زیرصد سنجش

نکات مهم در رابطه با کارنامه اولیه کنکور 1402

نکات مهم در رابطه با کارنامه اولیه کنکور

با اعلام نتایج کنکور دی ماه، در این زنگ مشاوره زیر 100 سنجش به بررسی نکات مهم در رابطه با کارنامه اولیه کنکور 1402 می پردازیم.

در کنکور امسال و بر اساس مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، علاوه بر حذف دروس عمومی و حذف زیر گروه ها، تاثیر معدل داوطلبان در نتیجه کنکور نیز تاثیر مستقیم دارد. داوطلبی که در آزمون دی ماه 1401 شرکت کرده و بر مبنای کارنامه آن می خواهد انتخاب رشته کند، با کارنامه جدیدی رو به رو می شوند که هیچ اطلاعی از مندرجات آن ندارد.

کارنامه کنکور دی ماه چگونه است؟

یکی از مهم ترین مراحل ورود به دانشگاه، فرآیند تحلیل اصولی کارنامه داوطلب و انتخاب رشته براساس رتبه و تراز کسب شده ایشان است.

در ابتدا پیش از این که توضیح دهیم کارنامه کنکور دی ماه چگونه است، لازم است تا درباره تغییرات کنکور سراسری توضیحاتی دهیم. براساس تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، تغییراتی در کنکور سراسری 1402 اعمال شد و سازمان سنجش به عنوان مجری برگزاری این آزمون، موظف به اجرایی کردن این تغییرات شد.

از مهم ترین موارد تغییر کنکور سراسری حذف دروس عمومی و حذف زیر گروه ها در کلیه گروه های آزمایشی، تاثیر معدل در کنکور به طور مستقیم، تغییر سوالات و مدت زمان پاسخ دهی و … اشاره کرد. 

در سال های گذشته تمام رشته های موجود در هر گروه آزمایشی در دسته بندی هایی قرار می گرفت که به آن زیرگروه می گفتند. داوطلبی که در یک زیر گروه رتبه بهتری می آورد شانس قبولی بیشتری در رشته های آن زیر گروه داشت. در کارنامه ای که از سوی سازمان سنجش صادر می شد، رتبه و تراز هر داوطلب در هر زیر گروه مشخص می شد. با حذف موارد گفته شده کارنامه کنکور دی ماه تنها شامل درصد دروس است.

در سال های گذشته اگر دانش آموزی در امتحانات نهایی از نمرات خوبی برخوردار نبود، می توانست برای قبولی در کنکور تلاش کند و نمرات داوطلب تنها زمانی که خوب بودند در رتبه ایشان اعمال می شد. در حالی که در کنکور دی ماه 1401 تاثیر سوابق تحصیلی (معدل) داوطلبان به طور مستقیم (40 درصد) در نمره کنکور لحاظ می شود. داوطلبان دارای معدل خوب، رتبه بهتر کسب می کنند و نمرات پایین متقاضیان، منجر به بدتر شدن رتبه و تراز آزمون می شود.

از سوی دیگر با توجه به این که سوابق تحصیلی داوطلبان در خرداد ماه پس از امتحانات نهایی قطعی می شود، این نکته که تراز آزمون با احتساب سوابق فعلی احتساب شود، مشخص نیست. 

انتشار کارنامه کنکور دی ماه ۱۴۰۱

نتایج قبولی داوطلبان کنکور دی ماه ۱۴۰۱ طی دو مرحله اولیه و نهایی در اختیار داوطلبان قرار می گیرد. نتایج اولیه تحت عنوان کارنامه اولیه نوبت اول کنکور سراسری 1402 توسط سازمان سنجش برای تمام داوطلبانی که در این آزمون شرکت کرده اند صادر می شود. داوطلبان برای مشاهده کارنامه اولیه خود می توانند با در دست داشتن اطلاعات و مدارک هنگام ثبت نام مانند شماره پرونده، شماره داوطلبی و … می توانند نسبت به دریافت کارنامه کنکور دی ماه خود اقدام نمایند.

کارنامه نهایی شرکت کنندگان کنکور دی ماه به عبارت دیگر مشخص کننده این است که داوطلبان از میان رشته محل های انتخابی خود، در کدام یک از آن ها پذیرش شده اند. 

نتایج اولیه شرکت کنندگان کنکور دی ماه، تحت عنوان کارنامه ای که حاوی نمرات خام کنکور سراسری و نمره كل آزمون اختصاصی است، در نیمه اول اسفند ماه 1401 برای داوطلبان صادرشده است. متقاضیانی که در این آزمون شرکت کرده اند می توانند با مشاهده کارنامه اولیه از درصد پاسخ دهی به دروس در آزمون مطلع شوند.

کارنامه نهایی داوطلبان هرساله حدود یک ماه پس از فرایند انتخاب رشته برای داوطلبان صادر می شود. با در نظر داشتن این نکته که انتخاب رشته هر دو دسته شرکت کنندگان کنکور دی ماه 1401 و تیر ماه 1402 به صورت همزمان در نیمه دوم مرداد 1402 برگزار می شود. پیش بینی می شود که نتایج نهایی داوطلبان نیز در نیمه دوم شهریور ماه 1402 توسط سازمان سنجش منتشر شود.

 

داوطلبانی که در کنکور سراسری نوبت اول و دوم شرکت کنند و مجاز به انتخاب رشته در دوره های روزانه و غیر روزانه شوند، می بایست در مهلت زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ کد رشته محل های مورد نظر خود را در فرم انتخاب رشته وارد نمایند.

مجری تمامی مراحل پذیرش دانشجو که شامل ثبت نام در کنکور سراسری، دریافت کارت ورود به جلسه، انتخاب رشته، دریافت کارنامه اولیه و … سازمان سنجش کشور می باشد. داوطلبان می توانند جهت دریافت کارنامه اولیه و نهایی کنکور دی ماه ۱۴۰۱ با در درست داشتن اطلاعات ثبت نامی از طریق سایت این سازمان اقدام به دریافت کارنامه کنکور دی ماه نمایند.

سازمان سنجش به عنوان مجری برگزاری کنکور سراسری، بعد از برگزاری آزمون به بررسی پاسخنامه داوطلبان این آزمون پرداخته و هر دو نتایج اولیه و نهایی شرکت کنندگان کنکور را از طریق سایت خود به آدرس sanjesh.org در قالب کارنامه اولیه نوبت اول کنکور سراسری 1402 در اختیار تمامی داوطلبانی که در کنکور دی ماه ثبت نام کردند، قرار می دهد.

نمونه کارنامه کنکور دی 1402

نمونه کارنامه کنکور دی 1402

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب