی اطلاعات و تحول ،مدیریت ، سازمان های شبکه ، طراحی و پیاده سازی سیستم های اطلاعات و پایگاه داده ها و… یاد کرد.

همانطور که پیش از این اشاره شد، مهم ترین دروس برای موفقیت در رشته مهندسی فناوری اطلاعات، درس ریاضیات (شامل ریاضی، هندسه و به ویژه گسسته) است. اما برای قبولی در دانشگاههای دولتی، توجه و تسلط بر تمامی دروس الزامی ست و همه ی درس ها از اهمیت یکسانی برخوردارند.

تاکید می کنیم هیچ درسی را حذف نکنید و برای ارتقا تراز خود در کنکور یک یا دو درس را با مشورت مشاور خود برای 100 زدن انتخاب نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *