زیرصد سنجش
جزییات مصوبه جدید طرح سنجش
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی جزییات، مزایا و علل تصویب مصوبه جدید کنکور را تشریح کرد.

جزییات، مزایا و علل تصویب طرح جدید سنجش و پذیرش دانشجو

از دهه ی 80 زمزمه های حذف کنکور آغاز شد. در طی سال های اخیر نیز هر سال شاهد تغییرات جزیی در شیوه ی برگزاری کنکور بوده ایم.

کنکور امسال در روزهای هشتم تا یازدهم تیرماه برگزار شد و پس از آن اعلام شد از سال آینده کنکور بر اساس مصوبه ی جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی که در خرداد ماه 1401 تصویب شد، برگزار خواهد شد.

پس از این اعلام، در ارتباط با اجرایی شدن این مصوبه گمانه زنی های زیادی از سوی کارشناسان، نمایندگان مجلس و اعضای شورای عالی انقلاب صورت گرفت.

در نهایت سازمان سنجش در اطلاعیه ای رسمی از عدم اجرای این مصوبه در کنکور 1402 خبر داد.

مشروح این اطلاعیه را در اینجا می توانید بخوانید.

اما جزییات این مصوبه چیست؟ چه مزایایی دارد؟ و علت تصویب آن چه بوده است؟

بر اساس این مصوبه در آزمون سال های 1402 و 1043 فقط سوابق تحصیلی سال دوازدهم با تاثیر قطعی در نظر گرفته می شود؛ در کنکور 1404 معدل سال یازدهم نیز به این تاثیر اضافه می شود و از سال 1405 سوابق تحصیلی سال دهم نیز تاثیر مستقیم خواهد داشت.

همچنین سنجش داوطلبان برای ورود به دانشگاه به دو بخش تقسیم می شود. یک بخش مربوط به سوابق تحصیلی و یک بخش مربوط به کنکور سراسری است.

تاثیر سوابق تحصیلی از 40 درصد تاثیر مثبت در سال 1402 به 40 درصد تاثیر قطعی تغییر خواهد کرد. در سال 1403 به 0 درصد تاثیر قطعی و در سال 1405 به 60 درصد تاثیر قطعی خواهد رسید.

براساس این مصوبه، کنکور دو بار در سال برگزار خواهد شد. سوابق تحصیلی نیز قابل تکرار خواهد بود. یعنی اگر معدل سه سال دبیستان دانش آموز مطلوب نبود، دانش آموز می تواند چندین مرتبه در امتحانات شرکت کند تا به نتیجه قابل قبول دست یابد.

همچنین طبق این مصوبه، سوالات کنکور تنها از دروس تخصصی طرح می شود و دروس عمومی صرفا در امتحانات نهایی و سوابق تحصیلی تاثیرگار است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مزایای طرح جدید سنجش و پذیرش دانشجو به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس گفت: مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی در مورد کنکور سراسری برای برقراری عدالت آموزشی است. زیرا سبب ایجاد شانس یکسان برای داوطلبان در تمام نقاط کشور و در هر طبقه اجتماعی و اقتصادی می شود.

وی اظهار داشت: توجه کنید برگزاری کنکور سراسری با اضطراب در میان داوطلبان همراه است که با اجرای مصوبه جدید این اضطراب بسیار کاهش می‌یابد و از طرفی با اجرای مصوبه جدید عدالت آموزشی بیشتری برقرار می‌شود چرا که در حال حاضر ۸۰ درصد قبولی‌ها در رشته‌های پرطرفدار به دهک‌های بالای جامعه اختصاص می‌یابد.

عاملی در ادامه افزود: با اجرای این مصوبه، سنجش داوطلبان کنکور به صورت متناسب انجام می‌شود یعنی دیگر تفاوتی بین دهک های مختلف اقتصادی وجود نخواهد داشت و افراد داوطلب کنکور سراسری در مناطق محروم هم می‌توانند در رشته‌های پررقابت دانشگاه، ادامه تحصیل دهند.

جزییات مصوبه جدید کنکور

وی همچنین گفت: براساس نحوه سنجش و پذیرش فعلی، داوطلبان در یک آزمون ۴ ساعته سنجیده می‌شوند و از ابتدای دبیرستان فقط همین آزمون سراسری برای دانش آموزان در اولویت است اما با اجرای مصوبه جدید دوره دبیرستان هم برای دانش آموزان دارای اهمیت می شود.

صرفه نظر از درست یا اشتباه بودن موارد مصوب در این طرح جدید، سوال اصلی این است که کنکور 1402 بر چه مبنایی برگزار خواد شد؟

طبق اطلاعیه اخیر سازمان سنجش و مطابق با ضوابط کنکور 1401 یا نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی و براساس مصوبه ی جدید؟

همچنین در این رابطه بخوانید: کلاف سردرگم کنکور 1402

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب بلاگ

اخبار

دفترچه سوالات نوبت اول کنکور 1403 منشر شد

دفترچه سوالات نوبت اول کنکور 1403 منشر شد

دفترچه سوالات نوبت اول کنکور 1403 منشر شد

اخبار

نوبت اول کنکور 1403

نوبت اول کنکور 1403 | گزارش فرآیند برگزاری، آمار و رخدادهای احتمالی

گزارش جامع فرآیند برگزاری نوبت اول کنکور 1403

اخبار

تشریح تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری نوبت اول کنکور 1403

تشریح تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری نوبت اول کنکور 1403

تشریح تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری نوبت اول کنکور 1403

اخبار

تعداد سوالات و زمان پاسخگویی نوبت اول کنکور 1403

تعداد سوالات و زمان پاسخگویی نوبت اول کنکور 1403

تعداد سوالات و زمان پاسخگویی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

اخبار

تحلیل آمار شرکت کنندگان نوبت اول کنکور 1403

تحلیل آمار شرکت کنندگان نوبت اول کنکور 1403

اخبار

جزییات پذیرش آزمون دانشگاه فرهنگیان

جزییات پذیرش آزمون دانشگاه فرهنگیان | فرآیند برگزاری و نحوه پذیرش دانشجو-معلم

جزییات پذیرش آزمون دانشگاه فرهنگیان