زیرصد سنجش

سازمان سنجش به سازمان ملی سنجش و ارزشیابی محلحق می شود

سازمان سنجش به سازمان ملی سنجش و ارزشیابی محلحق می شود
سازمان سنجش به سازمان ملی سنجش و ارزشیابی محلحق می شود

بنا بر اخبار منتشر شده، سازمان سنجش از سال 1403 به سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش  کشور می پیوندد. به همین بهانه در این نوشته نگاهی به سیر تحولات کنکور و سازمان سنجش، از ابتدا تا به امروز خواهیم داشت.

برگزاری کنکور در ایران بیش از نیم قرن سابقه دارد. سازمان سنجش آموزش کشور، به عنوان متولی برگزاری این آزمون پر رقابت، فعالیت خود را زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام می دهد.

در واقع این وزارتخانه موضوع گزینش دانشجو را با تاسیس مرکز آزمون شناسی در سال 1347 و با تدوین مقررات ورود به دانشگاه تعیین وضعیت کرد.

نگاهی به تاریخچه کنکور در ایران نشان می دهد چند سال پس از تاسیس و شروع بکار مرکز آزمون شناسی، همزمان با افزایش تقاضا برای ورود به دانشگاه ها، این نیاز احساس شد که برای برنامه ریزی و مدیریت چگونگی گزینش دانشجو باید سیستم وسیع تری شروع به کار کند.

در نتیجه در بهمن ماه 1354 سازمان سنجش آموزش کشور با سه حوزه فعالیت اصلی «معاونت فنی و پژوهشی، اجرایی و نظارت بر امور دانشگاه‌ها» تاسیس و شروع به کار نمود.

اما این سازمان در سال 1360، در راستای اجرای طرح ادغام سازمان های وابسته به وزارتخانه ها، سازمان سنجش منحل شد و مسئولیت انجام وظایف آن به اداره کل گزینش دانشجو که در حوزه معاونت دانشجویی وزارت علوم بود، محول گردید.

اما 8 سال پس از انحلال این سازمان، به دلیل افزایش تعداد داوطلب برای ورود به دانشگاه ها و همچنین حساسیت بسیار زیاد در مراحل مختلف گزینش، یک بار دیگر سازمان سنجش آموزش کشور در سه حوزه اصلی «معاونت اجرایی، فنی و پژوهشی و گزینش» به تصویب سازمان امور اداری و استخدامی رسید.

از سال 1368 به بعد سازمان سنجش به فعالیت خود به عنوان متولی اصلی برگزاری کلیه آزمون های سراسری، اعم از آزمون های ورودی دانشگاه ها در کلیه مقاطع تحصیلی و آزمون های حرفه ای، شغلی و استخدامی ادامه داده است و در این مدت تنها با تغییر شرایط دولت های مختلف، تغییرات داخلی در روند اجرای کار آن ایجاد شد.

پکیج های کنکور ریاضی و تجربی

مهم ترین آزمون هایی که در حال حاضر از سوی سازمان سنجش برگزار می شوند عبارتند از:

  • کنکور سراسری
  • آزمون سراسری دکتری تخصصی
  • کارشناسی ارشد
  • کاردانی فنی و حرفه‌ای
  • کاردانی به کارشناسی
  • جامع علمی کاربردی
  • آزمون کارآموزی وکالت
  • آزمون سردفتری اسناد رسمی
  • آزمون‌های استخدامی متمرکز
  • سفارشی دستگاه‌های اجرایی
  • تعیین سطح زبان از جمله تافل، آیلتس، تولیمو
  • تأیید مدارک معادل کارشناسی

سازمان سنجش از سال 1403 ملی می شود!

بنابر گزارش خبرگزاری مهر، بعد از بیش از نیم قرن و در مهرماه 1402 شاهد یک تحول بزرگ در سازمان سنجش بوده ایم. سید ابراهیم رییسی رییس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستور ایجاد سازمانی را داد تحت نام «سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی کشور».

این امر در جلسه 883 شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 30 خرداد 1402 تصویب شد.

در تعریف اهداف تصویب این ماده واحده آمده است:

«سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» با هدف استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی، اعتبارسنجی، رتبه‌بندی و تضمین کیفیت در نظام آموزش کشور و به‌منظور تحقق مفاد بند ۱۳ سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش و بند ۲-۳ سیاست‌های کلی علم وفناوری مبنی بر «استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام آموزش ‌و پرورش» و «ساماندهی و تقویت نظام‌های نظارت، ارزیابی، اعتبارسنجی و رتبه‌بندی در حوزه‌های علم و فناوری»؛ تصمیم‌سازی درخصوص ایجاد مرجعیت حرفه‌ای و استقلال نهادی ایجاد شده است.

در گزارش مهر از جزییات وظایف و برنامه عملکرد «سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» این چنین آمده است:

مقرر شده است «سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» با بهره‌گیری از ظرفیت‌های تخصصی نهادهای علمی کشور متمرکز بر راهبری، ارزیابی و ایفا نقش نظارتی با مأموریت ایجاد مرجعیت واحد در دو محور ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش کشور (اعم از آموزش و پرورش و آموزش‌عالی در دو حوزه پزشکی و غیرپزشکی) و سنجش توانمندی‌های آموزشی، به‌صورت هیأت امنایی و با التزام به عدم ایجاد بار مالی جدید و افزایش اندازه دولت، به صورت یک سازمان مستقل زیر نظر رئیس جمهور تشکیل شود.

ضمن اینکه قرار است اساسنامه «سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» با محوریت ستاد تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و با همکاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه، سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی، تدوین و برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود.

در همین رابطه، عبدالرسول پورعباس، رییس سازمان سنجش آموزش کشور، به خبرنگار مهر گفت: «کلیت سازمان سنجش آموزش کشور با هر ساختاری که در حال حاضر وجود دارد به سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور ملحق می‌شود و بخش‌هایی از پست‌های سازمانی دستگاه‌های دیگر از جمله وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش به این سازمان ملحق خواهد شد.»

منبع: خبرگزاری مهر

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب بلاگ

اخبار

دفترچه سوالات نوبت اول کنکور 1403 منشر شد

دفترچه سوالات نوبت اول کنکور 1403 منشر شد

دفترچه سوالات نوبت اول کنکور 1403 منشر شد

اخبار

نوبت اول کنکور 1403

نوبت اول کنکور 1403 | گزارش فرآیند برگزاری، آمار و رخدادهای احتمالی

گزارش جامع فرآیند برگزاری نوبت اول کنکور 1403

اخبار

تشریح تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری نوبت اول کنکور 1403

تشریح تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری نوبت اول کنکور 1403

تشریح تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری نوبت اول کنکور 1403

اخبار

تعداد سوالات و زمان پاسخگویی نوبت اول کنکور 1403

تعداد سوالات و زمان پاسخگویی نوبت اول کنکور 1403

تعداد سوالات و زمان پاسخگویی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

اخبار

تحلیل آمار شرکت کنندگان نوبت اول کنکور 1403

تحلیل آمار شرکت کنندگان نوبت اول کنکور 1403

اخبار

جزییات پذیرش آزمون دانشگاه فرهنگیان

جزییات پذیرش آزمون دانشگاه فرهنگیان | فرآیند برگزاری و نحوه پذیرش دانشجو-معلم

جزییات پذیرش آزمون دانشگاه فرهنگیان