زیرصد سنجش

چه درس هایی در کنکور تجربی اهمیت بیشتری دارند؟

چه درس هایی در کنکور تجربی اهمیت بیشتری دارند؟

برای دانش آموزان رشته تجربی، شکستن سد کنکور و قبولی در رشته های تراز اول در دانشگاه های سطح بالا در مقایسه با دانش آموزان سایر رشته سخت تر و چالش بر انگیز تر است. برای برنامه ریزی درسی مناسب لازم است  تا دانش آموزان بدانند چه درس هایی در کنکور تجربی اهمیت بیشتری دارند؟

اطلاع از این موضوع می تواند به افراد کمک کند تا در زمان بندی، مدیریت استرس و افزایش مطالعه موثر بهتر عمل نمایند.

یکی از دلایل اصلی سخت تر بودن کنکور تجربی، تعداد بالای داوطلبان این رشته و رقابت تنگاتنگ میان داوطلبان این گروه آزمایشی و همچنین محدود بودن ظرفیت رشته های پزشکی و پیراپزشکی است.

در واقع رقابت اصلی بر سر قبول شدن در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی و در سطح بعدی رشته های پیراپزشکی مانند پرستاری، اتاق عمب، هوشبری و … است.

شناخت دقیق منابع آزمونی و میزان اهمیت هریک از دروس یکی از ابزارهای کاربردی و موثر برای برنامه ریزی مطالعاتی داوطلبان است. این شناخت شامل سرفصل ها، ضرایب دروس در کنکور، بودجه بندی مباحث مختلف و میزان اهمیت هر یک از این درس ها در کنکور سراسری است که در این نوشته به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

چه درس هایی در کنکور تجربی اهمیت بیشتری دارند؟

در سال های گذشته کنکور سراسری شامل دو دفترچه سوال عمومی و اختصاصی بود؛ اما بعد از تصویب و اجرای مصوبه کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی، دروس عمومی از کنکور حذف شد و مواد امتحانی کنکور به دروس تخصصی هر گروه آزمایشی محدود شد. بر این اساس مواد امتحانی کنکور گروه تجربی دروس ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی و زمین شناسی می باشد.

پیش از اینکه بدانیم چه درس هایی در کنکور تجربی اهمیت بیشتری دارند، بهتر است به بررسی کلی هریک از این مواد امتحانی کنکور تجربی بپردازیم.

سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، به عنوان متولی اصلی برگزاری کنکور سراسری، هر ساله برای درس‌های تخصصی کلیه رشته‌ها، از جمله رشته علوم تجربی، ضریب‌های مشخصی را برای سنجیدن درصد پاسخگویی به سؤالات و محاسبه تراز و رتبه کل در نظر می گیرد.

این ضریب‌ها یکسان نیستند و حتی ممکن است بنابر تغییر شرایط، در دوره‌های مختلف کنکور با یکدیگر تفاوت داشته باشند. البته لازم به ذکر است برخی از درس‌ها بالاترین به دلیل جایگاه مهمی که دارند، همواره تحت هر شرایطی بالاترین ضریب‌ را در کنکور تجربی شامل می شوند.

در تعریف ضریب دروس گفته شده “ضریب، عددی است که نمره خام یا درصد کسب شده در هر درس، در آن ضرب می‌شود و از نتیجه‌ی حاصل، برای محاسبه تراز و رتبه کل استفاده می‌شود.”

بر اساس این تعریف، می توان گفت هر درسی که ضریب بالاتری داشته باشد، با تقریب بسیار خوبی، در کنکور تجربی اهمیت بیشتری دارند.

اهمیت درس زیست شناسی در کنکور تجربی

می خواهید بدانید چه درس هایی در کنکور تجربی اهمیت بیشتری دارند؟

بدون شک زیست‌شناسی مهم‌ترین درس تخصصی رشته علوم تجربی در تمامی پایه‌های تحصیلی است. مباحث مطرح شده این درس در سه سال دبیرستان منبع طرح تست‌های کنکور است.

هم در سیستم پیشین کنکور و هم در شیوه جدید برگزاری آن، زیست شناسی بالاترین ضریب را در میان دروس کنکور تجربی داشته است. قبلا ضریب زیست 4 بود و در سیستم فعلی، ضریب آن برای کنکور به عدد 12 افزایش یافته است.

همانطور که می بینید، ضریب زیست شناسی در کنکور تجربی بالاترین است. در واقع اگر دانش آموزی زیست را در چرخه برنامه مطالعاتی خود به اندازه کافی مورد توجه قرار ندهد، تقریبا از گردونه رقابت کنکور تجربی حذف می شود.

تدریس زیست کنکور

اهمیت درس شیمی در کنکور تجربی

دومین درس تخصصی مهم و موثر در کنکور گروه تجربی درس شیمی است. شیمی در نظام آزمونی قبل دارای ضریب 2 یا 3 یا 4 (متناسب با زیرگروه های مختلف) بود و  در نظام حال حاضر، ضریب شیمی در کنکور گروه علوم تجربی 9 می باشد. این ضریب بالا، به این معناست که اهمیت شیمی، بعد از زیست شناسی در کنکور تجربی در جایگاه دوم قرار دارد.

