زیرصد سنجش

معرفی رشته شنوایی سنجی

شنوایی سنجی از رشته های گروه علوم پزشکی است که در مقطع کارشناسی (دوره ی 4 ساله) پذیرش دانشجو دارد و امکان تحصیل در مقطع بالاتر را نیز دارد.

شنوایی شناسی دارای سه شاخه ی اصلی زیر می باشد:

1- شنوایی شناسی تشخیصی: این شاخه به ارزیابی سیستم شنوایی و تعادل و تشخیص ضایعات و مشکلات آن و نهایتا ارائه ی گزارش به پزشک می پردازد.

2- شنوایی شناسی توانبخشی: در این شاخه فارغالتحصیلان می توانند به ارزیابی مشخصات الکتروآکوستیکی و نوع سمعک، تعیین و تجویز آن بپردازند و لب خوانی و گفتارخوانی را به افراد کم شنوا و ناشنوا آموزش دهند.

3- شنوایی شناسی حفاظت و پیشگیری: این شاخه در واقع شاخه ی پژوهشی این رشته محسوب می شود و به منظور ه حداقل رساندن خسارت های ناشی از آلودگی صوتی با استفاده از آزمونهای غربالگری و نیز اجرای برنامه های حفاظت شنوایی، آلودگی های صوتی کارخانجات و مراکز پر سر و صدا را مورد بررسی قرار می دهند.

دانشجویان این رشته باید به مباحث فیزیک، فیزیولوژی و تشریح علاقه مند باشند. از دیگر مهارت های مودنیاز برای این کارشناسان می توان به حفظ آرامش در شرایط بحرانی، ارائه مشاوره خوب، دقت و توجه به جزئیات، مهارت انجام کارهای تیمی، مهارت ارتباطی خوب، توانایی ایجاد انگیزه در بیماران برای دنبال کردن برنامه توانبخشی و تسلط به زبان انگلیسی اشاره کرد.

شنوایی شناسی جز رشته های زیر گروه یک کنکور تجربی است و مانند تمام رشته های این زیرگروه تمام دروس تخصصی آن در یک سطح اهمیت قرار می گیرند، اما برای موفقیت در دانشگاه فیزیک و زیست شناسی دارای اهمیت بیشتری هستند. دروس عمومی هم به یک اندازه حائز اهمیت می باشند اما همانطور که پیش از این اشاره شد، چون غالبا دانش آموزان رشته تجربی از درس عربی گریزان هستند می توان عربی را به عنوان سکوی پرتاب در نظر گرفت.

هیچ درسی را حذف نکنید. تاکید می کنم در کنکور تجربی همه دروس از اهمیت یکسان برخوردارند. حداقل یک درس عمومی و یک درس تخصصی را با مشورت مشاور خود به عنوان درسی که باید 100 بزنید انتخاب کنید.

فراموش نکنید برای اینکه در بهترین رشته و بهترین دانشگاه پذیرفته شوید باید بهترین باشید.

 

برای آشنایی با سایر رشته های رشته تجربی کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *