زیرصد سنجش

مدیریت و گرایش های آن

مدیریت، فرایندی است شامل برنامه‌ریزی، فرماندهی، هدایت و نظارت بر تلاش‌های اعضای سازمان و استفاده از منابع به‌منظور رسیدن به اهداف سازمان. دانشجویان رشته مدیریت باید خلاق و قدرت تصمیم‌گیری خوبی داشته باشند.
توان رهبری، اعتمادبه‌نفس، روابط اجتماعی عالی، قدرت تجزیه‌وتحلیل و فن بیان قوی از توانایی‌های موردنیاز برای دانشجو رشته مدیریت و تمام گرایش‌هاست.
مدیریت

قبل از معرفی رشته مدیریت و زیر مجموعه های آن در مقطع کارشناسی، ابتدا در ارتباط با رشته های مشترک توضیح مختصری می دهیم.

گروهی از رشته ها هستند که در هرسه گروه ریاضی، تجربی و انسانی دانشجو می پذیرند. به این رشته ها اصطلاحا گروه مشترک می گویند.

رشته های مدیریت، اقتصاد و حسابداری اصالتا جز گروه علوم انسانی هستند، اما از آنجایی که در تمام حوزه ها و مشاغل بحث مدیریت نیروها و امور مالی حائز اهمیت است لذا از تمام گروهها پذیرش دانشجو صورت می پذیرد.

اگر بخواهیم اهداف این رشته را به طور خلاصه بیان کنیم می‌توان مواردی نظیر حل معضل بیکاری، مقابله با سو استفاده‌ مالی و فساد اداری، سازماندهی منابع انسانی و به کارگیری درست و اصولی آنها، استفاده‌ی صحیح و به‌جا از منابع و امکانات سازمانی و سایر موارد مشابه را برشمرد. در واقع به کمک رشته مدیریت می‌توان بسیاری از مشکلات و معضلات سازمانی در جامعه را حل و فصل کرد. به این دلیل که مشکلات یاد شده تنها توسط مدیران خبره و کارامد قابل حل خواهند بود.

شرح وظایف مدیران مستلزم توانایی انجام کارهای زیر است:

  • برنامه ریزی و بهره برداری برای قسمتی که به آنها اختصاص داده شده است به گونه ای که اهدافی را که مسئولیت آنها در عملکرد سازمان کل مسئول است به دست آورد.
  • تولید کار، و همچنین نیروی کار ، آموزش و سازماندهی منابع لازم برای انجام کار
  • راهنمایی، هدایت، رهبری و پشتیبانی لازم را برای کارکنان و فراهم کردن منابع
  • پیگیری از نحوه صحیح اجرای طرح
  • ارزیابی موفقیت هدف، برنامه و تخصیص کارمندان و منابع

شرح شغل یک مدیر از سازمان به سازمان دیگر متفاوت است و به مسئولیت های منحصر به فرد او بستگی دارد. در برخی سازمان ها عنوان مدیر به کارمندانی اختصاص می یابد که سایر کارمندان را نظارت می کنند و به آنها گزارش می دهند.

هر گرایش رشته مدیریت، در یک حوزه منحصر به فرد کاربرد دارد، به همین خاطر فرصت های شغلی برای گرایش های این رشته متفاوت است. این رشته می تواند یک موقعیت استرس زا با مسئولیت زیاد باشد. بسته به صنعتی که شما ممکن است در آن به فعالیت بپردازید. به عنوان مثال ممکن است در یک دفتر کار کنید و با کارمندان ارتباط مستقیم داشته باشید، و یا به عنوان مدیر بازرگانی به انجام ماموریت و سفر کاری بپردازید. در ادامه به معرفی فرصت های شغلی برای هر گرایش می پردازیم.

مدیر صنعتی

این فارغ التحصیلان، سعی در هدایت واحد های صنفی مختلف و افزایش راندمان کاری واحدها با استفاده از شناخت خویش از مسائل مالی و رفتار های نیرو های سازمان ها دارند.

مدیر بازرگانی

فارغ التحصیلان این گرایش باید روحیه کارآفرینی، ایجاد بازار کار جدید و یا ارائه روش های جدید را داشته باشند. این فارغ التحصیلان می توانند در ادرات دولتی، واحد های تولیدی بزرگ، واحد های بازرگانی به عنوان مدیرفروش یا بازاریابی مشغول به کار شوند.

مدیر مالی

فارغ التحصیلان این گرایش میتوانند در سازمان های دولتی، بانک ها، شرکت های خصوصی، شرکت های بیمه مشغول به کار شوند. این افراد سعی در افزایش دارایی و افزایش سود شرکت ها دارند.

مدیر فناوری و اطلاعات

فارغ التحصیلان این گرایش سعی در هدایت موسسات تولید کننده نرم افزار سازمان های بزرگ را دارند. این فارغ التحصیلان با مباحث کامپیوتری، مدیریت و منابع انسانی آشنا هستند.

مدیر دولتی

فارغ التحصیلان این گرایش معمولا در موسسات دولتی به فعالیت می پردازند و سعی در سازمان دهی کارکنان، نظارت و رهبری واحدها، برنامه ریزی و اجرای آن، تعیین عملیات استخدامی پرسنل را دارند.

مدیر جهانگردی

این رشته بسیار جذاب سعی در جذب گردشگر با استفاده از برنامه ریزی های مناسب و ارائه آن ها به دولت را دارد. با توجه پتانسیل بالا برای جذب گردشگر از دیگر کشور ها در ایران، این رشته آینده شغلی خوبی دارد.

مدیر بیمه

فارغ التنحصیلان این گرایش سعی در هدایت، توسعه و ارتقا سازمان های بیمه کشور را دارند. این فارغ التحصیلان با راه اندازی دفاتر نمایندگیم می توانند با مشاوره به افراد برای شرکت در طرح های بیمه، از هزینه های مختلف جامعه پیشگیری کنند.

در نظر داشته باشید با این که گروه مدیریت از دسته رشته های علوم انسانی به شمار می آید اما ریاضیات و آمار در آن حائز اهمیت است.

میانگین درصد بالای 65 در دروس عمومی، درصد بالای 40 در ریاضی و حداقل میانگین بالای 35 در سایر دروس تخصصی برای قبولی در رشته مدیریت یکی از دانشگاه های دولتی، لازم است.

هیچ درسی را حذف نکنید. تاکید می کنم در کنکور همه دروس از اهمیت یکسان برخوردارند. حداقل یک درس عمومی و یک درس تخصصی را با مشورت مشاور خود به عنوان درسی که باید 100 بزنید انتخاب کنید.

فراموش نکنید برای اینکه در بهترین رشته و بهترین دانشگاه پذیرفته شوید باید بهترین باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *