زیرصد سنجش

آغاز امتحانات نهایی | نکات مهمی که دانش آموزان باید بدانند

نکات مهمی که دانش آموزان با آغاز امتحانات نهایی باید بدانند

با توجه به رخدادهای هفته گذشته و شهادت ریاست جمهور و هیات همراه ایشان، آغاز امتحانات نهایی با یک هفته تاخیر، از امروز (شنه 5 خردادماه) اعلام شد. با توجه به اهمیت نمرات کسب شده در امتحانات نهایی و تاثیر مستقیم آنها در سرنوشت کنکور دانش آموزان، در این بخش به بررسی نکات مهمی که دانش آموزان در رابطه با امتحان نهایی باید بدانند می پردازیم.

بر اساس آمار اعلام شده، امسال در امتحانات نهایی نوبت خرداد ماه، نزدیک به 2 میلیون نفر در مقطع متوسطه دوم حضور خواهند داشت.

این امتحانات قرار بود از 30 اردیبهشت ماه آغاز شود، اما با توجه به اختلال فنی سامانه صدور کارت ورود به جلسه، ابتدا امتحانات روزهای 30 و 31 اردیبهشت لغو و به آخر خرداد ماه موکول شد.

پس از آن با اعلام خبر سقوط هلیکوپتر حامل رییس جمهور و شهادت ایشان، کلیه امتحانات لغو شد و برنامه جدید زمان بندی برگزاری امتحانات نهایی منتشر گردید.

با توجه به آغاز امتحانات نهایی سه پایه دوره دوم متوسطه و با در نظر گرفتن سهم 50 درصدی نمرات کسب شده در این امتحانات در تراز کل کنکور داوطلبان، لازم دانستیم تا نکات مهمی را در خصوص برگزاری امتحانات نهایی توضیح دهید.

آغاز امتحانات نهایی پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم

موضوع مهمی که امسال برای نخستین بار در امتحانات نهایی شاهد آن هستیم، برگزاری امتحانات پایه های دهم و یازدهم به صورت نهایی است.

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلا فرهنگی، از امسال نمرات نهایی دانش آموزان پایه های دهم و یازدهم نیز، همچون دوازدهمی ها، به عنوان سابقه تحصیلی آنها در سامانه دانش آموزی وزارت آموزش و پرورش ثبت می شود.

بر اساس این مصوبه، در کنکور 1403 سهم سوابق تحصیلی 50 درصد، با احتساب نمرات نهایی پایه دوازدهم است؛ اما از سال آینده سهم سوابق تحصیلی به 60 درصد می رسد.

بر این اساس، در کنکور 1404 سهم 60 درصدی سابقه تحصیلی با احتساب نمرات امتحان نهایی پایه یازدهم و دوازدهم لحاظ می گردد و از کنکور 1405 به بعد، این سهم 60 درصدی با احتساب نمرات امتحانات نهایی هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم تعیین خواهد شد.

از آنجایی که این شرایط برای نخستین بار در سیستم آموزش کشور در حال اجراست، مو.جی از نگرانی را در میان داوطلبان و دانش آموزان ایجاد کرده است.

وزارت آموزش و پرورش به منظور آشنایی دانش آموزان با نحوه برگزاری امتحانات نهایی و همچنین اطلاع آنان از چگونگی طرح سوالات امتحانی، بعد از تعطیلات نوروز، اقدام به برگزاری امتحانات شبه نهایی در دروس سه پایه دوره دوم متوسطه نمود.

اما بررسی ها نشان می دهد، برگزاری این امتحانات موج جدید از نگرانی را در میان دانش آموزان ایجاد کرده، به طوری که این افراد معتقد هستند سطح سوالات امتحان نهایی دشوار و بسیار بالاتر از سطح آموزش مدارس و کلاس های درسی است.

طراحی سوالات امتحان نهایی بر مبنای کتاب های درسی

محسن زارعی، رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به نگرانی های دانش آموزان اعلام کرد: «ما به دنبال برگزاری آزمون استاندارد در طراحی، اجرا، تصحیح و نمره دادن هستیم و حرکت آن از سال 1401 آغاز شده است.»

زارعی در ادامه افزود: «در مرحله طراحی سوالات امتحانات نهایی، قرنطینه کامل طراحان سوال انجام می‌شود و در مرحله اجرا تمام پیش‌بینی‌های لازم برای تأمین امنیت آزمون‌ها انجام شده است و دستورالعمل حفاظت آزمون مصوبه شورای عالی امنیت کشور را دارد.»

وی با تاکید بر اینکه طراحی سوالات بر مبنای کتاب های درسی است، گفت: «چارچوب طراحی سوالات در اختیار دانش‌آموزان و والدین قرار گرفته است و دانش‌آموزان و خانواده‌ها نگران نباشند؛ طراحی سوالات بر اساس کتاب‌های درسی است و معلمانی مانند معلم خودشان و براساس خزانه سوالاتی که موجود است، سوالات را طراحی می‌کنند.»

زارعی تصریح کرد: « قرار نیست سخت‌گیری بی مورد برای دانش‌آموزان انجام دهیم و در چارچوب کتاب درسی و درسی که معلم داده است، از او آزمون خواهیم گرفت؛ و دانش‌آموزانی که به خوبی مطالعه کرده و دروس را یاد گرفته‌اند، موفق می شوند؛ بنابراین نباید مطالعه برای امتحانات نهایی را به شب امتحان موکول کنند.»

ایجاد سابقه تحصیلی بر مبنای امتحانات نهایی

از مهم ترین کارکردهای امتحانات نهایی، ایجاد سابقه تحصیلی برای دانش آموزان است. همانطور که می دانید، سابقه تحصیلی در فرآیند پذیرش دانشجو و نتیجه نهایی کنکور ضروری و از عوامل تعیین کننده است.

«منظور از سابقه تحصیلی، نمرات کسب شده‌ی دروس عمومی و اختصاصی بر مبنای رشته تحصیلی دوره دوم متوسطه است که آزمون آن ها به صورت نهایی (سراسری و هماهنگ) در خردادماه برگزار شده باشد.»

از زمان آغاز امتحانات نهایی و پس از اتمام آن، نمرات کسب شده، توسط وزارت آموزش و پرورش در سامانه دانش آموزان ثبت و به منظور محاسبه در نتیجه کنکور به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال می شود..

بر این اسا تعیین ترازکل و رتبه داوطلبان کنکور شامل دو بخش می باشد:

  • بخش اول – نمره سابقه تحصیلی: این نمره میانگین نمرات امتحان نهایی است که توسط مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، به صورت سراسری برگزار می شود.
  • بخش دوم – نمره آزمون اختصاصی (کنکور سراسری): میانگین وزنی نمرات دروس تخصصی کنکور، است که ‌سازمان سنجش آموزش کشور مسئول برگزاری آن است.

داوطلبان به نکته توجه داشته باشند که ملاک قبولی آنها در کنکور بر اساس تراز کسب شده بر اساس نمرات سوابق تحصیلی و تراز بر اساس درصدهای کسب شده در کنکور است، نه نمره یا درصد آن درس.

مکان و ساعت آغاز امتحانات نهایی

امتحانات نهایی در حوزه های آزمونی که از سوی آموزش وپرورش در هر شهر و منطقه تعیین شده، برگزار می شود.

حوزه های برگزاری امتحانات نهایی از سوی مدارس به دانش اموزان اعلام می شوند؛ چنانچه مدرسه ای حوزه آزمون باشد، عوامل اجرای امتحانات نهایی خارج از کادر آن مدرسه انتخاب خواهند شد.

مکان و ساعت شروع امتحانات بر اساس مصوبه ابلاغ شده به مدارس اجرا خواهد شد. درب حوزه های امتحانی نیز نیم ساعت قبل از آغاز امتحانات نهایی بسته خواهند شد.

چنانچه دانش آموزی در جلسه امتحان حاضر نشود، در صورت غیرموجه بودن غیبت، نمره صفر برای او ثبت می شود و چنانچه غیبت او موجه تشخیص داده شود، آن درس از دروس انمتخابی وی حذف خواهد شد.

در نظر داشته باشید، غیبت در امتحانات نهایی خرداد ماه، حتی به طور موجه، باعث می شود تمره یابقه تحصیلی برای آن درس صفر در نظر گرفته شود، چرا که همانطور که پیش تر گفته شد، فقط نمرات نهایی امتحانات خرداد ماه به منزله سابقه تحصیلی خواهند بود.

شرایط استفاده از تبصره «تک‌ماده»

چنانچه دانش آموزی در 4 درس خود نمره 7 کسب کند، در صورتی که معدل کل او بالاتر از 10 باشد، می تواند از تبصره یا همان تک‌ماده استفاده کند و از دروه دوم متوسطه فارغ التحصیل شود.

در پایان باز هم تاکید می کنیم برای موفقیت در امتحانات نهایی باید بر کتاب های درسی خود به طور کامل مسلط باشید چرا که ملاک و معیار طراحی سوالات امتحان نهایی کتاب درسی است.

برگرفته از خبرگزاری ایرنا

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب