زیرصد سنجش

وسایل مجاز و غیرمجاز برای کنکور | باید و نبایدهای جلسه آزمون کنکور

وسایل مجاز و غیرمجاز برای کنکور

سازمان سنجش آموزش کشور، به عنوان متولی برگزاری آزمون سراسری و مسئول برقراری امنیت و تضمین سلامت آزمون، فهرستی از باید و نبایدهای جلسه آزمون و همچنین لیستی از وسایل مجاز و غیرمجاز برای کنکور را اعلام کرده است.

بر اساس اعلام سازمان سنجش، به همراه داشتن برخی وسایل، یا انجام برخی کارها در جلسه آزمون تخلف و تقلب محسوب می شوند و با مرتکبان برابر مقررات برخورد خواهد شد. در این نوشته وسایل مجاز و غیر مجاز و باید و نبایدهای جلسه کنکور را معرفی خواهیم کرد.

وسایل مجاز و غیرمجاز + باید و نبایدهای جلسه کنکور

داوطلبان کنکور روز قبل از آزمون باید وسایل ضروری و مورد نیاز خود را آماده کنند. برای اینکه هیچ مورد ضروری را فراموش نکنید، توصیه می کنیم لیستی از وسایل ضروری مجاز را آماده کنید و بر اساس آن لیست موارد را آماده نمایید.

وسایل مجاز و ضروری برای جلسه کنکور عبارتند از:

  • کارت ملی یا اصل شناسنامه

داوطلبان کنکور در زمان حضور در جلسه آزمون، باید مدرک شناسایی معتبر (کارت ملی یا اصل شناسنامه عکس‌دار) به همراه داشته باشند تا در صورت نیاز برای احراز هویت به ناظران و مسئولین برگزاری آزمون ارائه نمایند.

  • پرینت کارت ورود به جلسه کنکور

تقریبا یک هفته پیش از روز آزمون، کارت ورود به جلسه بر روی سایت سازمان سنجش در دسترس داوطلان قرار می گیرد. به همراه داشتن پرینت این کارت برای ورود به حوزه آزمون الزامی است. این کارت مدرک اصلی مبنی بر ثبت نام شما در این آزمون است و حاوی اطلاعات هویتی، ثبت نام، شماره داوطلبی، شماره پرونده و شماره صندلی شما در حوزه برگزاری کنکور می باشد.

  • سوزن ته‌گرد یا سنجاق قفلی

کارت ورود به جلسه باید در جلسه آزمون، به سینه چپ داوطلب الصاق شود؛ برای این منظور به سوزن یا سنجاق قفلی نیاز دارید.

  • مداد مشکی نرم

به همراه داشتن حداقل 2 عدد مداد مشکی نرم الزامی است. بهتر است از مداد اتود استفاده نکنید، اما اگر تحت شرایطی و به هر دلیلی خواستید از اتود برای پاسخگویی استفاده کنید، از ااتود 0.7 یا 0.9 استفاده کنید و حتما نوک مداد به تعداد کافی به همراه داشته باشید.

  • مداد تراش و پاک کن

اگر از مداد معمولی برای پاسخگویی استفاده می کنید، حتما تراش تیز با خود به همراه داشته باشید. پاک کن مناسبی که برگه را سیاه نکند هم همراه خود داشته باشید، اما تا حد امکان از پاک کردن پاسخبرگ اجتناب کنید؛ ممکن است شرایطی پیش بیاید که استفاده از پاک کن باعث آسیب پاسخبرگ شما شود.

  • ساعت غیردیجیتال و معمولی

برای مدیریت زمان و اطلاع از فرصت باقی مانده تا پایان آزمون، به همراه داشتن ساعت الزامی‌ست، اما توجه داشته باشید که ساعتی که به همراه می برید معمولی و عقربه ای باشد. ساعت های دیجیتال و هوشمند، جز وسایل غیرمجاز برای کنکور محسوب می شوند.

  • مواد خوراکی و آشامیدنی مناسب

قسمت مهمی از تمرکز در جلسه آزمون وابسته به وضعیت جسمی شماست. ضعف یا تشنگی به شدت باعث کاهش تمرکز و قدرت پاسخگویی شما خواهد شد. حتما نوشیدنی خنک (بهتر است حتما یک بطری آب معمولی همراه‌تان باشد) و مواد خوراکی مغذی و شیرین، مثل کشکش، خرما، مغزها (گردو، پسته، بادام و … ) همراه‌تان باشد. می توانید از شربت خنک خانگی هم به عنوان نوشیدنی قندی استفاده کنید. اما مصرف آبمیوه های صنعتی و شیرینی‌جات تولیدی مثل بیسکوییت ها را توصیه نمی کنیم.

  • داروهای خاص

چنانچه از داروی خاصی استفاده می کنید، حتما در لیست وسایل ضروری و مجاز برای جلسه کنکور قرار دهید و همراه داشته باشید.

وسایل غیرمجاز و ممنوعه جلسه کنکور عبارتند از:

لیست تجهیزات و وسایل ممنوعه و غیرمجاز جلسه کنکور، بر اساس اعلام سازمان سنجش به شرح زیر می باشد:

  1. هر نوع تجهیزات الکترونیکی (تلفن همراه، ساعت هوشمند و دیجیتال، دستبند هوشمند، انگشتر و عینک هوشمند و …)
  2. ماشین حساب از هر نوعی
  3. پیجر و هندزفری
  4. خودکار یا پاک کن هوشمند
  5. کتاب، جزوه، یادداشت و …
  6. انواع وسایل فلزی (گل‌سر، تل، آینه و…) نوع غیرفلزی این اشیا بلامانع است.
  7. کیف و ساک و مواد خوراکی کهخ برای حمل آنها احتیاج به کیف و ساک دستی باشد.

علاوه بر وسایل مجاز و غیرمجاز جلسه کنکور، برخی رفتارها و باید و نبایدها نیز از سوی سازمان سنجش تعیین شده است، که در صورت عدم توجه به آنها از سوی داوطلب، تخلف و حتی تقلب تلقی خواهد شد و با مرتکب برار مقررات و قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون سراسری برخورد می شود. مهم ترین این موارد عبارتند از:

  1. صحبت با سایر داوطلبان در هر موردی، بعد از آغاز فرآیند برگزاری آزمون
  2. تغییر محل نشستن در جلسه آزمون
  3. برخواستن از صندلی بدون هماهنگی با مراقبین کنکور
  4. استفاده از وسایل غیرمجاز (برای مثال عکس گرفتن از دفترچه سوالات)
  5. به همراه داشتن تجهیزات ممنوعه حتی به صورت خاموش
  6. تبانی با سایر داوطلبان، افراد خارج از حوزه کنکور، مسئولین برگزاری آزمون و … تحت هر عنوان

بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون سراسری، افرادی که مرتکب هریک از موارد فوق شوند، با مجازات هایی همچون محرومیت از گزینش علمی در آزمون همان سال، محرومیت از شرکت در کنکور از 1 تا 10 سال، معرفی به مراجع قضایی برای رسیدگی، اعمال مجازات جزای نقدی و یا حبس از یک تا پنج سال و …، به تناسب تخلف یا جرم ارتکابی محکوم خواهتد شد.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب