زیرصد سنجش

جمع بندی دروس دهم و یازدهم در تابستان | چگونه دروس پایه را در تابستان مرور کنیم؟

جمع بندی دروس دهم و یازدهم در تابستان

بعد از اتمام امتحانات نهایی، یکی از برنامه‌های مهم داوطلبان کنکور، برنامه ریزی برای جمع بندی دروس دهم و یازدهم در تابستان است. در این نوشته قصد داریم تا بیاموزیم که چگونه دروس پایه را در تابستان مرور کنیم؟

دانش آموزان پایه یازدهم بعد از اتمام امتحانات نهایی خردادماه، وارد مقطعی می شوند که داوطلب کنکور سراسری محسوب می شوند. در واقع برنامه ریزی برای موفقیت در کنکور این دسته از دانش آموزان بلافاصله بعد از اتمام امتحانات نهایی خردادماه آغاز می شود.

نخستین گام برای شروع برنامه ریزی کنکوری، مرور و جمع بندی دروس پایه دهم و یازدهم در فصل تابستان است. اما در تابستان کدام درس ها را باید مطالعه کنیم؟ نحوه مطالعه هر یک از دروس به چه صورت باید باشد؟ از چه منابعی برای جمع بندی دروس پایه در تابستان استفاده کنیم؟

این ها موارد مهمی است که باید برای برنامه‌ی تابستانه در نظر داشته باشیم.

جمع بندی دروس دهم و یازدهم در تابستان

همانطور که می دانید سوالات کنکور سراسری از دروس تخصصی سه سال دبیرستان طرح می شود. با توجه به حجم بالای دروس پایه دوازدهم و محدودیت های زمانی که در این پایه تحصیلی برای دانش آموزان وجود دارد از یک سو، و استرس ناشی از نزدیکی زمان امتحانات نهایی و کنکور پیش رو از سوی دیگر، جمع بندی دروس پایه های دهم و یازدهم در تابستان ضروری به نظر می رسد.

دانش آموزان بعد از اتمام امتحانات نوبت خردادماه، وارد فرصت طلایی تعطیلات تابستان می شوند. در حالت عادی تابستان زمان فراغت از درس و شروع زمان تفریح و استراحت برای دانش آموزان است؛ اما برای دانش آموزانی که کنکور در پیش دارند و موفقیت در کنکور برای آنها هدف مهم و اصلی است، این تعطیلات یک موقعیت استثنایی برای داوطلبان کنکور – و حتی دانش آموزان پایه های دهم و یازدهم که از همان پایه های پایین قصد برنامه ریزی کنکوری دارند – است که دروس پایه های قبل را مرور و جمع بندی کنند.

این کار تاثیر بسیار زیادی در روند برنامه ریزی، یادگیری و تسلط بر مباحث کنکوری دروس تخصصی دارد. اما دروس پایه را در تابستان چگونه مرور کنیم؟

برای اینکه جمع بندی دروس دهم و یازدهم در تابستان به خوبی انجام شود، باید یک برنامه ریزی اصولی و قابل اجرا برای این مدت زمانی تنظیم شود. این برنامه ریزی کمی با برنامه ریزی زمان های دیگر متفاوت است. مهم ترین اصول برنامه ریزی برای مطالعه دروس دهم و یازدهم در تابستان را می توان به صورت زیر دسته بندی نمود:

  • محدوده زمانی را مشخص کنید

تعطلات تابستان بلافاصله بعد از آخرین امتحان نوبت دوم آغاز می شود. اما منطقی نیست که دانش آموزان بلافاصله شروع به مطالعه نمایند. قطعا در نظر گرفتن یک زمان برای استراحت و تفریح لازم است. با توجه به شرایط جسمی، روحی و موقعیت، محدوده زمانی برنامه ریزی برای جمع بندی و مرور دروس پایه دهم و یازدهم در تابستان را مشخص کنید. برای مثال تعطیلات ببه طور تقریبی 90 روز است، محدوده زمانی خود را 80 روزه در نظر بگیرید.

  • مباحث درسی را انتخاب کنید

اینکه بخواهید تمام مباحث دروس تخصصی دو سال دبیرستان را در فرصتی کمتر از سه ماه، به طور کامل و دقیق مطالعه کنید، کمی بعید و سخت است. کار منطقی این است که مهم ترین مباحث هر یک از دروس را بشناسید و اولویت برنامه و مطالعه خود را به مرور و جمع بندی این مباحث دروس دهم و یازدهم در تابستان اختصاص دهید.

در انتخاب مباحث دقت داشته باشید که حتما اصل پیش نیاز و ارتباط موضوعی مباحث مختلف را در نظر داشته باشید؛ بیشتر مباحث دروسی چون ریاضی، شیمی و زیست شناسی با یکدیگر ارتباط نزدیکی دارند و در هنگام مطالعه باید برنامه ریزی این مباحث به صورت موضوعی باشد.

  • برنامه ریزی را به صورت موازی انجام دهید

بسیاری از دانش آموزان، در مرور و جمع بندی دروس دهم و یازدهم در تابستان، دروس دو مقطع را جدا از هم مطالعه می کنند؛ برای مثال برنامه آنها به این شکل است که اول مطالبب پایه دهم را به طور کامل بخوانند و بعد از آن مباحث پایه یازدهم را شروع کنند. این شیوه اشتباه است.

گفتیم که در برنامه ریزی باید اصل پیش نیازی مباحث رعایت شود و بسیاری از سرفصل ها به صورت موضوعی مطالعه شوند، نه بر مبنای کتاب و شماره فصل.

  • از منابع آموزشی جامع و استاندارد استفاده کنید

منبع مطالعاتی نقش مهمی در میزان تسلط شما بر مباحث درسی دارد. برای اینکه هزینه شرکت در کلاس های آموزشی و صرف وقت برای رفت و آمد را از برنامه های خود حذف کنید، می توانیداز منابع آموزشی رسانه ای استفاده کنید. منابعی مانند پکیج های آموزشی ویدیویی. اما توجه داشته باشید که این مناع جامع و استاندارد باشند؛ کل مباحث را تدریس نمایند و شیوه تدریس اساتید در این پکیج ها متناسب با سطح یادگیری شما باشد.

  • استراحت و تفریح را حذف نکنید؛ مدیریت کنید

به هیچ عنوان استراحت و تفریح را از برنامه جمع بندی دروس دهم و یازدهم در تابستان حذف نکنید. شما به بازیابی و ذخیره انرژی خود برای سال تحصیلی منتهی به کنکور نیاز دارید. بنابراین حتما در برنامه ریزی خود زمان هایی را برای تفریح در نظر داشته باشید.

جمع بندی دروس پایه دهم تجربی و ریاضی در تابستان

دروس اختصاصی پایه دهم رشته های ریاضی و تجربی محاسباتی، مفهومی و پیش نیاز دروس پایه یازدهم هستند. دروسی همچون ریاضی و شیمی باید کاملا موضوعی مطالعه شوند؛ اما سرفصل های فیزیک در هر پایه ای مستقل از سایر پایه ها می باشد و پیوستگی مطالعه میان سرفصل های فیزیک دهم و یازدهم ضرورتی ندارد.

سرفصل های زیست شناسی در بخش های پیوسته و مرتبط با هم هستند و در بخش های مستقل می باشند. اما توصیه آن است که زیست دهم را نیز به موازات زیست یازدهم مطالعه کنید.

جمع بندی دروس پایه یازدهم تجربی و ریاضی در تابستان

در پایه یازدهم کمی سطح و حجم مطالب بالاتر است. برای مثال سرفصل های ریاضی 2 برای دانش آموزان یازدهم تجربی یا مباحث حسابان 1 برای دانش آموزان یازدهم ریاضی بسیار پیشرفته تر و مهم تر از مباحث ریاضی 1 است. اما یادگیری و تسلط بر میاحث این دروس مستلزم تسلط کامل بر مباحث ریاضی 1 می باشد.

برای مثال تدریس ریاضی دهم برای مبحث تابع یا مثلثات را در نظر بگیرید؛ اگر بخواهید این مباحث را جدا بخوانید، همین مباحث در پایه یازدهم را نیز جداگانه یادبگیرید، در پاسخگویی به سوالات ترکیبی کنکور از این مباحث، با مشکل مواجه خواهید شد.

درس شیمی و زیست نیز همین ویژکی را دارند؛ اما در درس فیزیک همانطور که گفته شد، برای هر پایه مباحث متفاوت و مستقلی ارائه می شود و دانش آموزان در جمع بندی دروس دهم و یازدهم در تابستان، می توانند شیوه مطالعه فیزیک را در مقایسه با دیگر دروس متفاوت برنامه ریزی کنند.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب