زیرصد سنجش

کنکور مهم‌تر است یا امتحان نهایی؟

کنکور مهم‌تر است یا امتحان نهایی؟

خرداد فصل امتحانات نهایی است؛ هر ساله این نوبت آزمون، برای دانش آموزان پایه دوازدهم از حساسیت خاصی برخوردار بوده است؛ هرچند از امسال، با توجه به نهایی شدن امتحانات هر پایه متوسطه دوم، این حساسیت و اهمیت برای تمام دانش آموزان ایجاد شده؛ با این وجود دانش آموزان پایه دوازدهم همچنان با این چالش مواجه هستند که کنکور مهم‌تر است یا امتحان نهایی؟

با توجه به جزییات مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، نوبت دوم کنکور سراسری بعد از امتحانات نهایی برگزار می شود. این نزدیکی فاصله میان آخرین امتحان نهایی و برگزاری آزمون سراسری و تاثیر مستقیم و قطعی نمرات امتحان نهایی در نتیجه کنکور، باعث نگرانی دانش آموزان شده و آنها را در این دوراهی قرار داده است که کنکور یا امتحان نهایی؟ کدامیک مهم تر است؟

در این نوشته به استناد گزارشی از خبرگزاری ایسنا و بر اساس نظرات کارشناسان آموزشی سعی داریم تا بهترین راه را برای موفقیت در تحصیل و کنکور به دانش آموزان و فارغ التحصیلان کنکوری ارائه نماییم.

کنکور مهم‌تر است یا امتحان نهایی؟

تا چند سال پیش، در مواجه با این پرسش هیچ تردیدی وجود نداشت که قطعا کنکور مهم تر است؛ در آن سال ها امتحانات نهایی و معدل کتبی نهایی در نتیجه کنکور نهایتا 25 درصد تاثیر مثبت داشت.

یعنی نمرات و معدل کسب شده در امتحان نهایی، چنانچه باعث افزایش تراز و بهبود رتبه داوطلب می شد، اثر داده می شد، در غیر این صورت صد در صد نتیجه کنکور بر اساس درصدهای کسب شده از آزمون سراسری محاسبه و اعلام می شد.

همین موضوع سبب می شد تا اغلب دانش آموزان تمرکز اصلی خود را بر روی مطالعات کنکوری و آزمون محور بگذارند و برای امتحان نهایی تنها به مطالعه و مرور در حد پاس کردن دروس اکتفا می کردند.

اما در سال های اخیر و با توجه به مصوبه کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی، که بر اساس آن سهم سوابق تحصیلی مبتنی بر نمرات امتحان نهایی بر نتیجه نهایی کنکور 50 درصد قطعی تعیین شده، میزان اهمیت موفقیت در امتحانات نهایی با موفقیت در کنکور برابر و حتی بنابر نظر برخی از کارشناسان بیشتر از کنکور شده است.

برنامه ریزی مطالعاتی برای امتحانات نهایی و برنامه ریزی مطالعاتی کنکوری کاملا با یکدیگر متفاوت هستند؛ دلیل این تفاوت، اختلاف فاحش در ماهیت و شیوه طرح سوالات هر یک از این دو آزمون با یکدیگر است.

در طرح سوال و نمره گذاری امتحان نهایی، برای هر بخش از راه حل و در نهایت پاسخ نهایی نمره در نظر گرفته شده و دانش آموز باید با اشراف کامل به تمام مباحث و بخش های درس، پاسخ جامع و دقیقی به سوالات بدهد؛ در واقع می توان این گونه گفت که به هر بخش از پاسخ دانش آموز، از آغاز حل سوال تا نتیجه پایانی نمره ای تعلق می گیرد.

اما در کنکور این گونه نیست. در واقع طراح و سازمان سنجش با روش و راه حل شما در پاسخ به سوالات کاری ندارند و تمام نمره به پاسخ پایانی اختصاص می یابد که این امر مستلزم داشتن دانش، مهارت، دقت و سرعت پاسخگویی و همچنین آشنایی با تکنیک های تست زنی است.

با توجه به این تفاوت ها و همچنین ضریب اهمیت نسبتا یکسان این دو آزمون بر سرنوشت تحصیلی دانش آموزان، داوطلبان کنکور دچار سردرگمی شده اند که کنکور مهم‌تر است یا امتحان نهایی؟ برنامه ریزی مطالعاتی خود را برای امتحان نهایی تنظیم کنند یا امتحانات نهایی را به حال خود بگذارند و زمانشان را برای مطالعه کنکوری دروس مدیریت و برنامه ریزی کنند و به دنبال آموختن روش ها و تکنیک های تستی باشند؟

در ادامه چکیده از گزارش ایسنا در گفتگو با یکی از مشاوران آموزشی را در این رابطه ارائه می کنیم.

پیام چوگان، مشاور تحصیلی مدارس گرگان در پاسخ به پرسش کنکور مهم‌تر است یا امتحان نهایی؟ به خبرنگار ایسنا گفت: «در کنکور سراسری 1403 (امسال) و کنکور 1404 و 1405 امتحان نهایی از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ همانطور که میدانیم، در کنکور امسال، 50 درصد نمره به کنکور و 50 درصد نمره به امتحانات نهایی اختصاص داده شده و این بدان معناست که دانش‌آموزان همان وقت و اهمیتی که برای کنکور در نظر می‌گیرند را، باید برای امتحانات نهایی نیز در نظر بگیرند.»

این مشاور تحصیلی با اظهار تاسف از اصرار دانش آموزان به یادگیری روش های مهارت های تست زنی گفت: «متاسفانه بسیاری از دانش‌آموزان وقت و تمرکز خود را برای یادگیری مهارت های تست زنی صرف می کنند و در نتیجه از مطالعه دقیق و آمادگی برای پاسخ تشریحی به سوالات امتحانات نهایی غافل می‌شوند؛ به زبان ساده اگر دانش‌آموزی در امتحانات نهایی، معدل کمتر از 18 کسب کند، خصوصاً در رشته تجربی، برای قبولی در رشته‌های برتر این رشته نظیر پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی و … کار سختی را پیش رو خواهد داشت.»

وی در ادامه به دانش آموزان توصیه کرد: «دانش‌آموزان سعی کنند در امتحانات نهایی، که این روزها در حال برگزاری است و سطح سوالات نیز کاملا استانداد است، معدل حداقل 19 را کسب کنند؛ این امر برای دانش‌آموزانی که خوب درس خوانده‌اند کار آسانی است؛ با میانگین نمره 30 تا 40 درصد در کنکور می‌توانند حتی به راهیابی به رشته‌های پزشکی فکر کنند و این اتفاق در کنکور سال گذشته افتاده و بیانگر اهمیت بالای امتحانات نهایی است.»

چوگان تاکید کرد: «دانش‌آموزان امتحانات نهایی را باید جدی‌تر از کنکور دنبال کنند؛ به این نکته توجه داشته باشید که بیش از 60 درصد نمره نهایی کنکور دانش‌آموزان دهم و یازدهم در سال مربوط به امتحانات نهایی بوده و 40 درصد نمره مربروط به امتحان کنکور است.»

وی در ادامه و در پاسخ به پرسش کنکور مهم‌تر است یا امتحان نهایی؟ تاکید کرد: «در حال حاضر امتحانات پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم به صورت نهایی برگزار می‌شود و دانش‌آموزانی که سال‌های آینده کنکور می‌دهند، 60 درصد امتیاز و تراز نهایی کنکور آن‌ها مربوط به کلیه امتحانات نهایی و 40 درصد متعلق به امتحان کنکور سراسری است و این به معنای آن است که اهمیت امتحانات نهایی از کنکور هم بیشتر خواهد شد.»

پشت کنکوری‌ها؛ چالش امتحان نهایی؛ کنکور و سوابق تحصیلی

این مشاور تحصیلی در رابطه با شرایط پشت کنکوری ها گفت: «اگر دانش‌آموزی امسال پشت کنکور بماند، چالش بزرگی را پیش رو خواهد داشت؛ با توجه به اینکه در کنکور 1404، سهم 60 درصدی سوابق تحصیلی، بر مبنای نمرات امتحانات نهایی پایه های یازدهم دوازدهم تعیین می شود، داوطلب پشت کنکوری در خرداد ماه سال بعد نیاز دارد که نمرات یازدهم و دوازدهم خود را ترمیم کند و این به معنای این است که بدون فرجه و پشت هم امتحانات مقاطع مختلف را سپری کند؛ که این کار سختی خواهد بود.»

چوگان همچنین افزود: «اگر دانش‌آموزی می‌خواهد پشت کنکور بماند قبل از هرچیز باید به این فکر کند چه اشتباهاتی داشته و آن اشتباهات را تکرار نکند و کیفیت مطالعه خود را بالا ببرد در این صورت حتماً می‌تواند در هر رشته‌ای که دوست دارد، موفق شود.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب