زیرصد سنجش

برنامه ریزی یک ماهه کنکور برای نوبت دوم | بعد از امتحانات خرداد چه کنیم؟

برنامه ریزی یک ماهه کنکور برای نوبت دوم

«برنامه ریزی یک ماهه کنکور برای نوبت دوم»

امتحانات نهایی پایه دوازدهم پایان خرداد ماه به اتمام می رسد و با توجه به تغییر زمان برگزاری نوبت دوم کنکور 1403، داوطلبان حدود یک ماه فرصت دارند تا برای آمادگی بیشتر خود، برنامه ریزی کنند. در این مقطع زمانی سوال اصلی این است که بعد از امتحانات نهایی چه کنیم؟ بهترین برنامه ریزی یک ماهه کنکور برای نوبت دوم چه ویژگی هایی دارد؟

این‌ها مواردی هستند که در این نوشته سعی خواهیم کرد تا به آنها رسیدگی کرده و بهترین و جامع ترین راهکار و پاسخ را برای این پرسش ها ارائه نماییم.

بر اساس مصوبه کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی در تیرماه 1401، مقرر شد کنکور دو بار در سال برگزار شود. بر این اساس، نوبت اول کنکور امسال در اردیبهشت ماه برگزار شد و نوبت دوم آن نیز بعد از اتمام امتحانات نهایی و در تیر ماه برگزار خواهد شد.

دانش آموزان پایه دوازدهم تا پایان خرداد ماه ا امتحانات نهایی درگیر هستند و بعد از آخرین امتحان خود، تقریبا سه هفته فرصت دارند تا برای کسب بهترین نتیجه در کنکور، آخرین برگ برنده خود را رو کنند.

این برگ برنده را با عنوان «برنامه ریزی یک ماهه کنکور برای نوبت دوم» به شما آموزش خواهیم داد.

برنامه ریزی یک ماهه کنکور برای نوبت دوم

با اعمال تغییرات مصوب در روند برگزاری کنکور سراسری، تغییر زمان برگزاری آزمون و همچنین تاثیر قطعی و مستقیم نمرات کسب شده در امتحانات نهایی (سابقه تحصیلی) در نتیجه کنکور، دانش آموزان و داوطلبان کنکور را با چالش‌های جدید مواجه کرده است.

پیش از تصویب و اجرای این مصوبه، دانش آموزان تمرکز اصلی خود را تا روزهای پایانی بر روی موفقیت در کنکور می گذاشتند، چرا که سابقه تحصیلی و معدل کتبی نهایی آنها در نتیجه کنکورشان «تاثیر مثبت» داشت؛ اما با قطعی شدن تاثیر سوابق تحصیلی و نقش نمرات تک تک دروس عمومی و اختصاصی که آزمون آنها به صورات نهایی برگزار می شود، در سرنوشت کنکور، موجب شده تا دانش آموزان به دنبال روش های برنامه ریزی متفاوت برای مقاطع زمانی مختلف باشند.

در این مرحله، با توجه به نزدیکی زمان برگزاری نوبت دوم کنکور سال جاری، بهترین شیوه برنامه ریزی یک ماهه کنکور برای نوبت دوم را بررسی خواهیم کرد:

  • مبنا بر مرور است

مطمئنا در فرصت یک ماه مانده به زمان برگزاری کنکور، امکان مطالعه، آموزش و یادگیری مباحث جدید نیست. در این مقطع زمانی موثرترین نوع برنامه ریزی، مرور مطالبی است که پیش تر به خوبی خوانده اید و در این یک ماهه پایانی تا برگزاری کنکور باید همان مطالب را تثبیت نمایید.

  • دروس پایه دوازدهم، شاه کلید موفقیت هستند

 دروس تخصصی پایه دوازدهم سهم بالایی در سوالات کنکور دارند؛ با توجه به این شما در این فرصت زمانی، تمرکز خود را بر مطالعه دقیق و مفهومی دروس پایه دوازدهم قرار داده اید و تمام تلاش خود را معطوف موفقیت در امتحانات نهایی کرده اید، بنابراین در تثبیت و تسلط آزمونی، تستی و کنکوری دروس تخصصی دوازدهم از شانس بالایی برخوردار هستید.

البته این بدان معنا نیست که مرور درس های پایه های دهم و یازدهم را از برنامه خود حذف کنید؛ بلکه هدف این است که در فرصت جمع بندی تمرکز و برنامه اصلی خود را ر مباحث و دروسی بگذارید که قبل تر آن مباحث را بهتر و کامل تر خوانده و یاد گرفته اید.

  • بهترین منبع مرور و جمع بندی، خلاصه نویسی خود شماست

در زنگ مشاوره های پیشین بارها از مزایا و همچنین ضرورت انجام خلاصه نویسی در حین مطالعه صحبت شده است؛ بنابراین انتظار می رود برای هر درس جزوه قابل قبول و کاربردی از دروس، به صورت خلاصه نویسی شده در اختیار داشته باشید. در این فرصت زمانی بهترین برنامه ریزی یک ماهه کنکور برای نوبت دوم، برنامه ریزی برای مطالعه و مرور همین جزوات خلاصه نویسی شده است.

  • حل تست؛ واجب‌تر از نان شب

هر روز را به تحلیل و بررسی سوالات و تست های متنوع کنکورهای گذشته اختصاص دهید. حل تست برای داوطلب کنکور، از نان شب هم واجب تر است. تست زنی، ضمن تکرار و مرور مطالب، باعث ایجا یک ساختار منظم ذهنی می شود، به طوری که تمام اطلاعات و دانسته‌های شما در حافظه‌تان دسته‌بندی می شود.

از سوی دیگر، بررسی تست های گذشته باعث آشنایی ذهن شما با نحوه طرح سوالات کنکور شده و در نتیجه‌ی آن سرعت یافتن راه حل و پاسخگویی شما به طرز چشمگیری افزایش می یابد.

  • مبحث جدیدی شروع نکنید

برنامه ریزی یک ماهه کنکور برای نوبت دوم، فرصتی برای شروع یادگیری مبحث جدید نیست. هر آنچه تا کنون خوانده اید، کافی‌ست. همان مطالب را مرور کنید و با حل تست و نکته خوانی تسلط خود را در آن مباحث به حداکثر برسانید.

از تکنیک های برنامه ریزی برای یک ماه مانده به نوبت اول کنکور نیز می توانید برای تنظیم برنامه در این فرصت می توانید الگوبرداری نمایید.

تا آخرین لحظه تلاش کنید، سختی را تاب بیاورید و با ایمان و باور به داشته ها و دانسته های خود تا روز کنکور دست از تلاش بر ندارید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب