زیرصد سنجش

جزییات کنکور 1403 | شرایط برگزاری و تغییرات مهم کنکور سراسری در سال 1403

شرایط و جزییات برگزاری کنکور 1403
بررسی شرایط و جزییات برگزاری کنکور 1403

ثبت نام نوبت دوم کنکور 1403در حال انجام است و به همین بهانه قصد داریم تا نگاهی به شرایط و جزییات کنکور 1403 و همچنین مهم ترین تغییرات آن بیاندازیم.

تصویب قانون جدید سنجش و پذیرش دانشجو در تیرماه 1401 از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ آن از سوی رییس جمهور برای اجرا در کنکور 1402 و بعد از آن بنا به نظر کارشناسان آموزشی مهم ترین تغییر کنکور در سال های اخیر بوده و از آن به عنوان نقطه عطفی در تاریخ آزمون های سراسری یاد می شود.

تصمیم برگزاری کنکور سراسری در دو نوبت یکی از مهم ترین اتفاقات صورت گرفته در برگزاری این آزمون مهم است. بر اساس قانون جدید کنکوری، آزمون سراسری دو بار در سال برگزار می شود و داوطلبان می توانند برای شرکت در هر دو نوبت ثبت نام کنند و در نهایت نمرات کسب شده در دو نوبت بررسی و بالاترین آن برای محاسبه تراز کل از سوی سازمان سنجش در نظر گرفته می شود.

اما جزییات کنکور 1403 و تغییرات صورت گرفته در این آزمون فراتر از برگزاری دو نوبت در سال است؛ در ادامه به بررسی شرایط برگزاری و تغییرات مهم در آزمون سراسری 1403 می پردازیم.

شرایط و جزییات برگزاری کنکور 1403

اواسط تیرماه 1401 مصوبه تغییرات کنکور، تحت عنوان «ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از دوره متوسطه» توسط رییس جمهور برای اجرا در کنکور 1402 و پس از آن ابلاغ شد.

خبر گزاری ایسنا در گزارشی به بررسی مفاد این مصوبه پرداخته است و بر اساس این گزارش، مفاد موجود در این مصوبه نشان از اعمال تغییرات گسترده در فرآیند برگزاری و پذیرش کنکور سراسری دارد.

یکی از مهم ترین تغییرات بر اساس بند سوم این مصوبه 8 بندی «سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عای در رشته های پر متقاضی -که گزینش دانشجو برای آنها با آزمون صورت می گیرد- در سال تحصیلی 1402-1403 فقط پایه دوازدهم به میزان 40 درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی 1403-1404 فقط پایه دوازدهم به میزان 50 درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی 1404- 1405 فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان 60 درصد با تاثیر قطعی و برای سال تحصیلی 1405 – 1406 و بعد از آن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان 60 درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود.»

نمره کل داوطلبان شرکت کننده در کنکور سراسری بر اساس نمره کل سوابق تحصیلی و نمره کل کنکور تعیین می شود. برای داوطلبانی که در هر دو نوبت کنکور شرکت کرده اند، دو نمره اختصاصی کنکور اعلام می شود.

نمره کل سوابق تحصیلی بر اساس مینگین نمرات دروس عمومی و اختصاصی که امتحانات نوبت دوم آنها به صورت نهایی برگزار می شود، توسط وزارت آموزش و پرورش محاسبه شده و برای محاسبه و تبدیل این نمره به تراز به سازمان سنجش آموزش کشور ارجاع می گردد.

نمره کل آزمون اختصاصی نیز، میانگین نمرات و درصدهای کسب شده دروس اختصاصی در کنکور است که توسط سازمان سنجش محاسبه و به تراز تبدیل می شوند.

در نهایت پس از تعیین این دو نمره، از ترکیب آن ها با یکدیگر، نمره کل نهایی داوطلب تعیین می گردد.

 

در جزییات کنکور 1403، تغییر مهمی که در مقایسه با کنکور 1402 به چشم می خورد، افزایش سهم سوابق تحصیلی به میزان 50 درصد با معیار نمرات کسب شده درامتحانات نهایی پایه دوزادهم است.

بر اساس قانون کنکور، دروس عمومی از آزمون حذف شده و سوالات کنکور تنها از دروس اختصاصی هر رشته طرح می شوند. در نتیجه دروس عمومی تنها در سابقه تحصیلی داوطلبان موثر است و در نمره کل سوابق تحصیلی لحاظ می گردد.

برای شرکت در کنکور 1403، داوطلبان می توانند در یکی از سه گروه اصلی آزمایشی (علوم تجربی، ریاضی و فنی ، علوم انسانی) شرکت نمایند. همچنین در صورت تمایل برای شرکت در گروه آزمایشی هنر یا زبان های خارجی نیز می توانند به صورت جداگانه ثبت نام کنند.

در دوره های گذشته متقاضیان مجاز به شرکت در سه گروه آزمایشی -یک گروه اصلی به همراه یکی از دو گروه هنر و زبان، یا هر دوی آنها) بودند، اما جزییات شرایط ثبتنام در کنکور 1403 نشان می دهد به دلیل برگزاری هم زمان آزمون گروه های هنر و زبان های خارجی، متقاضیان می توانند تنها در یکی از این دو گروه ثبت نام و شرکت نمایند.

نکته مهم بعدی این است که داوطلبان شرکت در هر یک از گروه های اصلی کنکور، باید نمره سوابق تحصیلی کلیه دروس آن گروه را دارا باشند؛ در صورتی که در هر یک از دروس سابقه تحصیلی موجود نباشد،نمره آن درس صفر لحاظ خواهد شد.

ثبت نام نوبت اول کنکور 1403 در نیمه دوم سال 1402 انجام شده است و زمان برگزاری این نوبت آزمون سراسری در روزهای 7 و 8 اردیبهشت ماه سال جاری می باشد.

ثبت نام نوبت دوم نیز از روز سه شنبه 7 فروردین آغاز شده و تا روز یکشنبه 12 فروردین ماه ادامه می یابد. زمان برگزاری نوبت دوم کنکور 1403 نیز روزهای 7 و 8 تیرماه 1403 اعلام شده است.

داوطلبان در هنگام ثبت نام موظف به بررسی کلیه جزییات کنکور 1403 و ثبت اطلاعات مورد نیاز به صورت صحیح می باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب بلاگ

اخبار

دفترچه سوالات نوبت اول کنکور 1403 منشر شد

دفترچه سوالات نوبت اول کنکور 1403 منشر شد

دفترچه سوالات نوبت اول کنکور 1403 منشر شد

اخبار

نوبت اول کنکور 1403

نوبت اول کنکور 1403 | گزارش فرآیند برگزاری، آمار و رخدادهای احتمالی

گزارش جامع فرآیند برگزاری نوبت اول کنکور 1403

اخبار

تشریح تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری نوبت اول کنکور 1403

تشریح تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری نوبت اول کنکور 1403

تشریح تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری نوبت اول کنکور 1403

اخبار

تعداد سوالات و زمان پاسخگویی نوبت اول کنکور 1403

تعداد سوالات و زمان پاسخگویی نوبت اول کنکور 1403

تعداد سوالات و زمان پاسخگویی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

اخبار

تحلیل آمار شرکت کنندگان نوبت اول کنکور 1403

تحلیل آمار شرکت کنندگان نوبت اول کنکور 1403

اخبار

جزییات پذیرش آزمون دانشگاه فرهنگیان

جزییات پذیرش آزمون دانشگاه فرهنگیان | فرآیند برگزاری و نحوه پذیرش دانشجو-معلم

جزییات پذیرش آزمون دانشگاه فرهنگیان