زیرصد سنجش

نکات مهم اعلام نتایج نوبت اول کنکور و دانشگاه فرهنگیان

بررسی نکات مهم اعلام نتایج نوبت اول کنکور 1403
بررسی نکات مهم اعلام نتایج نوبت اول کنکور 1403 و دانشگاه فرهنگیان

با توجه به اعلام نتایج اولیه نوبت اول آزمون سراسری و همچنین نتایج اولیه آزمون پذیرش دانشجو-معلم در دانشگاه فرهنگیان، در این نوشته به بررسی نکات مهم اعلام نتایج نوبت اول کنکور 1403 و دانشگاه فرهنگیان می پردازیم.

بر اساس مصوبه کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1401، کنکور دو نوبت در سال برگزار می شود؛ سوالات این آزمون صرفاً از دروس اختصاصی هر گروه آزمایشی طرح می شود و داوطلبان در گروه آزمایشی انتخابی خود با یکدیگر به رقابت می پردازند.

نوبت اول کنکور 1403، همزمان با آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو-معلم در دانشگاه فرهنگیان، روزهای 6و 7 اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد. در این رقابت ها، یک میلیون و 152هزار و 518 داوطلب در 5 گروه آزمایشی آزمون سراسری و 660هزار و 393 داوطلب نیز اختصاصاً در کنکور دانشگاه فرهنگیان شرکت داشته اند.

با این مقدمه، در ادامه برخی از نکات مهم اعلام نتایج نوبت اول کنکور 1403 و همچنین کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان را مرور خواهیم کرد.

بررسی نکات مهم اعلام نتایج نوبت اول کنکور 1403 و دانشگاه فرهنگیان

بررسی آماری نوبت اول کنکور نشان می دهد، از میان گروه های اصلی آزمون سراسری، گروه علوم تجربی با بیش از نیم میلیون داوطلب بالاترین جامعه آماری و گروه علوم ریاضی و فنی نیز با بیش از 128هزار متقاضی کمترین میزان داوطلب را در این آزمون به خود اختصاص داده بودند.

همچنین در آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان نیز، از میان 660هزار و 393 داوطلب، 66 درصد خانم‌ها و 34 درصد آقایان شرکت کرده بودند.

همانطور که پیش تر گفته شد، آزمون سراسری تنها بر اساس دروس تخصصی هر یک از گروه های آزمیشی برگزار می شود. نمرات و درصدهای کسب شده در این آزمون در سامانه جامع آزمون سراسری هر داوطلب ذخیره می ماند و بعد از اعلام نتایج اولیه نوبت دوم کنکور 1403 که تیرماه سال جاری برگزار می شود، بر اساس معیار نتیجه بهتر میان دو نوبت آزمون، تراز اختصاصی داوطلب محاسبه می شود.

این تراز 50 درصد از نتیجه و تراز کل کنکور را شامل می شود؛ 50 درصد باقیمانده نیز بر اساس نمرات امتحانات نهایی دروس عمومی و اختصاصی پایه دوازدهم محاسبه خواهد شد.

در نهایت نتیجه و کارنامه نهایی داوطلبان در مرداد ماه منتشر شده و داوطلبان مجاز به انتخاب رشته، نسبت به انتخاب رشته ها و دانشگاه های مورد نظر خود اقدام خواهند کرد.

داوطلبان متقاضی شرکت در کنکور دانشگاه فرهنگیان نیز، در گروه آزمایشی مربوطه علاوه بر پاسخگویی به دفترچه‌های سوالات آزمون اختصاصی مربوط به گروه آزمایشی انتخابی خود، به دفترچه سوالات اختصاصی آزمون پذیرش دانشجو-معلم نیز پاسخ داده اند.

یکی از نکات مهم اعلام نتایج نوبت اول کنکور 1403 و کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان این است که کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان، برخلاف آزمون سراسری، تنها در یک نوبت برگزار می شود و در نوبت تیرماه تنها کنکور سراسری برگزار خواهد شد.

نتایج اولیه نوبت اول آزمون سراسری و همچنین آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان سال 1403 در اردیبهشت‌ماه سال جاری برگذار شده است، به صورت نمرات خام این دو آزمون، به صورت مجزا درسامانه جامع آزمون سراسری به نشانی my.sanjesh.org در دسترس است و داوطلبان می‌توانند با ورود به حساب کاربری خود در سامانه یادشده، کارنامه نمرات خام خود را مشاهده کنند.

برای آندسته از داوطلبانی که تنها در یکی از دو آزمون کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان و کنکور سراسری نوبت اول سال 1403 ثبت‌نام کرده و در جلسه آزمون حاضر بوده‌اند، صرفاً کارنامه اولیه مربوط به آزمونی که ثبت‌نام کرده‌اند، نمایش داده می‌شود.

اما نکات مهم اعلام نتایج نوبت اول کنکور 1403 و دانشگاه فرهنگیان:

  • کارنامه نوبت دوم آزمون سراسری که تیرماه سال 1403 برگزار می شود، در اواخر مرداد ماه اطلاع‌رسانی خواهد شد.
  • اگر داوطلب در هر یک از دو نوبت کنکور، گروه های آزمایشی متفاوتی را انتخاب کرده باشد، ضروری است تا هم‌زمان با اعلام کارنامه نوبت دوم کنکور 1403، گروه آزمایشی اصلی (علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی) که می‌خواهد از آن انتخاب رشته کند را، در حساب کاربری خود مشخص نماید.
  • در صورت عدم تعیین گروه آزمایشی توسط متقاضی، گروه آزمایشی اصلی آخرین نوبت متقاضی از سوی سازمان سنجش ملاک عمل قرار می‌گیرد.
  • یک متقاضی امکان انتخاب رشته از دو گروه آزمایشی اصلی را ندارد.
  • بعد از انتشار کارنامه نوبت دوم نوبت دوم، برای تمامی داوطلبان کنکور سراسری، اعم از افرادی که فقط در نوبت اول یا دوم و یا هر دو نوبت در سال 1402 یا 1403 شرکت کرده‌اند، کارنامه ملاک عمل برای انتخاب رشته هر یک از گروه‌های آزمایشی که داوطلب در آن شرکت کرده است (یک گروه آزمایشی اصلی و گروه‌های هنر و زبان درصورت شرکت در آزمون)، شامل بالاترین نمره کل آزمون اختصاصی، نمره کل سابقه تحصیلی و نمره کل نهایی، رتبه در سهمیه و رتبه کشوری، اعلام می‌شود و در نهایت لازم است که داوطلبان، براساس این کارنامه نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند.
  • نمره کل سابقه تحصیلی هر داوطلب، توسط وزارت آموزش و پرورش محاسبه و ضمن اطلاع‌رسانی به داوطلبان، به سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور اعلام و در کارنامه ملاک عمل برای انتخاب رشته درج خواهد شد.
  • در صورت یکسان بودن گروه‌های آزمایشی دو یا چند نوبت کنکور که متقاضی در آنها شرکت کرده است، ملاک، بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) است که در نمره کل نهایی لحاظ و اعلام می‌شود.

  • داوطلبانی که متقاضی گزینش با نمرات اختصاصی کنکور قبل (1402) بوده‌اند، می‌بایست به منظور انتخاب رشته در کنکور سراسری سال 1403، حداقل در یک نوبت از آزمون‌های سراسری سال 1403 ثبت‌نام می‌کردند.

منبع: ایسنا

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب بلاگ

اخبار

دریافت کارت نوبت دوم کنکور 1403

دریافت کارت نوبت دوم کنکور 1403 + باجه های رفع نقص + زمان برگزاری کنکور

اطلاعیه دریافت کارت نوبت دوم کنکور 1403 به همراه اعلام باجه های رفع نقص و زمان برگزاری نوبت دوم آزمون سراسری 1403 منتشر شد

اخبار

تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور 1403

تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور 1403

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان البرز از تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور 1403 با ملاک نمرات پایه دوازدهم تاکید کرد

اخبار

زمان اعلام نتایج امتحانات نهایی 20 تیر

زمان اعلام نتایج امتحانات نهایی اعلام شد

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش و پرورش زمان اعلام نتایج امتحانات نهایی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم را 20 تیر ماه اعلام کرد.

اخبار

تراز کل کنکور نمره کل آزمون اختصاصی کنکور

تراز کل کنکور | نمره کل آزمون اختصاصی کنکور | تاثیر نمره سابقه تحصیلی بر تراز

تراز کل کنکور، نمره کل آزمون اختصاصی کنکور و تاثیر نمره سابقه تحصیلی در محاسبه تراز کل کنکور

اخبار

اسامی پذیرفته شدگان کنکور فرهنگیان و نمره کل نوبت اول کنکور سراسری اعلام شد

اسامی پذیرفته شدگان کنکور فرهنگیان و نمره کل نوبت اول کنکور سراسری اعلام شد

اسامی پذیرفته شدگان چند برابر ظرفیت کنکور پذیرش اختصاصی فرهنگیان و نمره کل نوبت اول کنکور سراسری 1403 اعلام شد

اخبار

روش تصحیح امتحان نهایی | پیچیدگی فرآیند تصحیح اوراق امتحان نهایی

روش تصحیح امتحان نهایی و پیچیدگی فرآیند تصحیح اوراق امتحان نهایی