درس شیمی برای داوطلبان کنکور ریاضی نیز جز دروس اصلی است، اما ضریب این درس برای داوطلبان کنکور تجربی بالاتر از رشته ریاضی است و این بدین معناست که اهمیت درس شیمی در کنکور تجربی از کنکور ریاضی بالاتر است.

تدریس شیمی کنکور

اهمیت ریاضیات در کنکور تجربی

ریاضیات در کنکور تجربی دارای ضریب 7 است؛ از لحاظ ضریب درسی، اهمیت درس ریاضی در کنکور تجربی متوسط به نظر می رسد. اما از لحاظ اهمیت و تاثیر در تراز و رتبه بسیار تاثیرگذار و حائز اهمیت است. این درس را می توان نقطه ضعف دانش آموزان رشته تجربی دانست. بنابراین اگر داوطلبی بتواند در درس ریاضی درصد بالایی به دست آورد قطعا می تواند به کسب رتبه قابل قبول امیدوار باشد.

پاسخگویی به سوالات درس ریاضی نیازمند مهارت محاسباتی قوی و مدیریت زمان مناسب است. بنابراین حتما در طول برنامه ریزی مطالعاتی خود، برای این این دو مورد تمرین زیاد داشته باشید.

تدریس ریاضی کنکور تجربی

اهمیت درس فیزیک در کنکور تجربی

درس فیزیک نیز یکی دروس تخصصی کنکور گروه تجربی است. فیزیک جز دروس مفهومی است که با مهارت های محاسبات ریاضی همراه می شود. درس فیزیک، به بررسی ویژگی‌های خاصی در طبیعت می‌پردازد و در کنکور‌های گذشته ضریب آن در زیر گروه های تجربی 2 یا 3 بوده است، اما در نظام اخیر کنکور ضریب این درس به 7 رسیده است.

این ضریب یعنی درس فیزیک در کنکور تجربی نظام جدید کنکور، در مقایسه با نظام پیشین کنکور از اهمیت بیشتری برخوردار است و نیاز است که مدت زمان بیشتری را برای مطالعه آن اختصاص دهید.

اکثر تست‌های درس فیزیک مسئله و محاسباتی هستند، اما برخی از تست‌های این درس به صورت مفهومی نیز هستند و درنتیجه برای پاسخ‌گویی به این سوالات باید متن کتاب های درسی را با دقت مطالعه نمایید.

تدریس فیزیک کنکور

اهمیت درس زمین شناسی در کنکور تجربی

درس زمین شناسی چه در کنکورهای گذشته، چه بر اساس قانون جدید کم اهمیت ترین درس تخصصی گروه آزمایشی علوم تجربی است. در نظام قبل برای پر طرفدارترین رشته ها در زیر گروه 1 ضریب زمین شناسی صفر بود؛ اما در نظام اخیر کنکور، زمین شناسی به ضریب ثابت 1 رسیده است.

با توجه به اینکه هدف اصلی بیشتر داوطلبان کنکور تجربی، قبولی در یکی از شاخه‌های پزشکی یا پیراپزشکی است و اهمیت زمین شناسی برای قبولی در این رشته ها در پایین ترین سطح قرار دارد، در نتیجه بسیاری از داوطلبان کنکور رغبتی به مطالعه این درس از خود نشان نمی دهند.

اما برای قبولی در رشته داروسازی به دانش ایندرس نیاز است.

نتیجه گیری

در این نوشته آموختیم چه درس هایی در کنکور تجربی اهمیت بیشتری دارند. بر اساس توضیحات ارائه شده می توان نتیجه گرفت در کنکور تجربی، دروسی که اهمیت بیشتری دارند عبارتند از:

  • درس زیست‌شناسی:

این درس در کنکور علوم تجربی از بیشترین اهمیت برخوردار است و مطالعه کافی در این درس می‌تواند به داوطلبان کمک زیادی در جهت کسب رتبه و تراز دلخواه در کنکور کند.

  • درس شیمی:

این درس نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، از حیث تاثیرگذاری در نتیجه نهایی کنکور می توان رتبه دوم را به آن اختصاص داد.

  • درس ریاضی:

این درس برای موفقیت در کنکور تجربی بسیار اهمیت دارد و بخصوص در کنکور تجربی باعث می‌شود که داوطلبان در پاسخ به سوالات محاسباتی دروس دیگر مثل فیزیک نیز با موفقیت عمل کنند.

  • درس فیزیک:

این درس به عنوان یکی دیگر از دروس اصلی و حیاتی در کنکور تجربی محسوب می‌شود و دانستن مفاهیم این درس می‌تواند در پاسخگویی مناسب و در نتیجه کسب تراز عالی در کنکور موثر باشد.

به طور کلی، همه این دروس اهمیت زیادی در کنکور تجربی دارند و بهتر است تمامی آنها را به طور کامل مرور و مطالعه کنید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب